Moto GP;koronavírus;

2020-07-15 19:36:32

Verseny nélkül eldőlt Alex Márquez sorsa

Bár a koronavírus-járvány miatt még nem rendeztek idén futamot, van pilóta, aki már tudja, a szezon végén mennie kell.

A Forma 1-hez képest két héttel később, július 19-én, a Spanyol Nagydíjjal Jerezben indul a MotoGP idei szezonja. Egyelőre annyi hivatalos információ látott napvilágot a lebonyolításról, hogy tizenhárom versenyt nyolc helyszínen biztosan megtartanak, kilenc országban pedig biztosan nem köröznek Marc Márquezék.

Ennél azonban sokkal izgalmasabb, hogy egyetlen verseny nélkül is több istálló már bejelentette a jövő évi összeállítását és sok fontos átigazolás történt már. Az előző év legjobb alakulata, a Repsol Honda háza tájáról rögtön érdekes információk szivárogtak ki. A csapat sztárja, a jelenlegi világbajnok Márquez természetesen marad, 2024-ig köti szerződés a japán-spanyolokhoz. Miután társa, Jorge Lorenzo visszavonult, ezért új pilóta után kellett nézni, így (nem kis mértékben a marketinget szem előtt tartva) Márquez testvére, Alex kapott még szerződést, aki az eggyel kisebb kategóriában (Moto2) lett tavaly világbajnok. Ami érdekes, hogy az ifjú Márquez csak egy évig maradhat, mert 2021-re a KTM húzóemberével, Pol Espargaróval állapodott meg a Repsol Honda. Az ifjabb Márquez sorsáról úgy született döntés, hogy még egyetlen Moto GP-futamon sem állt rajthoz. Ám ő sem marad csapat nélkül, az LCR Hondánál szerepel jövőre Cal Crutchlow helyén. Crutchlow 2015 óta volt a Honda versenyzője, 2021-re egyelőre nincs csapata.

A Yamaha a holtszezonban bejelentette, hogy Maverick Vinales marad, a kilencszeres világbajnok közönségkedvenc Valentino Rossi azonban nem kapott új szerződést, a helyét a tavaly szenzációsan teljesítő újonc, Fabio Quartararo veszi át. A 41 éves sztár ezzel komoly bajba került, szinte biztos, hogy egyik gyári alakulatnál sem lesz számára hely, az egyetlen esélye a szatelit Yamaha lehet, ahol pont Quartararo megüresedett helyét vehetné át. A szatelit Yamaha jó tempóra volt képes tavaly, csak kérdés, hogy Rossi egója és presztízse megengedi-e pályafutása lezárását egy szatelit motoron, vagy itt az idő (még) méltóságteljesen visszavonulni. Korábbi riválisa, Casey Stoner a helyzetet kihasználva odaszúrt a „Doktornak”, mondván „szomorú, hogy Rossi egy szatelit csapatnál versenyezhet”. A Petronas által szponzorált istállónál Franco Morbidelli hétfőn újabb két évre alá írt, az ő csapattársa lehet majd Rossi.

A Ducatinál is teljes átalakulás várható: Danilo Petrucci tavaly jól kezdett, az istálló hazai futamán győzött, ezután meg is kapta a szerződést erre a szezonra, azonban utána visszaesett a teljesítménye, ezért, 2021-ben a KTM szatelit csapatánál folytatja pályafutását. Helyét olasz istálló által régen figyelt Jack Miller veszi majd át. Andrea Dovizioso pozíciója biztosnak tűnik Miller mellett, de itt sincs még minden kérdés lezárva a jövő évre vonatkozóan.

A Suzuki az egyetlen gyártó, amely töretlenül bízik versenyzőiben, az Alex Rins, Joan Mir páros jövőre is marad a kékeknél. A leggyengébb gyártó, az Aprilia a doppingbotrányba került Andrea Iannone miatt kapott nagyobb figyelmet a versenymentes időszakban, az első két futamon a tesztpilóta, Bradley Smith indul el, a folytatás még nem világos, miután Iannone ártatlanságát hangsúlyozva fellebbezett és továbbra is ártatlanságát hangoztatja. A KTM gyökeres változásokon megy keresztül, a tavaly szintén jól szereplő újonc, Miguel Oliveira megkapta a gyári ülést, csapattársa az újonc Brad Binder lesz, Espargarónak így mindenképpen mennie kell. Petrucci a Tech3 KTM pilótája lett, a szintén komoly MotoGP-tapasztalat nélküli Iker Lecuona két éves szerződést írt alá, így jövőre is marad.

Az LCR Hondánál Cal Crutchlow és Takaaki Nakagami is pellengéren táncol, a Pramac Ducatinál sem történt hivatalos bejelentés, valamint az utolsó pillanatban lehetőséget kapó Johann Zarco sem tudja még, mit hoz a jövő.

A MotoGP mezőnyében nem szokatlan az, hogy már 5-6 futam után, nyár elejére eldől az, hogy ki hol folytatja tovább, de az, hogy Alex Márquezt futam nélkül teheti egy év után lapátra a Repsol Honda az mindenképp szokatlan. Úgy tűnik, a koronavírus-járvány miatti csúszás nem gátolja meg az istállókat abban, hogy változtassanak a metódusukon, de mi történik akkor, hogyha Petrucci élete szezonját futná a Ducatinál…