airbus;honvédség;karbantartás;

A miniszterelnök többször repült már a honvédségi Airbus-szal

- Közel 14 milliárdért pofozzák ki a miniszterelnököt is rendszeresen szállító honvédségi Airbusokat

Öt évre szóló szerződést kötöttek a két csapatszállító felújításra, az állami vagyonkezelő cégei között áramlanak a milliárdok.

Megvan, ki szervizeli és tartja üzemben a következő években a Magyar Honvédség két Airbus-át, melyeket előszeretettel használ útjai során Orbán Viktor és más kormánytagok is. A miniszterelnök például ilyen géppel ruccant ki Milánóba, hogy megnézzen egy előadást a Scalában, ám a kabinet ettől függetlenül önérzetesen utasítja vissza ha a repülőket kormánygépnek nevezik.

Azt sem lehetett tudni, hogy kiadják a munkát

Az csupán június 3-án derült ki, hogy a honvédségi pályázatokat is kezelő  Védelmi Beszerzési Ügynökség egyáltalán tendert írt ki három éve vásárolt, Airbus A319-112  típusú gépek karbantartására. Mint a pályázati felhívást kiszúró hvg.hu megjegyezte: 

eddig azt sem lehetett tudni, hogy a "nem kormánygép kormánygépek" üzemeltetését eddig sem a honvédség látta el, hanem külsős vagy állami cég.

Két hét alatt lezavarták

A Védelmi Beszerzési Ügynökség nettó 13,85 milliárd forintos becsült árral hirdette meg a 2020 júliusa és 2026 márciusa között elvégzendő munkát, méghozzá gyorsított eljárásban, két hetes határidővel.

A felhívásra egyetlen cég jelentkezett, ami éppen ennyiért, 13,85 milliárdért vállalta is az öt évre szóló megbízást  - derül ki a hétfői uniós közbeszerzési értesítőből.

Évi négymilliárd is elmehet karbantartásra

Mivel a két gép a korábbi kormányzati közlés alapján legfeljebb 20 milliárd forintba kerülhetett, a fenntartásukra szánt évi akár  2,7-4 milliárdos keretösszeg igen csak borsos árnak tűnik.

Az pedig külön érdekes, hogy a Védelmi Ügynökség szerint azért kellett gyorsított eljárással új fenntartói pályázatot kiírni, mert a korábbi szerződés büdzséje előre előre nem látható többletfeladatok és „a  rendkívüli járványhelyzettel kapcsolatosan megnövekedett igénybevétel” miatt kimerült.

Eközben pontosan tudható, hogy a honvédségi Airbus repülők egyáltalán nem vettek részt a védőfelszerelések Magyarországra szállításában.

A csomagokat túlnyomórészt a Wizz Air gépei hozták, egy hétmilliárdos megbízás fejében; a két Airbust így legfeljebb katonai, még inkább kormányzati utak foglalhatták le a járvány első hulláma idején.

A pályázaton egyedül befutó cég, az Aeroplex a Magyar Nemzet információi szerint a 2018-ban már a gépek rendszerbe állításában is segédkezett. Az egykori Malév-leánycég tulajdonosa most az állami Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt – és az MNV gyakorolja a Védelmi Beszerzési Ügynökség tulajdonosi jogait is.

Vagyis, az ötéves szerződésben szereplő közel 14 milliárdos tétel a jelek szerint egyik állami zsebből a másikba vándorol.

Újabb javaslattal állt elő az Európai Tanács elnöke a négy napja zajló uniós csúcson, csökkentve a vissza nem térítendő támogatások keretösszegét.