Csődöt jelentett a Hertz autókölcsönző-óriás

Publikálás dátuma
2020.05.23. 17:11

Fotó: Fotostand / Gelhot / AFP / Picture-Alliance
A járvány miatt bevezetett korlátozások következtében flottájának jó részét nem tudta bérbe adni.
Csődvédelmet kért pénteken a világ egyik legnagyobb autókölcsönzője, a Hertz Global Holdings, miután a társaság adóssága 19 milliárd dollárra duzzadt – írja a Wall Street Journal, a hírt a hvg.hu szúrta ki. A csőd közvetlen oka a koronavírus-járvány, a korlátozások miatt a Hertz flottájának jó részét nem tudta bérbe adni, ám a cég már korábban problémákkal küzdött, a tavalyi már a negyedik év volt, amelyet veszteséggel zárt. Az 1918-ban Floridában alapított – korábban Rent-a-Car néven ismert – társaság azt követően folyamodott ehhez a lépéshez, hogy nem sikerült megegyezni hitelezőivel. A csődvédelemtől azt reméli, hogy elkerülheti a felszámolást. A Guardian cikke szerint a vállalat világszerte 38 ezer alkalmazottat foglalkoztat. Bevételeinek nagy részét a repülőtéri kölcsönzés adja. 
Szerző

Hűtlen kezelés gyanújával tett feljelentést Szél Bernadett a Budapest-Belgrád vasútépítés miatt

Publikálás dátuma
2020.05.23. 14:55
Szél Bernadett, független országgyűlési képviselő
Fotó: Erdős Dénes / Népszava
A független képviselő szerint a kínai kommunista párt diktál a Fidesznek.
„Feljelentést tettem a Budapest-Belgrád vasútvonal felújítási beruházása kapcsán hűtlen kezelés gyanújával. A kihallgatásra készen állok, a nyomozati anyagokba betekintést fogok kérni” – tudatta Szél Bernadett országgyűlési képviselő szombati, az MTI-ben is megjelent közleményében. Szerinte már most is bőven fizetjük „a Fidesz és a Kínai Kommunista Párt nászajándékát”: a kormány épp 82 milliárd forintot csoportosít át a projektre az idén eredetileg betervezett 61 milliárd forintos kiadáson felül, vagyis csak 2020-ban a kormány csak erre a beruházása 143 milliárd forintot szán – írta Szél. 

Nyilvános lesz, ha Kína és Szijjártó úgy akarja

Arra is emlékeztetett, hogy egy törvénymódosítás után a külügyminiszter csak A Kínai Népköztársaság Kormányának álláspontját beszerezve dönthet a beruházás iratainak nyilvánosságáról.
„Az tehát a dolog egyik fele, hogy a kínai kommunista párt diktál a kormánynak, miközben az minket tele szájjal hazaárulózik”

„de mindeközben mi – a magyar adófizetők és választópolgárok – nem ismerhetjük meg a kínai hitel kondícióit, a beruházás indokoltságát, a megtérülés kilátásait. Fizethetünk, de nem kérdezhetünk” – írja a politikus. Tegyük hozzá Szél szavaihoz, hogy a beruházást itthon tíz évre titkosították; ebben ráadásul Péterfalvi Attila, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság elnöke sem látott problémát, amikor még csak a javaslatról kérdezték. A Magyar Hírlapnak azt mondta, hogy
a 10 éves titkosítást tartalmazó terv „megfelelően biztosítja a közérdekű adatok nyilvánosságát”

 – mert hát Szijjártó Péter dönthet úgy, hogy feloldja a titkosítást; persze csak a kínaiak engedélyével. Az is tudható, hogy a beruházás nagy részét (85 százalékát) kínai hitelből építjük majd, és minden jel arra mutat, hogy a megépítéséhez is elsősorban a kínai félnek fűződik érdeke – na és Mészáros Lőrincnek, hiszen a projektet magyar oldalról Mészáros cégcsoportja fogja lebonyolítani. 

Alig 2400 év alatt térülne meg

Mint Szél Bernadett rámutatott, a vasútvonal felújítása a magyar állam legdrágább vasúti beruházása lenne, becslések szerint 3,6-4 milliárd forint körüli kilométer-árral, holott nem építésről, hanem felújításról van szó, azaz alig kell kisajátításokkal számolni, és a vonal kifejezetten könnyű, alföldi terepen halad, alagútépítésekre sem lesz szükség. „Az eddig nyilvánosságra került, az ismert paraméterek alapján készült szakértői számítások 130 és 2400 (!) év közé teszik a projekt várható megtérülését. Ez a gyakorlatban a soha meg nem térülés kategóriája, ilyen kilátások mellett sem a magántőke, sem egy bank nem finanszírozná a beruházást. Ezért is tolják ránk, adófizetőkre, gondolván, hogy nekünk esélyünk sincs tiltakozni” – jegyzi meg a politikus, aki szerint alap, hogy feljelentést tesz.

„Egy ország, ami tűr, némán és bénultan”

Mint Szél fogalmaz, „Polt Péter nem most fogja bevenni a bátorságszérumot”, de már csak azért sem maradhatunk csendben, mert
„ez a kormányfő álma: egy ország, ami tűr, némán és bénultan.”

„Hát nem. Semmit nem tűrhetünk, főleg nem csendben. El kell mondani, hogy miközben százezret keres egy járványveszélyhelyzet frontvonalában, életveszélyben helyt álló egészségügyi dolgozó, a kormány önti a pénzt a semmibe. Mert ez a semmi. Maga a teljes értelmetlenség: a kormány konkrétan arra készül, hogy titkosított dokumentumok alapján egy iszonyú drága, soha nem megtérülő, külföldi – kínai – érdekeket szolgáló, kimutatható gazdasági haszonnal sem a magyar munkahelyteremtés volumene, sem a várható hazai vámbevételek révén nem járó, ugyanakkor az ország eladósodottságát jelentősen növelő beruházást hajtson végre, százmilliárdos kárt okozva a magyar adófizetőknek. Mindezt a világjárvány kellős közepén” – írja Szél Bernadett. 
Szerző

Palkovics: Több mint 110 ezer ember bértámogatására érkezett igény a vállalkozásoktól

Publikálás dátuma
2020.05.23. 13:09

Fotó: Varga György / MTI
A miniszter azt mondta, tervezi a kormány egy olyan támogatási forma kidolgozását, amellyel ennek a szektornak az újraindítását is segíteni lehet.
Mostanáig már több mint 110 ezer ember bértámogatására adtak be igényt a vállalkozások, amelyek ennek révén meg tudják tartani a munkavállalóikat rövidített foglalkoztatás keretében – közölte az innovációs és technológiai miniszter szombaton Alsópáhokon. Palkovics László a Kolping Hotel számára átadott munkahelyvédelmi támogatói okirat kapcsán beszélt arról, hogy a turizmust-vendéglátást érintette leggyorsabban a koronavírus okozta járvány, de a kormány éppen ezen a területen lépett a leghamarabb. A munkahelyek megőrzését szolgáló bértámogatási lehetőségen felül tervezi a kormány egy olyan támogatási forma kidolgozását, amellyel ennek a szektornak az újraindítását is segíteni lehet, hiszen „a pincérnek és a szakácsnak akkor is ott kell lennie, ha csak két vendég van” – jelezte a miniszter.
Szerző
Frissítve: 2020.05.23. 13:30