Közpénzmilliárdokat nyert szállodafejlesztésre a volt focista

Publikálás dátuma
2020.05.29. 22:29
Képünk illusztráció
Fotó: Népszava
Első cégét egy nappal a pályázati lehetőség megnyílása előtt alapította.
A Tiszakécske amatőr focicsapatának egykori játékosa, Sáfrány Tamás tavaly karácsony előtt néhány nappal alapította meg élete első cégét. Egy nappal később pedig megnyílt a Magyar Turisztikai Ügynökség pályázati lehetősége - számolt be róla a G7. Bár a kiírás szerint március végéig lehetett volna pályázni, a 31 éves Sáfrány már január elején leadta az igénylését három szálloda üzemeltetésére. A jelentkezést január 7-én felfüggesztették túl sok jelentkezőre hivatkozva.
Az állítólagos túljelentkezés ellenére Sáfrány sikeresen pályázott: cége összesen nyolcmilliárd forint állami támogatást nyert három hotel fejlesztésére, köztük egy ötcsillagos balatoni hotel megépítésére.

A G7 megjegyezte, hogy a pár hetes vállalkozás úgy pályázott sikeresen több milliárd forint vissza nem térítendő támogatásra, hogy nincs semmilyen előtörténete, az interneten lényegében semmilyen információ nincs róla, honlapja sincs, elérhetőségének is mindössze Sáfrány gmailes címe van megadva.  A portál szerint Sáfrány közeli kapcsolatban áll a hozzá hasonlóan tiszakécskei Szíjj Lászlóval, aki a Fidesz kormányzása alatt bőven részesült állami támogatásokban, és az ország negyedik leggazdagabb embere lett. Sáfrány a Szíjj tulajdonába tartozó Minerva Pénzügyi Zrt. felügyelőbizottsági tagja, és egy olyan hotelben is vezető pozíciója van, amely szintén a milliárdos vállalkozóé Arról a 24.hu számolt be, hogy az állami Magyar Turisztikai Ügynökség 83 milliárd forintot osztott szét szállodafejlesztésre, amelyből például Mészárosék és Garancsiék is jócskán részesültek.
Szerző

A BMW átvette és kifizette a debreceni autógyár területét

Publikálás dátuma
2020.05.29. 20:40

Fotó: Béres Márton / Népszava
A BMW Manufacturing Hungary Kft. ügyvezető igazgatója leszögezte, hogy a munkálatok folytatódnak, de az építkezés ütemét módosítani kell.
A BMW Group átvette és kifizette a leendő debreceni autógyárának a területét, az ingatlan tulajdonjogát megszerezte - közölte az önkormányzat péntek délután az MTI-vel. 
- A megállapodás szerinti vételár fedezetet nyújt az önkormányzat által az ingatlan megszerzésére és a közel 400 hektáros ipari terület kialakítására fordított valamennyi költségre

- írták.

A közlemény szerint a város önkormányzata ingatlanfejlesztő cégén keresztül értékesítette a BMW Manufacturing Hungary Kft. részére az autógyár megépítésére szolgáló ipari területet, amelyet a beruházás megvalósítására alkalmas műszaki állapotban átadott. Ugyanakkor az eredeti szerződésben foglaltakhoz képest a felek közös megegyezéssel néhány fejlesztési elem vonatkozásában határidő módosításokat fogadtak el. E változtatások az ipari területen kívüli infrastruktúrákra vonatkoznak és nem akadályozzák az ipari területen belüli további fejlesztéseket. 
- A határidő módosítással érintett fejlesztések: a telekommunikációs hálózat, az ivóvíz-, szennyvíz- és csapadékvíz-vezeték, a gázellátás, az útcsatlakozások, és az intermodális központ

- olvasható az önkormányzat közleményében.

- A debreceni BMW-gyár meg fog épülni, eddig minden az előzetes ütemtervnek megfelelően haladt - jelentette ki Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter május 15-i Facebook-sajtótájékoztatóján, miután olyan hírek láttak napvilágot, hogy a koronavírus-járvány miatt kialakult helyzetben a német fél elhalasztja a debreceni beruházást. - Minden fél tartja az ígéreteit, és teljesíti a kötelezettségeit, a 2018 nyarán bejelentett, gyárépítésről szóló szerződés 2020. június végén, módosítás nélkül hatályba lép - hangsúlyozta. - A világjárvány okoz néhány hónapos eltolódást a világgazdaságban is, ezért természetes, hogy az építkezés menetrendjét néhány hónapos „tól-ig” határral módosítani kell - mutatott rá. Michele Melchiorre, a BMW Manufacturing Hungary Kft. ügyvezető igazgatója az eseményen leszögezte: a munkálatok a tervek szerint folytatódnak. - Mi változatlanul elkötelezettek vagyunk a Debrecenben létesítendő üzem tervei mellett - fogalmazott. Hozzátette, az a globális gazdasági helyzet, amit a járvány okozott, rányomta a bélyegét az építkezésre is. Szükség lesz az építkezés ütemezésének némi módosítására, ebben a pillanatban az ütemezés vizsgálata folyik. A késés, feltételezéseik szerint, néhány hónapban mérhető. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter és a német gyár képviselői 2018. október 12-én írták alá Debrecenben a beruházásról szóló dokumentumokat. - Az egymilliárd eurót meghaladó beruházásból, a magyar kormány 12,3 milliárd forint támogatásával felépülő, 560 focipályának megfelelő területen megvalósuló leendő debreceni BMW-gyárban évente 150 ezer gépkocsit gyártanak majd, és több mint ezer új munkahelyet teremtenek - mondta akkor a külgazdasági miniszter. Bejelentette azt is, hogy a kormány döntése értelmében a leendő BMW autógyár telephelyéhez közel új csomópontot alakítanak ki az M35-ös autópályán, 2x2 sávosra bővítik az odavezető összekötő utat, konténerterminált építenek villamosított vasúti összeköttetéssel, új telekommunikációs és gázhálózatot alakítanak ki.
Szerző

Ezután jön a feketeleves

Publikálás dátuma
2020.05.29. 18:37

Fotó: EMMANUEL DUNAND / AFP
A második negyedévben durva gazdasági visszaesés jöhet, szükség lesz minden bevonható forrásra. Orbán szerint eladósítana minket az EU.
Az első negyedévben még 2,2 százalékkal nőtt a gazdaság, ugyanis a koronavírus járvány csak márciusban bontakozott ki – derült ki a KSH számaiból. Az elemzők szerint a durva gazdasági visszaesés áprilisra és kisebb mértékben májusra esik, ezért a második negyedéves növekedési számokban várnak nagy visszaesést. Éves szinten 3-7 százalékkal csökkenhet a gazdaság teljesítménye – mondta a Népszavának Vértes András, a GKI Gazdaságkutató Zrt. elnöke. Nehéz ennél pontosabb becslést adni, de meg lennék lepve hat öt százaléknál kisebb lenne az idei visszaesés - tette hozzá. Más elemzők nem ilyen pesszimisták, de a többség 3-5 százalék közé teszi az idei várható GDP-csökkenést. Vértes szerint éppen ezért lenne fontos, hogy a magyar kormány minél nagyobb részt hívjon le az Európai Unió mentőcsomagjából. Egyrészt a kabinet nagyon keveset költött gazdaságmentésre, csak a költségvetés egyik oldaláról a másikra csoportosított át pénzeket, ami ettől nem lett több. Ha kaphatunk pénzt a közös európai mentőcsomagból meg kell köszönni, használni kell, de sokkal hatékonyabban, mint tettük eddig az uniós pénzekkel. Olyan fejlesztésekre kell fordítani, amelyek hosszú távon alapozzák meg a növekedést, például az egészségügy és az oktatás reformjára és nem Mészáros Lőrinc cégeinek finanszírozásra – mondta Vértes András. Orbán Viktornak ezzel szemben nem tetszik, hogy az Európai Bizottság a tagállamok közös kötelezettségválásával 750 milliárd euró értékben legfeljebb 30 éves futamidőre kötvényt bocsátana ki – derült ki a miniszterelnök pénteki rádiószózatából. A kötvényből befolyó pénzt támogatások és hitelek formájában Brüsszel gazdaságösztönzésre használná a tagállamok között, a kvótákat pedig úgy állapítanák meg, hogy a koronavírus-válsággal jobban sújtott országok többet, míg a szerencsésebbek – mint például Magyarország, relatíve kevesebbet kapnak. Ez a viszonylag alacsony összeg is azonban Magyarország esetében 13 milliárd eurós hitelt és támogatást jelent közel fele-fele arányban, ami a GDP 9 százaléka. A kormányfőnek természetesen nem a támogatással, hanem a hitellel van gondja: szerinte a 750 milliárdot nem munkával "hoznák létre", hanem hitelből, amelynek visszafizetésére közösen vállalnának garanciát a tagállamok. Úgy értékelte hogy ez valójában az "Európa-kötvény" konkrét megvalósulása, és mivel 30 évre akarják felvenni, még "az unokáink feje fölött is ott lebeg majd az a lehetőség, hogy ha nem a magyarok, hanem valaki más nem tudja visszafizetni a hitelét, akkor majd nekik kell helyettük". Közölte, nem utasítja el azonnal a tervet, de "berzenkedik" ellene az ösztönvilága, ezért azt javasolja, hogy higgadtan tanulmányozzák, majd döntsék el, akarnak-e ilyen útra lépni. Orbán szerint a 30 éves Európa-kötvény eladósítja a jövőt, igaz arról mélyen hallgat miniszterelnök, hogy eközben Magyarország jelenleg is bocsát ki 2041-ben lejáró forintkötvényeket, ezek szerint emögött van „munkafedezet”, és a 21 éves futamidő már nem zálogosítja el a jövő generációt. Biztos, ami biztos a miniszterelnök a témában nemzeti konzultációt hirdetett.  Orbán szerint az Európa-körvényben az is „abszurd és perverz”, hogy a relatíve többet kapnak azon fejlett államok (Olaszország, Spanyolország), amelyeket jobban sújtott a járvány és jóval nagyobbak a gazdasági káraik. Orbán szerint azért perverz ez az elosztás, mert "több forrást juttat a gazdagoknak, mint a szegényeknek". Vértes András szerint a jelen helyzetben igenis szolidárisnak kell lenni Olaszországgal, Spanyolországgal még akkor is ha kétségtelenül fejlettebbek nálunk. Ha így reagálnánk, a kormány okos politikát folyatna, és sokkal többet kapnánk mi magyarok is vissza az uniós szolidaritásból – tette hozzá a gazdaságkutató. 
Szerző