Tudomány;robot;

2020-06-03 10:51:38

A várakozásoknál is jobb omlettet sütött egy robotséf

A tojások feltörésétől a tálalásig mindent a gép csinált, a brit kutatóknak még azt is sikerült elérniük, hogy az egyszerű, de könnyen elrontható étel finom legyen.

A sci-fi írók, futuristák és tudósok évtizedek óta áhítoznak robotséfre. A mesterséges intelligencia fejlődésével különböző cégek építettek már prototípusokat, de egyik sem került kereskedelmi forgalomba, és képességeik elmaradnak az emberek kulináris jártasságától. "A főzés nagyon érdekes probléma a robotika számára, mivel az emberek soha nem objektívek teljesen, ha ételről van szó" – mondta Fumiya Iida, a Cambridge-i Egyetem mérnöki karának kutatója, az IEEE Robotics and Automation Letters című folyóiratban bemutatott tanulmány vezető szerzője.

A kutatók szerint kihívás megtanítani egy robotot étel előkészítésére és elkészítésére, mivel a robotkezelés, a számítógépes látás, érzékelés és az ember-robot interakció komplex problémáit kell megoldani hozzá. Ráadásul az ízlés személyenként különböző - a főzés egy minőségi munka, míg a robotok általában mennyiségi feladatokat végeznek el.

A tojásételek, de különösen az omlett elkészítése mindig is a kulináris jártasság tesztjének számított. "Az omlett egyike azon ételeknek, amely könnyű, mégis nehéz jól elkészíteni. Úgy gondoltuk, ideális próbája lesz, hogy javítsuk a robotséf képességeit, az ízt, az állagot és a megjelenést" – magyarázta Iida. "Az elkészített omlett jóízű volt, jobb, mint amire számítottunk" - tette hozzá.

A Cambridge-i Egyetem kutatói, akik a Beko háztartásigép-gyártó céggel együttműködve gépi tanulást használtak a robot kiképzéséhez, az eredményeik online is elérhetők lesznek a virtuális IEEE nemzetközi robotikai és automatizálási konferencián (ICRE2020) – olvasható az egyetem honlapján.

Robotpincér szolgál ki egy dél-koreai kávézóban

A járványhelyzetben szükséges távolságtartási előírások betartását segíti az a robotpincér, amely felveszi a rendeléseket, kávét főz,  majd fel is szolgál a robotbarista a dél-koreai Tedzson egyik kávézójában. A Vision Semicon nevű cég és egy állami kézben lévő tudományos intézet közös fejlesztésű, teljesen önműködő rendszere, amelyet egy kávékészítő robotkar és egy kiszolgáló egység alkot, 60 különböző kávétípust tud elkészíteni. Egy hatfős rendelést mindössze hét perc alatt teljesít. Képes kommunikálni, adatokat továbbítani más készülékeknek és egy önvezető technológia révén megtervezi a szétszórtan elhelyezett asztalok közötti legkedvezőbb útvonalat. A gyártók idén legkevesebb harminc kávézót akarnak ellátni robotokkal.