Megvan, ki szervizeli és tartja üzemben a következő években a Magyar Honvédség két Airbus-át, melyeket előszeretettel használ útjai során Orbán Viktor és más kormánytagok is. A miniszterelnök például ilyen géppel ruccant ki Milánóba, hogy megnézzen egy előadást a Scalában, ám a kabinet ettől függetlenül önérzetesen utasítja vissza ha a repülőket kormánygépnek nevezik.
Azt sem lehetett tudni, hogy kiadják a munkát
Az csupán június 3-án derült ki, hogy a honvédségi pályázatokat is kezelő Védelmi Beszerzési Ügynökség egyáltalán tendert írt ki három éve vásárolt, Airbus A319-112 típusú gépek karbantartására. Mint a pályázati felhívást kiszúró hvg.hu megjegyezte:
Két hét alatt lezavarták
A Védelmi Beszerzési Ügynökség nettó 13,85 milliárd forintos becsült árral hirdette meg a 2020 júliusa és 2026 márciusa között elvégzendő munkát, méghozzá gyorsított eljárásban, két hetes határidővel.
A felhívásra egyetlen cég jelentkezett, ami éppen ennyiért, 13,85 milliárdért vállalta is az öt évre szóló megbízást - derül ki a hétfői uniós közbeszerzési értesítőből.
Évi négymilliárd is elmehet karbantartásra
Mivel a két gép a korábbi kormányzati közlés alapján legfeljebb 20 milliárd forintba kerülhetett, a fenntartásukra szánt évi akár 2,7-4 milliárdos keretösszeg igen csak borsos árnak tűnik.
Az pedig külön érdekes, hogy a Védelmi Ügynökség szerint azért kellett gyorsított eljárással új fenntartói pályázatot kiírni, mert a korábbi szerződés büdzséje előre előre nem látható többletfeladatok és „a rendkívüli járványhelyzettel kapcsolatosan megnövekedett igénybevétel” miatt kimerült.
A csomagokat túlnyomórészt a Wizz Air gépei hozták, egy hétmilliárdos megbízás fejében; a két Airbust így legfeljebb katonai, még inkább kormányzati utak foglalhatták le a járvány első hulláma idején.
A pályázaton egyedül befutó cég, az Aeroplex a Magyar Nemzet információi szerint a 2018-ban már a gépek rendszerbe állításában is segédkezett. Az egykori Malév-leánycég tulajdonosa most az állami Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt – és az MNV gyakorolja a Védelmi Beszerzési Ügynökség tulajdonosi jogait is.
Vagyis, az ötéves szerződésben szereplő közel 14 milliárdos tétel a jelek szerint egyik állami zsebből a másikba vándorol.