állam;kikötő;Trieszt;

- Még nem a magyar államé a trieszti kikötő

Egy év alatt sem sikerült lezárni a tranzakciót, ettől függetlenül a magyar állam csak tavaly 11,2 milliárd forintnyi eurót pumpált a fejlesztést megvalósító cégbe.

Havonta több mint hétmillió forintjába kerül a Szijjártó Péter vezette Külgazdasági és Külügyminisztérium által tervezett trieszti kikötő – derült ki a kikötő fejlesztésére létrehozott állami cég kormány.hu-ra feltöltött szerződéseiből. A dokumentumok szerint ingatlanbérlésből, tanácsadói szerződésekből és egyéb költségekből jön össze ez az összeg. A tulajdonos magyar állam már tavaly 31,7 millió eurót – jelenlegi árfolyamon számolva 11,2 milliárd forintot – pumpált a trieszti kikötő fejlesztését megvalósító Adria Port Zrt.-be, részint készpénzben.

A vállalkozás mérlegadataiból és Szijjártó Péter tavalyi sajtóközléseinek az összegzéséből úgy tűnik, hogy eddig legalább mintegy 88 millió eurót, azaz mintegy 31 milliárd forintot költött el a tengeri vállalkozásra a külügy. Szijjártó Péter tavaly júliusban, az akkor még olasz belügyminiszteri posztot betöltő Matteo Salvini oldalán tartott olaszországi sajtótájékoztatón múlt időben beszélt arról, hogy az állam 31 millió euróért vette meg a 300 méteres tengeri partszakasszal rendelkező 32 hektáros területet Triesztben, illetve további 25 millió eurót pengetett ki a 60 évre szóló kikötői koncessziós jogért.

Azonban az ügyletet még nem zárták le. A tárca lapunknak küldött tájékoztatása szerint ugyanis még nem vehettük birtokba az ingatlant, mivel jelenleg az „érintett terület és koncessziós jog kapcsán a tulajdonszerzés véglegesítése van folyamatban.” Csak ezt követően vághatnak bele a teherkikötői terminál és logisztikai szolgáltató központ létrehozásába.

Arra a kérdésünkre, hogy a korábbi becslés szerint 100 millió eurós beruházás mikorra jöhet létre, a tárca nem válaszolt. Korábban a minisztérium azt tervezte, hogy a trieszti kikötőt magyar vállalkozások tudják majd export célokra használni.

A ragyogó jövőhöz képest a jelen még szürkécske: az Adria Port Zrt. egyelőre 75 ezer eurós – 26 milliós veszteséggel zárta az évet. A kikötőfejlesztő cég szerződéseiből kiderül például, hogy a zrt. a kormány állandó beszállítójának tekinthető Porschétől lízingel autót.  

A nagy budapesti atlétikai létesítmény miatt új védműre lesz szükség a folyón – hatásvizsgálat nélkül. Sok családnak ki kellett költöznie szolgálati lakásából.