Miközben az önkormányzatoktól súlyos összegeket vontak el a koronavírus-járványra hivatkozva, a kormány 193 milliós szerződést kötött egy telemarketinges céggel, „automatizált hanghívások teljesítéséhez szükséges szoftverkörnyezet kialakítása, biztosítása, továbbá automatikus hanghívások indítása” -tárgykörben – vette észre Jakab Péter, a Jobbik elnöke az Innovációs és Technológiai Minisztérium szerződéslistájában.
A dokumentum szerint az ITM bruttó 193, 65 millió forintot fizetett ki egy két hónapos munkára az Optimusz Direkt Marketing Kft.-nek.
Jakab rá is kérdezett az önkormányzati elvonások miatt szerinte etikusnak semmiképp nem mondható szerződésre Palkovics László tárcájánál. Mint megjegyezte, a Közbeszerzési Értesítőben nem lelte nyomát a megállapodásnak – arra viszont rátalált, hogy
Péterfalvi Attila hivatala egy 2014-es bejelentés alapján úgy ítélte meg, hogy vállalkozás szabálytalanul kezelte egy panaszos korábban megadott adatait.
A fentiek miatt Jakab arra volt kíváncsi, hogy az ITM
milyen céllal rendelte meg az automatizált telefonhívásokat?
Milyen alapon és eljárás során választotta ki a feladatra éppen ezt a céget?
A munkafolyamatban miképpen garantálható a személyes adatok védelme? Milyen adatokhoz fér majd hozzá a vállalkozó?
Palkovics Lászlónak címzett levelére szokott módon egy helyettes – Schanda Tamás, az innovációs tárca államtitkára – válaszolt, és azonmód politikai támadásba is lendült. „A járvány ellen mindenki összefogott Magyarországon, leszámítva a baloldalt, amely kihúzta magát a közös védekezésből. A baloldali pártok már az álhírgyártástól sem riadnak vissza, Önök számára csak az a lényeg, hogy a kormányt támadhassák” – írta.
Schandának az utolsó bekezdésben sikerült részben a feltett kérdésekre is válaszolnia. Mint írta, a szerződés keretében csaknem 2,7 millió automatizált hívást bonyolítottak, melyekben az állampolgárokat tájékoztatták a koronavírus-járvány kockázatairól és a sikeres védekezéshez szükséges teendőkről. Ez főleg a 65 éven felülieknek jelentett segítséget – tette hozzá Schanda.
Hogy több millió híváshoz felhasznált személyes adatok későbbi védelmét mi garantálja, azt az államtitkár már nem tartotta fontosnak tisztázni, ahogy azt sem, hogy miért az Optimusz Marketingre esett a választásuk.