Előfizetés

Csendben elindult az új energiapályázat-oldal

M. I.
Publikálás dátuma
2020.08.03. 07:40

Fotó: Népszava
Életre kelt az állam vissza nem térítendő lakossági energetikai és fogyasztóvédelmi pályázatait átvevő Nffku.hu.
Augusztus elsejével életre kelt az állami forrású energetikai és fogyasztóvédelmi pályázatok kezelését átvevő NFFKÜ – Nemzetközi Fejlesztési és Forráskoordinációs Ügynökség Zrt. új honlapja, az Nffku.hu. Ezen többnyire – a vonatkozó, három héttel ezelőtti kormányrendeletnek megfelelően – a pályázatokat eddig kezelő NFSI Nemzeti Fejlesztési és Stratégiai Intézet Nonprofit Kft. anyagai, elérhetőségei találhatók meg. Az új honlap tanúsága szerint 12, valamilyen fázisban lévő pályázat érintettjeitől várják a „technikai átállással” kapcsolatos kérdéseket. Amiként arra két hete felhívtuk a figyelmet, az átállás pontos háttere nem ismert. Míg az NFSI Kft.-t öt éve az állam az informatikai rendszerek korábbi, rendszeres összeomlása után kifejezetten a nem uniós vissza nem térítendő energiahatékonysági támogatások kezelésére hozta létre, most a 15 futó programot, valamint a szoftvereket és a munkavállalókat is átadták az NFFKÜ-nek. Bár ez utóbbi, kisebb, de nagymúltú, bejáratott pályázatkezelő társaságban az állam is tudhat magának kisebbségi részt, a cég nagyobbik hányada magántulajdonú. Az NFFKÜ elvben eddig a norvég alap, illetve az európai gazdasági tér támogatásait kezelte, ám az Orbán-kabinet által hat évvel ezelőtt kavart botrány óta a jelek szerint ezek tetszhalott állapotba kerültek. Mindazonáltal az új honlap szerint az NFFKÜ ezek kezelésével sem hagy fel. Az átállás mögött nyilvánvalóan ésszerűsítési elképzelések sejlenek fel. Ezt az is magyarázhatja, hogy az Orbán-kabinet – az e célra rendelkezésre álló, EU-támogatásokon kívüli tízmilliárdok ellenére – akár tartósan is felhagyhat az átfogó lakossági energiatakarékosság vissza nem térítendő támogatásával, bár ezt az egy ügyben eljáró Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) illetékesei tagadják. Ugyanakkor tény, hogy lakossági pályázatot tavaly, egy teljes épület felújítására igénybe vehető lakossági programot pedig négy éve hirdettek utoljára. A múlt héten Tóth Bertalan szintén írásbeli kérdéseket intézett az ITM-hez és a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszterhez a kurta-furcsa átállás lehetséges okait firtatva. Az MSZP elnökét főképp az érdekli, hogy miért nem vált be az NFSI, helyette miért egy többségében magántulajdonú cégre bízták az állami pályázatok kezelését, illetve mikor várhatók új kiírások. Lapunk hasonló tartalmú megkereséseire mindmáig sem az ITM, sem a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter, sem az NFFKÜ nem adott tájékoztatást, de az Nffku.hu honlap elindulásáról sem leltünk fel kormányközleményt.

344,14 forinton az euró

MTI
Publikálás dátuma
2020.08.03. 07:27
Illusztráció
Fotó: Shutterstock
Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákhoz képest a nemzetközi bankközi devizapiacon hétfő reggel: az euróval és a svájci frankkal szemben erősödött, de a dollárhoz és a jenhez képest gyengült.
Az euró 344,14 forinton forgott reggel hét órakor, 42 fillérrel csökkent az árfolyama a péntek esti 344,56 forinthoz képest. A dollár árfolyama 292,08 forintról 292,22 forintra kúszott fel, míg a svájci franké 319,91 forintról 319,21 forintra mérséklődött. A jent 2,7616 forinton jegyezték, szemben a péntek esti 2,7594 forinttal. Az euró 1,1776 dolláron forgott hétfő reggel, 0,02 százalékkal erősödött a pénteki záráshoz képest. A svájci frankhoz képest 0,26 százalékkal erősödött a közös európai fizetőeszköz, 1,0781 frankon jegyezték. Egy dollárért 0,9156 frankot adtak, 0,32 százalékkal erősödött az amerikai deviza. A jenhez képest viszont 0,03 százalékkal gyengült a dollár, 105,84 jenen jegyezték hétfő reggel.

Így alakítaná át a sztrádadíj-fizetési gyakorlatot az EU soros, német elnöksége

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2020.08.01. 16:10
Illusztráció: Shutterstock
Mindenkinek kötelező lenne leszurkolnia az egységes tarifát, egyedül a különféle buszok kapnának mentességet.
Az Európai Unió soros elnöke Németország, amely számos kezdeményezése mellett felvetette, hogy az unióban egységesen fizetőssé kellene tenni az autópályák használatát, írja a napi.hu.  Andreas Scheuer német közlekedési miniszter, az elképzelés egyik atyja szerint a személyautók, a furgonok, és a teherautók fizetnének az úthasználatért, míg az autóbuszok és a távolsági buszok díjmentesen használhatnák az autópályákat. Az egységes fizetés nyolc év múlva kezdődne el az egész unióban, a sztrádadíjak pedig a közös költségvetésbe folynának be. A pénzt a klímavédelmet szolgáló befektetésekre fordítanák Az ötlet ellentmondásos, mivel ahány ország, annyiféle szabályozás. Németország például az egyetlen állam, ahol az autósztrádákat az adófizetők pénzéből tartják fenn, nincsenek autópályadíjak.