„Hibás döntést hoztam” – Mégsem Tevan Imre lesz az Index új főszerkesztő-helyettese

Publikálás dátuma
2020.07.31. 06:41

Fotó: Ladjánszki Máté / Népszava
Facebook-bejegyzésében azt írja, rosszul mérte fel a helyzetet.
A Facebook-oldalán jelentette be Tevan Imre, hogy mégsem ő lesz az Index főszerkesztő-helyettese. „Nem azért, mert kaptam a pofámra. Ezt tudtam előre, ez ilyenkor jár. (Sok támogatást is kaptam, köszönöm.) Hanem azért, mert rosszul mértem föl a helyzetet, ezért hibás döntést hoztam” – fogalmazott. Tevan azt írta, „indexes voltam, örökre indexes (így, kisbetűvel) maradok. Érdekes módon nagyon sokan ugyanezt mondják, akik indexesek voltak. Kilenc és fél éve rúgtak ki onnan, azóta is tudom, hogy az volt a csúcs a pályámon, soha nem volt utána olyan jó munkám, ha tehettem volna, bármikor visszamentem volna.” Kiemelte, hogy amikor most felkérték, azt hitte, hogy ebből az indexességből meg lehet őrizni valamicskét, és újra lehetősége lesz ebben szerepet vállalni. Hozzátette, hogy az volt az alapkérdése, lehet-e független és színvonalas újságként működtetni a kialakult helyzetben az Indexet. De mindig csak azon forogtak a gondolatai, hogy elképzelhető-e, hogy ne legyen politikai beavatkozás. „Tudjuk, rendkívül aggályos az erre adandó válasz, de végül arra jutottam, elképzelhető. Sőt, kitaláltam egyfajta garanciát. (Azt hittem, ez ügyes ötlet, de valójában csapdát állítottam magamnak. Ha a feltételemet azonnal elfogadják, nem mondhatok nemet.)” „Csakhogy azzal nem foglalkoztam, a politikai beavatkozáson túl, hogy a három ember, tehát az igazgatóság tagjai képesek lesznek-e összehozni egy minimális csapatot, amely legalább elfogadható minőségben át tudja venni a felmondott kollégáimtól a lapkészítést abban a rohamosan közeledő pillanatban, amikor ők végleg elmennek. Az 'igazgatósági tag' hétfőn hívott föl, ma péntek van, azóta odáig jutottunk, hogy egyetlen embert, engem lehetett bejelenteni az új csapatból. -thy és -czy azóta se tudta eldönteni (legalábbis nekem ezt mondják) azt a viszonylag alapvető kérdést, hogy melyikük a főszerkesztő. Hogy kinek lennék a helyettese ugye.” Majd arról írt, hogy Bodolai László minden nyilatkozata után azt érezte, hogy ki kell szállnia. a csütörtököt a szerkesztőségben töltöttem. „Ott nemcsak az Index haldokló szellemét láttam, de ráébredtem, amit tehát mindig is tudtam, hogy én egy vagyok velük” – írta.
Tevan Imre, az Index egykori főszerkesztő-helyettese, az Origo korábbi felelős szerkesztője csütörtökön jelentette be, hogy visszatér az Indexhez, és ő lesz a lap egyik főszerkesztő-helyettese. Megjegyezte, a felkérésre úgy mondott igent, hogy a szerződése titoktartási klauzulájába beleírják, hogy arra az esetre nem vonatkozik, ha a tartalomba kívülről politikailag beleavatkoznak. Később lapunknak egyebek mellett arról is beszélt: mindig is kereste a lehetőséget, hol tud független újságíróként dolgozni, úgy gondolja, ennek feltétele – még ha Damoklész kardja lebeg is az Index felett – egyelőre biztosítottak. Hozzáfűzte, hogy a veszély ellenére amíg a függetlenül működhetnek, addig dolgozni kíván, mint ahogy szerinte az történt Sáling Gergő főszerkesztő menesztése után az Origónál is. „Orbán Viktor egy nap alatt meg tudná fojtani az Indexet, de ez az elmúlt években is így volt” – fogalmazott.
Szerző
Témák
index

"Még jó, hogy jár ez a hajó"

Publikálás dátuma
2020.07.31. 06:40

Fotó: Röhrig Dániel / Népszava
Az elmúlt évekhez hasonlóan kedvelt program a Balatonon a személyhajózás, ám az utasok szerint drágák a jegyek.
Hatezer-ötszáz forint – hallatszik a hang a badacsonyi hajóállomás jegypénztárából, mire az ablak előtt álló harmincas férfi gúnyosan lebiggyeszti a száját. – Még jó, hogy jár ez a hajó… Mohora Péter Balatonszepezden nyaral feleségével és tízéves fiával, a közeli faluból tekertek át Badacsonyba, hogy a napot fonyódi hajókázással és egy kis déli parti kerekezéssel tegyék teljessé. Hármójuknak a cirka 25 perces hajóút négyezer forint, ehhez jön még a két felnőtt és gyerekkerékpár díja. - Oda-vissza 13 ezer forint, valljuk be, röhej! – jegyzi meg Mohora Péter. – Ennyi pénzért kétszer beülünk menüre egy étterembe, vagy úgy is nézhetem, hogy 15 ezret fizetünk egy napra a nyaralóért. Nemcsak a váci család szerint drágák a balatoni hajójegyek, bárkivel beszéltünk a badacsonyi kikötőben, mind túlárazottnak tartották a tavi élményt. A Fonyód-Badacsony járat a legolcsóbb, 1. díjszabásba tartozik, ami 1600 forintos felnőtt, 800-as gyerekjegyet jelent, a kerékpárokat pedig egy ezresért – a gyereket a feléért – lehet feltolni a katamaránokra. A négyszemélyes családi jegy 4320, az öt fős 5040 forint, persze csak egy útra, visszafelé még egyszer ki kell fizetni a jegyeket. A legdrágább, IV-es díjzónában már 2200 a felnőtt, s hatvan forint híján hatezer a négyszemélyes családi jegy, persze szintén csak oda. Amit nem minden magyar família engedhet meg magának, vagyis a balatoni hajókázás nem csak a látvány és az élmény miatt jelent különleges szórakozást. - Ráadásul nézze meg, mennyien leszünk – mutat végig a hajóra várakozók hosszúra nyúlt során Tibald Mihályné. – Idefelé sem volt ülőhely, s a korláthoz sem fértünk oda, csak ácsorogtunk a felső szint közepén, ami egy nyugdíjasnak nem a legnagyobb élmény. Megnéztük, mennyire versenyképesek a Bahart árai – a menetidő, valamint a távolság figyelembevételével – a többi hazai lehetőséghez, illetve a szomszédos országok tarifáihoz képest. A Velencei-tavon az Agárd-Pákozd járatra – a menetidő 20 perc, tehát nagyjából annyi, mint a Fonyód-Badacsony viszonylaton – 1100 forint a felnőtt, 900 a nyugdíjas- és gyerekjegy, a kerékpárokat pedig ingyen fel lehet vinni a hajókra. A Fertő-tavon a Fertőrákosról-Mörbisch-Illmitz-Fertőrákos járaton – menetidő 70 perc – a felnőttek 1900, a nyugdíjasok 1600, a 6-14 éves gyerekek 1200 forinért utazhatnak, a kerékpár-szállítás itt is ingyenes. A Dunán a Mahart Visegrád-Zebegény, Visegrád-Vác, Visegrád-Szentendre járataira a napijegy 500, a kerékpárjegy 200 forint, a Budapest-Szentendre járaton a menetjegy 2540 forint, a kerékpárt ennek feléért lehet felvinni a hajókra. Ausztriában a Wörthi-tónál a Klagenfurt és Velden közötti tíz kikötőben korlátlan utazásra és ki-beszállásra használható egész napos felnőttjegyért 5600, a 6-15 év közötti gyerekjegyért 2800, a kerékpárjegyért 1750 forintnak megfelelő eurót kell fizetni, az egyállomásos jegy 2040 forint. A Bodeni-tavon a legrövidebb, bő három kilométeres, Überlingen és Wallhausen között járó hajókon 1200 forintnyi euró a felnőttjegy, a gyerek – 6-14 éves kor között – 560. A hat kilométeres Bregenz-Lindau útért teljes áron 2100 forint, a 25 kilométeres Bregenz-Friedrichshafen felnőttjegye 5600, a 35 kilométeres Bregenz-Konstanzé 6700 forintra jön ki. Vagyis utóbbi esetben egy kilométernyi utazás 191 forint, míg Fonyód és Badacsony között valamivel több, mint háromszáz. 

A remek utasstatisztikák ellenére veszteséges a Bahart

Megkerestük a Balatoni Hajózási Zrt.-t, kíváncsiak voltunk, mit szólnak az utasok észrevételeihez, a drágának tartott jegyárhoz, a legfelkapottabb járatokon tapasztalható zsúfoltsághoz. Arra is rákérdeztünk, milyen kihasználtsággal futnak a cég hajói, mekkora bevételt jelent a személyhajózás a Balatonon, s mekkora veszteséget, hiszen a Bahart évek óta kommunikálja – s többek között a májusban elfogadott reorganizációs tervet is ezzel az indokkal verte keresztül a többségi tulajdonos állam –, hogy az ágazat, a remek utasstatisztikák ellenére veszteséges. Választ nem kaptunk, a cég hivatalos beszámolóiból viszont kiderült, míg 2017-ben 715,3 millió, 2018-ban pedig 798,5 millió, addig tavaly 888,7 millió forint bevételt hozott a cégnek a személyhajózási ágazat. A tavalyi szezonban több, mint 7500 járat indult a kikötőkből, az utasszám 2019-ben meghaladta a 700 ezer főt, a cég saját mérései szerint az utasok több, mint fele családosként hajózott. Az idei főszezonban a 16 kikötőből kilenc útvonalon járnak menetrendszerinti hajójáratok, a két legkedveltebb útvonal a Fonyód-Badacsony, illetve a Siófok-Balatonfüred-Tihany, melyeken hat-hat hajópár jár naponta. 

Szerző

Akár 36 fokot is mérhetünk, néhol zivatarok frissíthetik a hőséget

Publikálás dátuma
2020.07.31. 06:11
Illusztráció
Fotó: Shutterstock
Késő estére 20 és 26 fok közé hűl le a levegő.
Pénteken a sok napsütés mellett inkább csak az északkeleti és a délnyugati, déli országrészben képződhetnek gomolyfelhők, de ezekből is csak egy-két helyen fordulhat elő zápor, esetleg zivatar. Az északnyugati szél az északi megyékben megélénkül, zivatarok környezetében viszont erős, viharos lökések is lehetnek.  A zivatarok veszélye miatt Baranya, Somogy és Zala megyére adtak ki elsőfokú figyelmeztetést, míg Bács-Kiskun, Békés és Csongrád-Csanád megyében a hőség miatt vannak riasztások érvényben.
A legmagasabb nappali hőmérséklet 28 és 35 fok között várható, de egy-egy helyen 36 fok sem kizárt. Késő estére általában 20 és 26 fok közé hűl le a levegő.
Szerző