Plakátokkal segítenek

Publikálás dátuma
2020.06.08. 20:38

A koronavírus-járvány miatt nehéz helyzetbe került kulturális helyeket, közösségi projekteket és kiadványokat támogatja az a nemzetközi képzőművészeti kezdeményezés, amelyhez a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület (FKSE) és a Trafó Galéria is csatlakozik. Az ötletgazda Wolfgang Tillmans Turner-díjas német fotográfus, ő és az általa létrehozott Between Bridges alapítvány szervezi a kampányt, amelyhez ötven neves képzőművész ajánlott fel plakátokat, többek között Marlene Dumas, Jeff Koons, Pierre Huyghe, Andreas Gursky, Wolfgang Tillmans, Luc Tuymans, Thomas Ruff és Anne Imhof. A plakátok nyomtatásáról és Budapestre szállításáról a Between Bridges gondoskodik, a printek utáni teljes bevételt az eladó szervezetek számára ajánlották fel. A befolyt összeg felét az FKSE működési költségeire, míg másik felét a Trafó Galéria jövő évadra tervezett kiállításaira és egyéb eseményeire (performanszok, vetítések stb.) felkért hazai képzőművészek tiszteletdíjára fordítják. Fontosnak tartják a hazai képzőművészeti szervezetek és intézmények között létrejövő összefogást is, amely nélkül a hazai képzőművészek pályakezdésének és pályán maradásának segítését és érdekképviseletét elképzelhetetlen a jelenlegi bizonytalan helyzetben. Az A2 méretű plakátok darabszáma nem limitált, de azok kizárólag a kampány végéig, azaz július 1.-ig érhetőek el.
Szerző

Elhunyt Kő Pál szobrászművész

Publikálás dátuma
2020.06.08. 12:40
Kő Pál
Fotó: Komka Péter / MTI
A Kossuth-díjas szobrász, a nemzet művésze életének 80. évében halt meg.
Életének 80. évében elhunyt Kő Pál Kossuth-díjas szobrász, a nemzet művésze – tudatta fia, Kő Boldizsár hétfőn Facebook-oldalán. A Munkácsy- és Prima Primissima-díjjal is kitüntetett művész néhány nappal 79. születésnapja után, hétfőre virradóra halt meg családja körében. Kő Pál egyszerre volt a szobrászművészetben újító és több ezer éves kézműves hagyományok virtuóz folytatója – méltatta a művészt az MTI-hez eljuttatott közleményében a Magyar Művészeti Akadémia (MMA). Kő Pált az MMA saját halottjának tekinti.
Szerző

Színházon innen és túl

Publikálás dátuma
2020.06.08. 10:00

Fotó: Jardek Szabina / Madách Színház
A Madách Színház Carol Rocamora Örökké fogd a kezem című produkcióját kínálja élőben, de online. Nagy-Kálózy Eszter és Rudolf Péter a saját otthonukban adják elő a Csehov és felesége leveleire épülő darabot.
Kezét a kezembe veszem, már ha engedi – mondja Anton Pavlovics Csehov író Olga Knyipper színésznőnek, illetve írja. A Madách Színház nem tétlenkedik, ügyes marketingfogással új produkciót kínál, amelyet a művészek saját otthonukból játszanak. A fenti idézet pedig Carol Rocamora Örökké fogd a kezem című művéből való, amelyet 2001-ben mutattak be Londonban és most a Madách Színház online szállítja a képernyőnkre. A darab - nevezzük annak, merthogy inkább sajátos mozaik, töredék - az író és a színésznő, akit Csehov feleségül is vett, levelezésére épít. Hat évig éltek távházasságban és több mint négyszáz levelet írtak egymásnak. Csehov Jaltában élt, a nála nyolc évvel fiatalabb Olga Moszkvában. Nyáry Krisztián irodalomtörténész nem szólt ugyan róla az előadás előtti bevezetőjében, hogy Magyarországon született már színpadi adaptáció, Radnai Annamária és Kiss Csaba jóvoltából ezekből a levelekből is, Csehov szerelmei címmel, de ott az író számára legfontosabb három nő alak szerepelt. Évekkel ezelőtt az Új Színházban játszotta Kulka János és Györgyi Anna, sőt a szöveg kötetben is megjelent. 
A mostani találmány, hogy a Madách Színház produkciójában művészházaspár játszik művészházaspárt. Rudolf Péter és Nagy-Kálózy Eszter sok időt töltöttek már együtt a színpadon, gyakori partnerek, a saját otthonukból azonban még nem játszottak. Szirtes Tamás a körülmények miatt online rendezte az előadást, amely tényleg távszobaszínház, annak minden előnyével és hátrányával. Az alapanyag sem segíti ebben a helyzetben a színészeket, mert egyrészt leveleket kell felolvasniuk, vagy idézniük, másrészt olykor a mű átvált dialógusba, amely mégis igényli az interakciót. Nagy-Kálózy Eszter és Rudolf Péter főként egymás mellett ülve, egy polgári szoba belsőben adják közre a leveleket. 
A darab világa nagyon izgalmas, hiszen feltűnik a századfordulós környezet és leginkább a színházi miliő. Anton és Olga a Sirály felolvasásán ismerkedtek meg, egy pillanat és egy pillantás mindent eldöntött közöttük. A szakmai barátság szenvedélyes szerelembe és házasságba torkollott. De - ahogy Nyáry fogalmazott-  a történet alapvetően egy halálosan beteg középkorú férfiról és egy ünnepelt színésznőről szól. Nagyon szerették egymást, de az író betegsége, a kényszerű távolság, az életmódjuk fizikailag mégis szétválasztotta őket. Maradtak a levelek, azokban viszont bátran kitárulkoztak. „Egy emberöltőnyi szerelem hat évben sűrítve.” Megjelenik az írásukban a sajnálat, az önsajnálat, a féltékenység. A szakmai és a magánéleti féltékenység egyaránt. Nehezen feledhető Nagy-Kálózy Eszter egyik mondata, amikor arról mesél, hogy a Moszkvai Művész Színházban Jelenát játszotta a Ványa bácsiban, de amikor Csehovhoz utazott, szerepébe beugrott az igazgató, Sztanyiszlavszkij felesége, akkor bizony nem volt túl boldog. Nagy-Kálózy ebbe a néhány pillanatba a saját színésznőségét is belesűrítette. Akkor a legjobb az előadás, amikor mindketten figyelhetnek egymásra, valóban közelebb kerülhetnek a másikhoz, de többnyire dramaturgiailag elnagyolt, egymásba mosódó mozzanatokat kell tolmácsolniuk. Öröm a Madách Színház kezdeményezése, a jól érzékelhető hiányok ellenére is, mert fokozza a kedvet arra, hogy újra élő színházat lássunk. Infó: Carol Rocamora: Örökké fogd a kezem, Madách Színház Rendező: Szirtes Tamás Fordította: Csukás Barnabás, Csukás Márton Zeneszerző: Gulyás Levente Játsszák: Nagy-Kálózy Eszter és Rudolf Péter A Budapesti Távmozi keretében követhető az interneten.
Szerző