Nagy a baj, ha Budapest főpolgármesterében – és aligha csak benne – felmerül, hogy egy állami hatóság a szakmai szempontok és közérdek mellett egyéb tényezőket is figyelembe vesz a döntéshozatalkor. Márpedig Karácsony Gergely szerint a Közbeszerzési Hatóság azért dobta vissza a Lánchíd-tendert, mert abban túl szélesre tárták a kaput a kivitelezők előtt. Olyan tágra, hogy a NER-kötélbarátok és szotyipartnerek mellett mások is beslisszanhatnának. S az bizony a Karmelitából nézve súlyos hiba lenne ilyen covidos időkben. Elvégre 24 milliárd nem aprópénz, úgy meg különösen sok, ha „libernyák” városvezetés osztja.
A hatóság keményen visszaszólt: rájuk ugyan nincs hatással a kormányérdek, csak a törvény számít, a főváros legfeljebb nyolc éven belül befejezett referenciát követelhet meg.
A főváros szerint ezzel esély sincs arra, hogy NER-en kívüli vállalkozás nyerjen. Valójában eddig se volt. Ők is, mások is a Híd-csoporthoz tartozó A-Híd Zrt.-t emlegetik, amely a minden kormánnyal (is) mély barátságot tápláló Strabaggal, illetve az időközben Simicskától Mészáros-közelbe került Közgéppel együtt újította fel a Margit hidat a tervezett 13 helyett 35 milliárdért. Az előző – eredménytelennek nyilvánított – Lánchíd-tenderen is indultak mindahányan. Akkor az A-Híd mondta be a legkisebb összeget. De ez mindegy is. A majdani győztes alvállalkozóként bevonja majd azt, akit kell. Referenciája 10 év nélkül is van mindnek. A Híd-csoport speciel jelenleg is a Komáromi hídon dolgozik Mészárossal.
Ekkora üzletek nem köttetnek háttéralkuk nélkül. A NER-világban pedig már az alku előtt leosztják a lapokat. Törvény, verseny? Az Alstom-kocsik fékrendszere körüli hatósági játszma addig húzódott, amíg Nicolas Sarkozy akkor még francia elnökként össze nem vonta a szemöldökét. Putyinnak legfeljebb biccentenie kellett és az észtek már repültek is a Metrovagonmas útjából. Igaz, előtte még született egy kormányhatározat, miszerint új metrókocsik vásárlásáról szó se lehet. Most viszont a főváros éppenséggel hiába vár arra a határozatra, amelyben a kormány valóban odaadja a 6 milliárdot csak a hídfelújításra. A híd körül kavargó örvény egyre zavarosabb. De lesz még mélyebb is.