Előfizetés

Csak két éjszakára elég a havi nettó átlagfizetés, ha valaki Tiborcz István egyik olcsóbb szobájában száll meg

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2020.07.15. 07:35

Fotó: Népszava
És ez a mondás nyitási akció esetén igaz a turai kastélyszállóban.
A 20 százalékos nyitási kedvezménnyel is Magyarország egyik legdrágább, ha nem a legdrágább szálláshelye lett Tiborcz István, a miniszterelnök vejének 19 szobás turai kastélyszállója, írja az mfor.hu. Ha július 25-ről július 26-ra szeretnénk itt ketten egy éjszakát eltölteni félpanzióval, akkor ez a legegyszerűbb superior szobában is 103 ezer forintba kerülne. Márpedig a KSH adatai szerint a nettó átlagfizetés mintegy 257 ezer forint, azaz legfeljebb egy hosszú hétvégére futná ebből a pénzből.
A kastély második emeletén elhelyezkedő Superior szobák igazolják, hogy a kisebb méret sem szabhat határt a komfortnak és a kényelemnek. 20 m²-es nagyságukkal a kastély rejtett kincseinek számítanak, melyekhez parkra néző kilátás társul - szól a szoba bemutatása. Orbán Viktor vejének van már egy ötcsillagos szállodája: a tarcali ötcsillagos Andrássy Rezidencia valamivel olcsóbb a turai kastélynál, hiszen ott már 71 ezer forintból kijönne egy éjszaka félpanzióval. A turai kastély konkrétan a TRA Real Estates Kft. nevű céghez tartozik, amely Tiborcz István által tulajdonolt BDPST Zrt. tulajdonában van. Ebből a cégből a fiatal üzletember a 2019-es teljesítmény után 2,3 milliárd forintos osztalékot vett ki, pedig 4,8 milliárd forintos profittal zárt.

„Akárhová nyúltunk, fideszes ügyvédbe akadtunk” - interjú Pikó Andrással

Szalai Anna
Publikálás dátuma
2020.07.15. 06:40

Fotó: Pavel Bogolepov / Népszava
Józsefvárosra évekkel ezelőtt rácuppant egy közpénzleszívó Fidesz-polip, amelynek a csápjait most egyesével kell felrángatni – jellemezte küzdelmeiket Pikó András VIII. kerületi polgármester.
Továbbra is a 99-es busszal jár vagy átváltott a szolgálati kocsira?
Most alapvetően bringával járok. De ha jelenésem van, akkor igénybe veszem a hivatali gépkocsit. Ma például bejártuk a bölcsődei konyhákat. Ők most a mi megmentőink a közétkeztetés körül támadt viharban. Ezt a kört például nem bringával csináltam végig, hanem szolgálati kocsival.

A Közbeszerzési Döntőbizottság 50 millió forintra büntette a kerületi önkormányzatot az előző közétkeztetési szerződés érvénytelenítése, illetve az új, pályázat nélkül megkötött menza-szerződés miatt. Miért kellett ilyen sebbel-lobbal felmondani az előző szerződést?
Mi azt ígértük a kampányban, hogy az összes túlárazott szerződést, kifizetőhelyként használt sportállást felszámoljuk. Józsefvárosra évekkel ezelőtt rácuppant egy közpénzleszívó Fidesz-polip, amelynek a csápjait most egyesével kell felrángatni. Ez az egyik ok. Másrészt nem voltunk elégedettek a közétkeztetés minőségével sem. Így, amikor a járvány idején kaptunk egy áremelési kérelmet, megnéztük az eredeti szerződést. Akkor szembesültünk azzal, hogy súlyos eljárási és jogi hibákkal kötötték meg. Én pedig nem akartam semmiképpen benne maradni egy törvénysértő helyzetben. Az előző vezetés azonban úgy kötötte meg a szerződést, hogy rendes felmondással 365 nappal, míg rendkívüli indokkal 210 nappal mondható fel. Egy polgármester azonban nem legitimálhat ilyen hosszú ideig törvénytelenséget. Ekkor kötöttünk egy átmeneti szerződést 2-4 hónapra, amíg egy nyílt eljárással kiválaszthatjuk az új partnert.

A döntőbizottság viszont az új eljárást jogsértőnek, az új szerződést pedig semmisnek nyilvánította.
A Közbeszerzési Döntőbizottság szerint a felmondás okaként nem hivatkozhatunk a szerződés semmisségére, mert azt a polgármester írta alá. A döntőbizottságot nem érdekli, hogy közben volt egy politikai váltás és az új polgármester átnézve a korábbi szerződéseket korrigálni szeretne. A jogfolytonosság nagyon fontos a közigazgatásban, de nem írhatja felül azt a szintén nagyon fontos elvet, miszerint azért tartunk választásokat, hogy a korábbi hibák javíthatóak legyenek. Én pedig éppen ezt tettem. A másik érv az volt, hogy a közétkeztetés nem kiemelt közérdek, így nem igényelt volna rendkívüli sürgős eljárást. Az önkormányzat közigazgatási perben támadja meg a döntést, illetve azonnali jogvédelmet kérünk, amelynek révén az általunk megbízott Eurest Kft. tovább szolgáltathat. Mi úgy számolunk, hogy az iskolakezdésre új partnereink lesznek. Az előző szerződés egyébként annyira túlárazott volt, hogy még az 50 milliós bírsággal együtt is olcsóbb az új. Éves szinten 120 milliót takarítunk meg a felmondással, ami láthatóan nagyon fáj Kocsis Máténak.

A kampányban nagyon sikeres húzásnak bizonyult az ajtónkénti kopogtatás. Ez egy nagyon direkt és közvetlen kapcsolat volt a kerületi polgárokkal. Mit sikerült ebből megőrizni?
Már nem kopogtatok be az ajtókon, de továbbra is hangsúlyos elem az önkormányzat részvételi működésének megalapozása és működtetése. Ennek érdekében magyarázó szövegekkel láttuk el a testületi üléseken tárgyalt előterjesztéseket a könnyebb követhetőség és érthetőség kedvéért. Felállítottuk a Közösségi Részvételi Irodát, amely az önkormányzaton belül felel azért, hogy a döntéshozatal a lehető legnyitottabb legyen. A nagyobb érdeklődésre számot tartó ügyekben, mint például legutóbb a filmforgatások engedélyezésének kérdésében, több héten keresztül egyeztettünk a Palotanegyedben élőkkel. Alkalmazzuk a közösségi tervezés módszertanát is, elsőként a Déri Miksa utca alakul át ennek segítségével. Nagy projektünk a II. János Pál pápa tér használatának újraszabályozása. Számos platformon kérdezzük a környékbelieket a kutyások, a hajléktalanok térhasználatáról. Még ennél is nagyobb falat lesz a parkolás szabályozása.
A közétkeztetés mellett a parkolás átalakítása kavar leggyakrabban vihart. Mit szól a főváros negyedóra ingyenességet adó, illetve a parkolási kedvezmények megnyirbálásáról szóló javaslatához? Ez egy meleg pite. Józsefvárosban még nincs erről konszenzusos javaslat. Én sokkal lassabb haladást szeretnék, de a főváros január elejétől bevezetné az új rendszert. A jelenlegi szisztéma nem fenntartható. A kerület 10 ezer parkolóhelyére – amiből ezer a fővárosé - 11 ezer engedély van kiadva és erre jön rá az átmenő forgalom. De a szerzett jogokat csak akkor lehet megvonni, ha adunk cserébe valamit. Az önkormányzat több ajánlatot tehet: növeljük például az itt élők számára dedikált helyek számát, vagy kijelölünk egy idősávot csak nekik. A helyi Fidesz szerint az új vezetést nem érdekli a kerület közbiztonsága, a polgárőrséggel is felmondták az együttműködési megállapodást. A fővárosban és Józsefvárosban is az a benyomásom a Fideszről, hogy afféle utólag okos Pató Pálok gyülekezete. Évekig nem tettek semmit a Lánchíddal, most számon kérik Karácsony Gergelyen, hogy mit csinált félév alatt. Engem folyamatosan támadnak, hogy miért nem írok ki lakáspályázatokat, miközben 10 év alatt nem voltak képesek felmérni az önkormányzati bérlakásállományt. De valódi lakásgazdálkodás csak akkor folytatható, ha tudjuk, mink van. Most nekiláttunk ennek a munkának. A közbiztonságról: Józsefvárosban ez nem tud, nem prioritás lenni. A polgárőrséget egy helyi fideszes képviselő vezette. A szervezet óriási támogatásokat kapott, de nem teljesítették a szerződéseket. Az általuk működtetett figyelmeztető rendszer mindössze két hívást fogadott, azt a kettőt, amely a rendszer beüzemeléséhez kellett. Ez egy nem működő szervezet volt, egyszerű politikai kifizetőhely. Ennél fontosabbnak tartom, hogy Budapest rendőrfőnökével több dologban is meg tudtunk állapodni. Így például szeptemberben létrejön egy közbiztonsági kerekasztal, együttműködési szerződést kötünk a rendőrséggel, amiben a garantált önkormányzati támogatás fejében kellő érzékenységgel fordulnak majd a kerület felé. A nyárra már kaptunk is 14 készenléti rendőrt. A járvány és a kormányzati elvonások után mennyi maradt az önkormányzati kasszában? A kerület átvételekor 13 milliárd volt a kerület számláján, de ebből csupán 200 millió volt szabadon felhasználható, a többi a költségvetésben meghatározott feladatok, illetve az uniós és állami beruházások önrészének fedezete volt. Hitelek nélkül, de koppra kiszámított helyzetben vettük át a kerületet. Viszont a kerület ingatlanvagyonát gyakorlatilag felélték az előző fideszes önkormányzatok. Tíz év alatt 13 milliárd forintnyi vagyont értékesítettek. Így a mi mozgásterünk nagyon beszűkült. A januárban elfogadott költségvetésben 900 milliót különítettünk el bérlakás-felújításra, közbiztonságra és köztisztaságra, azután jött a Covid, majd a kormányzati elvonások, amelyek együttesen 3,5 milliárd forint mínuszt hoztak. Szeptemberig csak a kötelező feladatokra költünk. Nem akarunk eladósodni. A cél egyelőre a működőképesség fenntartása és a nehéz helyzetbe került emberek segítése. A kormánypárt szerint a választások óta többet költenek az önkormányzat működtetésére. A hivatalt, az intézményeket és az önkormányzati cégek együttesét tekintve nem költünk többet. Nagyon sok felesleges ügyvédi és tanácsadói szerződést mondtunk fel, de igaz az, hogy kötöttünk újakat. Olyan új működési modelleket és programokat indítottunk el, mint például a részvételiségen alapuló tervezés, a hajléktalanság kezelése és mások, amelyekhez nem volt meg a megfelelő tudás a hivatalban, így ezeket meg kellett vásárolnunk a piacról. Nem remeg a kezem, ha egy közösségi rendészeti modell kidolgozásához kell egy szakértőt megfizetnem, míg nagyon is remegne, ha a kerületi pártelnök ügyvédet kellene alkalmaznom havi egymillióért, ahogy ez történt korábban. Akárhová nyúltunk vagy fideszes ügyvédbe, irodavezetőbe akadtunk, egyszerű kifizetőhelyként használták az önkormányzatot. A rendőrség már korábban lezárta a nyomozást, de nemrégiben az adatvédelmi biztos is kimondta, hogy nem történt választási csalás a kampány alatt. Ér ez még valamit? A kampányomat segítő civil csapatot nagyon megviselte a rendőrségi vizsgálat és a politikai vádaskodás, hiszen éppen a tisztaságukra, tisztességükre a legkényesebbek. Nagyon megütötte őket. Őszintén szólva elégtétel az, hogy feketén-fehéren kiderült, hamisak voltak a vádak. Nem fogja begyógyítani a sebeket. De jó tudni, hogy még ebben a jogbiztonságban is kiderülhet, ha alaptalanul vádolnak valakit. Azóta is erős ellenszélben haladunk, sorra jelennek meg olyan cikkek a kormánypárti sajtóban, amelyek rombolják az önkormányzat hitelét és erodálják az intézkedések hatását. Mi igazságos, szociálisan érzékeny, a választókra odafigyelő önkormányzatot szeretnénk építeni. Ha azt olvasom, hogy a polgármester 60 szolgálati lakásból rendőröket és egészségügyi dolgozókat ebrudalt ki a járvány idején, az súlyos félremagyarázása a történteknek, lévén éppen hogy szélesebb utat kívántunk nyitni előttük. De igyekszünk minden ilyen támadásra kellő eréllyel felelni. A bíróságok pedig sorra hozzánk a nekünk igazságot szolgáltató ítéleteket. Minden sajtóügyet követni fog egy polgári per, azt ott megítélt kártérítéseket szociális célokra fordítjuk. A Blaha Lujza tér átépítését három éve ígérte meg a Tarlós István-Kocsis Máté páros. A tavaly aláírt támogatási szerződés azonban idén év végén lejár, ha nem kezdődik meg a munka, elveszhet a pénz. Hol tart a projekt? A Fidesz a választási kampányban számos olyan beruházást jelentett be, amelynek nem volt meg a költségvetési fedezete. Ezek közé tartozik a Blaha Lujza tér felújítása is, amelynek először 1 milliárd volt a költségvetése, amely tavaly télre 4,8 milliárdra nőtt. A főváros 3 milliárdos költségvetést tart elfogadhatónak, tárgyalnak az állami támogatásról. Most zajlik egy áttervezés, amelynek során kihúzzuk a felesleges luxuselemeket, mint például a közel egymilliárdos színház pavilont, de az aluljáró bővítése sem 21. századi irány. A tér rekonstrukciójával párhuzamosan Corvin áruház homlokzatfelújítása 2021 tavaszán kezdődhet el.

Pikó András

Tanár, újságíró, politikus, 2019 novemberétől Józsefváros polgármestere. 1964-ben született Gyulán, a helyi Erkel Ferenc Gimnáziumban érettségizett, tanári diplomáját a szegedi József Attila Tudományegyetemen szerezte. 1989-90-ben a Szabad Demokraták Szövetsége Csongrád megyei kampányfőnökeként dolgozott, majd újságíró lett. 2001 és 2019 között a Klubrádió munkatársa volt. Tanított újságírást több egyetemen, kommunikációs trénerként dolgozott éveken keresztül, 2014 óta civil aktivista Józsefvárosban.

Teljes összefogást akarnak az ellenzékiek

Vas András
Publikálás dátuma
2020.07.15. 06:20

Fotó: Erdős Dénes / Népszava
A kormánypárti szavazók harmada elégedett az ellenzéki polgármesterek eddigi tevékenységével - derült ki a Publicus Intézet felméréséből.
Orbán Viktor jelenlegi és Gyurcsány Ferenc korábbi kormányfő a két legismertebb politikus Magyarországon, a két legkedveltebb pedig a miniszterelnök, valamint Karácsony Gergely főpolgármester - derült ki a Publicus Intézet felméréséből, amelyet az elemzőcég a Népszava megbízásából készített.
A júniusi felmérés ugyanakkor megmutatta, hogy az ellenzéki szavazók szívesen látnának új arcokat az országos politikában, és leginkább az ellenzéki vezetésű települések polgármestereit tartják alkalmasnak a kormánykritikus oldal új vezetőinek. Az összes megkérdezett 46 százaléka szerint van is arra esély, hogy az önkormányzatokból érkezzenek új, országos politikusok, harmaduk viszont úgy gondolja, ez nem reális.
Leginkább a momentumosok hisznek abban, hogy „alulról” érkezik egy új generáció, de a jobbikosoknak, a Demokratikus Koalíció (DK) szimpatizánsainak és MSZP-Párbeszéd híveinek is több, mint 70 százaléka lát erre esélyt. Ez egyébként nem váratlan eredmény annak tükrében, hogy tízből legalább nyolc ellenzéki szavazó úgy véli: az ellenzéki polgármesterek – vagy legalábbis jelentős többségük - jól vezetik a településüket. Ami viszont meglepő: a Fidesz-KDNP-szimpatizánsok csaknem harmada is így látja. A pártpreferenciát tekintve egyébként nincs változás, továbbra is stabilan vezet a Fidesz-KDNP: a biztos szavazó pártválasztók 51 százaléka voksolna a kormánypártokra, 14 százalékuk a DK-t, 11 százalékuk az MSZP-P-t, 9 százalékuk a Momentumot, 7 százalékuk a Jobbikot, 2-2 százalékuk pedig az LMP-t, a Kétfarkú Kutyapártot, valamint a Mi Hazánk Mozgalmat választaná. 
A júniusi közvélemény-kutatás azt is megállapította, hogy az ellenzéki szavazók egyértelműen a közös indulást preferálják: a DK-sok 96, az MSZP-Párbeszéd hívei 89, a jobbikosok 88, a momentumosok 82 százaléka szerint közös listával és kormányfő-jelölttel nagyobb esély lenne legyőzni a kormánypártokat. Egészen más véleményen vannak a Fidesz-KDNP szavazói, akik közül csak minden harmadik válaszadó vélte azt, hogy az ellenzéki összefogás eredményesebb lehet, mintha külön indulnának a pártok. A kormánypártiak közül ugyanakkor 15 százalék  meglepő módon azt felelte, hogy hajlandó lenne egy ilyen formációra szavazni. (Tízből legalább kilenc jobbikos, DK-s és momentumos az összefogás jelöltjeire voksolna, az MSZP-Párbeszéd híveinek csak 82 százaléka biztos a közös lista támogatásában.) Az ellenzéki szavazók jelentős része abban is egyetértett, hogy a nagy pártoknak benne kell lennie a majdani összefogásban. Váratlan eredményt hozott viszont, amikor a kisebb pártok szerepére kérdeztek rá: a legtöbben – 28 százalék – a Munkáspártot is bevennék az összefogásba, miközben a Liberálisokkal való összeborulást csak ugyanannyian támogatnák – 19 százalék –, mint a Mi Hazánkkal. 
Júniusban egyébként feltehetően éreztette még a hatását a járvány, erre utal legalábbis, hogy igen nagy volt a szavazási hajlandóság: a megkérdezettek 72 százaléka azt állította, hogy biztosan elmenne voksolni egy most vasárnapi választáson, 11 százalék pedig igen valószínűre ígérte a részvételét. A legaktívabbak a Momentum szimpatizánsai, 82 százalékuk biztosan, 11 százalékuk pedig nagy valószínűséggel az urnákhoz járulna, s hasonlóképpen magas a biztos választók aránya a Demokratikus Koalíció táborán belül. A kormánypártok hívei közül tízből nyolcan, az MSZP-Párbeszéd szavazóinak pedig háromnegyede biztos a részvételben. A szavazási hajlandóság a 45-59 év közöttiek, valamint a 60 felettiek között a legnagyobb, egyaránt 78 százalék, a harminc alattiaknak azonban csak alig több mint a felét mozgatná meg egy most esedékes választás.