Előfizetés

Egyszerű módszerekkel is javítható a stresszkezelés

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2020.07.04. 14:14

Fotó: Kathleen Finlay/Image Source / AFP
Az optimizmus nem oldja meg a gondokat, de segít jobban érezni magunkat.
A kihívásokkal való megküzdésben a belső erőforrásaink segítenek, de nem mindenkinek ugyanúgy. Egy problémamegoldó típus a konfliktus forrásához közelítve addig dolgozik, amíg ki nem javítja a hibát, vagy legalábbis kezelhetőbb szintre csökkenti a stresszt. Akinek azonban nem erőssége az azonnali fellépés, lehet, hogy megpróbálja érzelmi oldalról és több szemszögből megvizsgálni a helyzetet, vagy a szerettei segítségét is kérni. A problémákkal és az okaival való szembenézés és a megoldásuk fejleszthető, ezáltal a stresszhatás csökkenthető. Az érzelmi reakciók szabályozása segít a nem kívánt vagy fájdalmas élmények feldolgozásában, eszköz az olyan helyzetek átvészelésére, amelyeket nem lehet megváltoztatni vagy ellenőrizni. Egy kutatás szerint azok, akik képesek az érzelmekre összpontosító megküzdési stratégiák alkalmazására, jobban érzik magukat. A Heathline összeszedett néhány módszert, ami segít a gyakorlásukban.   
Az optimizmus, vagyis derűlátás önmagában nem oldja meg a problémákat, nem is jelenti azok figyelmen kívül hagyását, de segít jobban érezni magunkat. Segítségével a kihívásokat pozitív oldalról közelíthetjük meg és örömöket keresünk az átélésükhöz. Jót tesz, ha például a saját magunkkal folytatott beszélgetésekkor a kudarcok helyett a sikerekre koncentrálunk, a hibák helyett azokra a feladatokra emlékeztetjük magunkat, amelyeket ügyesen megoldottunk. Ez nem könnyű, de kis gyakorlással bele lehet jönni. 
Nem kell azonban elfojtani a negatív érzelmeket sem, hiába is próbáljuk, előbb-utóbb a felszínre törnek, közben pedig a szorongás fizikai tüneteket is okozhat, például izomfeszülést, fejfájást. Általában jó ötlet megbeszélni a konfliktusokat a többi résztvevővel, akkor is, ha ők esetleg észre sem vették a problémát. Az, ha az érzelmeinkről beszélünk egy családtaggal, baráttal, segíthet jobban érezni magunkat akkor is, ha nem tudjuk, mi a megfelelő megoldás. 
Könnyű a sérelmeken, igazságtalanságokon „pörögni”, de a legtöbbször már nem változtathatunk rajtuk, ezért ezeket jobb elengedni. A megbocsátás segít a fájdalom gyógyításában, javíthatja az érzelmi jólétét is, csökkenti a stresszt és a haragot, fokozza az együttérzést, erősíti az empátiát. Persze nem megy mindig könnyen és gyorsan, de érdemes próbálkozni. 
A meditáció segít megtanulni felismerni a gondolatokat és a tapasztalatokat nehézségek esetén is. A mindfulness módszer arra szolgál, hogy megítélés nélkül felismerjük és elfogadjuk vagy elengedjük a nyomasztó gondolatokat. Ezt némi gyakorlás után bármikor, bárhol lehet alkalmazni.     
A naplóírás nagyszerű módja, hogy átgondoljuk és megbirkózzunk a kihívást jelentő érzelmekkel. Amikor valami rosszul sikerül, sok bonyolult, egymásnak ellentmondó érzést tapasztalhatunk meg, összezavarodhatunk, de lehet, nem is tudjuk kifejezni, mit érzünk. Ha megpróbáljuk leírni, mi zajlik bennünk, az rendet tesz és érzelmi katarzishoz is vezethet. Célszerű minden nap papírra vetni a bennünk kavargó gondolatokat, ejtsünk pár szót a hangulatunkról is. A stresszoldás azonnali hatása mellett később tanulságos lesz ezeket a sorokat visszaolvasni is.
Egy helyzet átfogalmazása, az, ha más szemszögből tekintünk rá, segíthet egészben nézni az eseményeket és megakadályozza, hogy elvesszünk a részletekben. A munkahely elvesztése például nagy csapás, előfordul, hogy egyelőre nem is sokat lehet tenni a helyzet javításáért, de a megnövekedett szabadidő tölthető hasznosan és kellemesen is. 
Ha az az aggodalom és a szorongás tartós szomorúságot okoz, ha úgy érezzük, nincs, ami segíthetne, vagy ha már egészségügyi problémákat is okoz, célszerű mentálhigiénés szakember segítségét kérni a szorongás kezeléséhez.

A bogyós gyümölcsök is hozzájárulhatnak a demencia megelőzéséhez

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2020.07.03. 14:14

Fotó: ROBERT MICHAEL/dpa Picture / AFP
Még idősebb korban sem késő több flavonoidot tartalmazó ételt és italt fogyasztani egy új kutatás szerint.
Az elégtelen flavonoidbevitel fokozza az Alzheimer-kór és az ehhez társuló demencia előfordulásának a kockázatát egy most megjelent kutatás szerint. Úgy tűnik, hogy a bogyós gyümölcsök, az alma és a tea fogyasztása megelőző hatású – írta az Orvostovábbképző Szemle Online.
Világszerte emelkedik az Alzheimer-kórral diagnosztizált betegek száma. A problémát súlyosbítja, hogy a betegség oki kezelésére továbbra sincs lehetőség. Egyre több adat utal azonban arra, hogy a betegség kialakulásában étrendi tényezők is szerepet játszhatnak. Több vizsgálat bizonyította, hogy bizonyos étrendek mellett kisebb a kognitív zavarok, köztük az Alzheimer-kór kialakulásának a kockázata. 
Mivel a mediterrán étrend jelentős mennyiségben tartalmaz flavonoidokat, sok vizsgálat kutatja ezek szerepét. Többek között a Tufts Egyetem munkacsoportja is, amelynek az American Journal of Clinical Nutrition című lapban nyilvánosságra hozott megfigyelései szerint flavonoidokat nagy mennyiségben tartalmazó ételek és italok, például a bogyós gyümölcsök, az alma és a tea, hosszú távú fogyasztásával csökkenthető az Alzheimer-kór kialakulásának esélye.
A vizsgálatban hat különböző típusú flavonoid hatását elemezték. A flavonoidbevitel mennyiségét étrendi kérdőívek segítségével mérték fel, amelyeket a résztvevők négyévente töltöttek ki. Figyelemmel kísérték a résztvevők általános egészségi állapotát, ezen belül az Alzheimer-kór és az ahhoz társuló demencia előfordulását is.
A 2801 résztvevő közül 193 személynél alakult ki Alzheimer-kórhoz társuló demencia és 158 személynél Alzheimer-betegség. A táplálkozási kérdőívekkel történő összevetés azt jelezte, hogy a kevés flavonoidot fogyasztók körében 2–4-szeres volt annak esélye, hogy az illetőt a vizsgálat ideje alatt Alzheimer-kórhoz társuló demenciával diagnosztizálják. A rizikó a például bogyós gyümölcsökben lévő antocianinok, és az almában, körtében és teában is lévő, négyszeres, flavonolok hiányában kétszeres volt. 
„Elégtelen bevitelként” definiálták, ha az adott személy egy hónapon belül egyáltalán nem fogyasztott bogyós gyümölcsöt vagy teát, illetve legfeljebb egy almát evett meg, míg „nagy mennyiségnek” számított az egy hónapon belüli legalább 7,5 csészényi bogyós gyümölcs, 8 alma vagy körte és 19 csésze tea fogyasztása.
Az eredményekből úgy tűnik, a flavonoidokat fogyasztásának növelésének az élet későbbi szakaszában is van megelőző hatása, azaz sosem késő változtatni.

Pelyhes spirálgalaxist fotózott a Hubble

MTI
Publikálás dátuma
2020.07.03. 11:35

Fotó: ESA/Hubble
Az NGC 2775 spirálgalaxis nagyjából 67 millió fényévre van a Földtől a Rák csillagképben.
Egy pelyhes spirálgalaxisról készített lenyűgöző felvételt az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) és az Európai Űrügynökség (ESA) Hubble űrtávcsöve. Az NGC 2775 spirálgalaxis nagyjából 67 millió fényévre van a Földtől a Rák csillagképben – olvasható a NASA honlapján.  
A galaxist William Herschel német származású brit csillagász fedezte fel 1783. december 19-én. Az NGC 2775 pelyhes spirálkarjai azt jelzik, hogy a galaxisban viszonylag kis intenzitású csillagkeletkezés zajlik. A galaxis központi részében gyakorlatilag nem keletkeznek új csillagok: ezt a területet egy szokatlanul nagy és viszonylag üres galaxisdudor uralja, amelyben minden gáz már régen csillaggá alakult. A pelyhes spirálgalaxisok a szabályos spirálgalaxisokkal ellentétben számos keskeny, szakadozott spirálkarral rendelkeznek. A pehelyszerű spirálkarok milliónyi fényes, fiatal kék csillagot tartalmaznak.