Előfizetés

220 milliárdos nyugdíjlátszattal játszik Tállai András

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2020.08.08. 08:56
Tállai András FOTÓ: Molnár Ádám
Miközben rohamtempóban drágulnak az élelmiszerek, a kormány azzal próbálja nyugtatni a nyugdíjasokat, hogy a pénzüknél vannak.
A nyugdíjasok az elmúlt négy évben 220 milliárd forint extra kifizetést kaptak, jövőre pedig megindul a 13. havi nyugdíj lépcsőzetes visszaállítása - mondta Tállai András, a Pénzügyminisztérium parlamenti államtitkára a Magyar Nemzetnek. A múlt év végén mintegy 2,6 millió nyugdíjban és nyugdíjszerű ellátásban részesülő személynek postáztak rezsiutalványt, ezt megelőzően 2016-ban, 2017-ben és 2018-ban kaptak Erzsébet-utalványt az időskorúak. Ezzel évente 22-26 milliárd forinthoz, négy év alatt összesen százmilliárd forinthoz jutottak a nyugdíjasok. (Az igazságnak azt a szegletét nem bontta ki az államtitkár, hogy a 2,6 milliós tömegből mintegy 2 millió ember az, aki kora okán nyugdíjas, azaz a reális szám sokkal szelídebb. Ahogy arról sem beszélt, hogy ezek egyszeri juttatások voltak, azaz nem épültek be a járandóságba, azaz nagyjából évi egy nagybevásárlást fedeztek.) Nyugdíjprémiumot első alkalommal 2017-ben, majd 2018-ban és tavaly is folyósított az állam. Az első évben 27,7 milliárdot, a másodikban 41,2 milliárdot, a harmadikban 52,3 milliárdot, vagyis három év alatt több mint 120 milliárd forintot fordított erre a költségvetés. Az extra kifizetéseket a gazdaság jó teljesítménye alapozta meg - mondta az államtitkár. Hozzátette: nyugdíjprémium a törvény szerint akkor jár, ha a gazdasági növekedés meghaladja a 3,5 százalékot, az idén viszont a koronavírus-járvány miatt zsugorodni fog a magyar gazdaság, nagyjából három százalékkal. (Ez annyit tesz, hogy idén az idősek nem kapnak nyugdíjprémiumot. Sőt, mivel a kormány a gazdasági növekedés csökkenését hajlandó figyelembe venni, de az infláció esetében makacsul ragaszkodik saját számaihoz, a nyugdíjakat nem a valós pénzromlás mértékének megfelelően emelik majd. Miközben a nyugdíjasokat különösképpen érintő élelmiszerárak elszabadultak -a különböző táplálékokért átlagosan több mint 8 százalékkal kell többet fizetni.) Az államtitkári vigasztalás szerint jövőre viszont megkezdődik a 13. havi nyugdíj négylépcsős visszaállítása, az első ütemben, februárban negyedhavi nyugdíjat kapnak kézhez a jogosultak, összesen 77 milliárd forintot. 2022-ben félhavi összeg jár majd, 2023-ban háromnegyed havi, 2024-ben és később pedig már a teljes havi ellátás érkezik 13. havi juttatás címén - mondta az államtitkár. (A számsor mutatós, de hogy világos legyen: ez évi 2 százalékos emelést jelent majd.)

Többségben az elégedetlenek

Unyatyinszki György
Publikálás dátuma
2020.08.08. 07:00

Fotó: Ladjánszki Máté / Népszava
A Fidesz támogatói szerint az országban jól mennek a dolgok, de nagyobb azoknak a tábora, akik szerint nem jó az irány.
A megkérdezettek 55 százaléka szerint nem mennek jól a dolgok az országban, az ellenzékiek (84 százalékuk) és a bizonytalanok többsége (53 százalékuk) érzi inkább ezt - derül ki a Publicus Intézet lapunk megbízásából készített reprezentatív közvélemény-kutatásából. Az ellenzéki táboron belül a legelégedetlenebb csoportot a DK-s (93 százalék) és a momentumos (92 százalék) választók alkotják. A Fidesszel szimpatizálók 89 százaléka viszont úgy véli, jó irányba haladunk. A kutatás szerint a kormánypárt támogatói a fővárosi helyzetet már másként látják, 76 százalékuk szerint a Karácsony Gergely vezetése alatt rossz irányba haladnak a dolgok. Az ellenzékiek 56 százaléka viszont elégedett azzal, ami jelenleg Budapesten zajlik, közülük is kiemelkedik a Momentum és a DK tábora (63, illetve 62 százalék elégedett a folyamatokkal), míg a jobbikos választók körében az elégedettek már kisebbségben vannak (42 százalék). A bizonytalan választók 50 százaléka is inkább jónak látja a budapesti általános állapotokat. Egyelőre nem érzékelhető az sem, hogy jelentősen megtépázta volna a kormánypárti kommunikáció Karácsony Gergely megítélését. A fideszes politikusok rendre alkalmatlannak és hozzá nem értőnek nevezik a főpolgármestert, azonban a felmérés szerint a budapestiek 56 százaléka úgy gondolja, Karácsony Gergely jól teszi a dolgát. Nem meglepő a fideszes választók magas elégedetlenségi (91 százalék) és az ellenzékiek magas elégedettségi (82 százalék) aránya, azonban a bizonytalan választók közel kétharmada is inkább pozitívan értékeli a főpolgármester teljesítményét. 
Ha most tartanák az önkormányzati választásokat, jó eséllyel ugyancsak Karácsony Gergelyt választanák főpolgármesternek. Míg az őszi választáson a szavazatok 50,8 százalékát kapta a politikus, ezt jelenleg is hozni tudná, a választók 52 százaléka most is inkább rá szavazna a Publicus szerint. A konkrétabb fővárosi közügyekben már más a helyzet. Miközben a fővárosi önkormányzat a momentumos Kerpel-Fronius Gábor főpolgármester-helyettes vezetésével az elmúlt tíz év korrupciógyanús eseteinek kivizsgálását kezdte meg, a budapesti lakosság alig fele tud megnevezni akár egyetlen, a közérdeklődés küszöbét korábban átütő esetet. A felmérés szerint a megkérdezettek 11-11 százaléka emlékszik a metróügyek, illetve a 3-as metró felújításával kapcsolatos korrupciógyanús esetekre, ezen kívül a kerületi parkolási rendszerek körüli botrányokat (4,5 százalék) és a 4-es metró beruházást (4,2 százalék) nevezte meg gyanúsnak a fővárosi lakosság. 
A felmérés furcsasága, hogy a Publicusnak ennél kisebb arányban említették – a közbeszédet egyébként három éve meghatározó – Városliget-projektet (2,9 százalék), továbbá a sokakat felháborító patkányírtási mizériát (0,9 százalék), az állatkerti Biodómot (1,5 százalék), vagy a Római-parti mobilgát beruházást (0,9 százalék). A kerületi ingatlanügyeket is mindössze a megkérdezettek 0,9 százaléka említette.  Érdekesség, hogy míg a fideszes válaszadók többsége (63 százalék) szerint az elmúlt tíz év átvilágítása mögött a Karácsony-kabinet politikai szándéka húzódik meg, addig az ellenzéki választók többségét (74 százalék) egyformán érdekli a kormánypárti és ellenzéki korrupciógyanús esetek felkutatása is. A bizonytalanok 53 százaléka szerint a Karácsony Gergely főpolgármester vezette önkormányzat minden lehetséges korrupciós esetet fel akar kutatni, nem politikai szándékok vezetik, 30 százalékuk szerint viszont csak a kormánypárti érintettségű esetekre koncentrál majd a vizsgálat.

Kaszálnak a fideszes trafikosfamíliák

Batka Zoltán
Publikálás dátuma
2020.08.08. 06:40

Fotó: Béres Márton / Népszava
Röpködnek a több százmilliós bevételek és a több tízmilliós nyereségek azoknál a kormányközeli cégeknél, amelyek irányított pályázatokon jutottak koncesszióhoz.
Mára látszik, hogy érdemes volt átvészelni az országos botrány heteit az akkor kiválasztott trafikosoknak 2013-ban, vagyis hogy csalásgyanús, irányított pályázaton szereztek dohánykoncessziókat. Bár a közel 5300 trafik jövedelmezősége a 2013 előtti időszakhoz képest gyengült, vannak olyan dohányboltok - és jellemzően ezek kerültek kormányközeli kézbe -, amelyek óriási bevételt termelnek, stabil egzisztenciát nyújtva tulajdonosaiknak.  A hét évvel ezelőtt első körben kiosztott háromezer koncesszióból nagyjából 1500 volt közvetlenül a Fideszhez, illetve a kormánypárt gazdasági hátországához – Continental Zrt., Tabán Trafik, CBA, Vimpex – köthető. Igazi trafikos családdá avanzsált a korábban a Fidelitast vezető Böröcz László fideszes képviselő rokonsága: testvére öt trafikjogot kapott Szombathelyen. Az Alfa Dohány Bt. a kezdettől a legjövedelmezőbb cégek között volt, 2019-ben az öt trafik már 1,2 milliárd forgalmat bonyolított le és 84 milliós adózott nyereséget termelt. Böröcz feleségének is köze van két trafikkoncesszióhoz, mégpedig Dunakeszin. A Kezew Bt. a többnyire százmillió feletti forgalom ellenére zsinórban mínuszban zárta az utóbbi éveket. 2019-re viszont a 239 milliós árbevételhez azért sikerült egy közel nyolcmilliós nettó nyereséget összehozni. Trafikos famíliának mondható a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarát is éveken át kézben tartó Szatmári Kristóf képviselőé is. Az egykori Vállalkozók Pártjából a Fideszbe átnyergelt volt kamarai elnök családjához összesen 11 trafik köthető. Édesanyja, Szatmáriné Jahl Angéla Bagó-ért Bt.-je ugyan csak egy trafikkoncessziót kapott, ám a cég nevétől elütően igazi aranybánya. Az utolsó mérlegadat szerint a 355 milliós bevételből 36 millió forint tiszta profitot termelt, a trafikpályázat óta eltelt évek alatt több mint 100 milliós tiszta nyereséget hozott. A rutinos kereskedőnek ismert Jahl Angéla az üzleti sikerhez elengedhetetlen hatodik érzékkel is rendelkezik: a trafikos céget 2013 januárjában alapította, amikor még nem lehetett tudni, hogy ki nyeri majd a trafikpályázatot. A Bagó-Ért Bt.-nek résztulajdona van a szintén rendkívül jó helyen, Kőbánya kispesti metró végállomásnál is trafikot tartó TörőPex Bt.-ben. A cég tavaly 1 milliárdos forgalma mellé 83 milliós nyereséget söpört be. Ezek után finoman szólva is sajátosnak tűnt, hogy 2014-ben éppen Szatmári Kristóf nyújtotta be a parlamentnek a dohányszektor egészségügyi különadójára vonatkozó javaslatot, amelynek megfizetése alól éppen a dohány kiskereskedők, így többek között a családja maradtak ki. Voltak olyanok is, akik nem is indultak a koncessziós pályázaton, hanem csak később startoltak rá a jól jövedelmező helyeken lévő trafikokra, így a botrányt is megúszták. A jelek szerint ilyen volt a jelenleg súlyos bűncselekményekkel vádolt Simonka György politikus családja is. Simonka – szintén bűnvádi eljárás alá vont - unokahúga a kültagja a Déliker Trade Bt.-nek, amely a nyilvántartások szerint öt dohánykoncessziót birtokol. A cégből gyakorlatilag ömlik a pénz: a forgalma már 2015-re meghaladta a félmilliárdot, 2018-ra pedig 800 millió volt, miközben 42 milliós nettó nyereséget termelt. Még több pénzt hozott a Tabacum Bt., amelyben Simonka - a trafikpályázat idején alig húsz éves - unokaöccse a kültag. A nyilvántartás szerint négy koncessziót birtokló cég forgalma folyamatosan 900 millió feletti volt, és évről-évre 10 és 38 millió közötti adózott nyereséget termelt.  Ha nem is rokoni, ám meglehetősen szoros volt a kapcsolat Rogán Antal – volt ötödik kerületi polgármester, ma propagandaminiszter – és a trafikpályázaton az ötödik kerületi koncesszió jó részét besöprő Csetényi Csaba-Krskó Tibor páros között. Túl azon, hogy a kommunikációs célú, milliárdos közbeszerzéseket éveken át zsinórban elnyerte a vállalkozópáros, Csetényi még közvetlen szomszédja is volt az akkor még a pasaréten lakozó Rogánéknak. Bár a duó időközben kiesett a pixisből, vigasztalódhatnak az ötödik kerületi trafikjaikkal. A négy trafikot tulajdonló Szivar Torony City Bt. - ennek beltagja Krskó Tibor - minden évben milliárd feletti forgalmat tudott magáénak 30 és 100 millió közötti adózás utáni nyereséggel. Valamivel kevésbé produktív, ám takaros summát hoz az egy koncessziós Szivartorony River Bt., így 2018-ban 290 milliós árbevétel mellett már 17 millió forintos nyereséget termelt. A közvetlenül Csetényi Csabához köthető, két koncessziót magáénak tudó Szivar Torony Castle Bt. 2018-ban 636 milliós árbevétel mellé 38 milliós üzemi nyereséget termelt.   

Hadházy Ákos: "Itt mindent meg lehet csinálni"

„Azt szerettem volna megmutatni, hogy nem lehet mindent megcsinálni Magyarországon” – mondta el Hadházy Ákos, aki még szekszárdi fideszes önkormányzati képviselőként egy hangfelvétel nyilvánosságra hozásával bizonyította, hogy pártvonalon döntenek a koncessziókról. A mára már független országgyűlési képviselő szerint „pont az ellenkezője lett annak", amit akart. - A trafikügy volt az első olyan eset, amivel azt sikerült bebizonyítani, hogy itt mindent meg lehet csinálni - mondta.  A város akkori fideszes polgármestere, Horváth István is hallható a hanganyagon, amely szerint egy listáról választották ki, ki nyerhet. „A lényeg, hogy elkötelezett jobboldalinak kell lenni” – adta meg a megbeszélés alaphangját Horváth, így ennek szellemében saját húga is kapott trafikot később. Bár később a fideszesek által leokézott személyek kaptak trafikot, a Polt Péter vezette ügyészség, mint sok más Fideszhez kötődő korrupciós ügyben, megszüntette a nyomozást. „Azt láttam, hogy az egésznek semmiféle következménye nem lett, az ügyben részt vettek továbbra is vígan politizáltak, politizálnak máig, az egyetlen látható „eredmény” az volt, hogy a Fidesz éppen a trafiktörvény miatt jelentősen megnehezítette újságíróknak, politikusoknak, hogy hozzáférjenek a közadatokhoz.” - vallotta meg Hadházy.

Dohánynagyker: unortodox üzlet, valós milliárdok

Monopoljoga van a trafikok áruval való ellátására a 2015-ben létrehozott Országos Dohányboltellátó (ODBE) Kft.-nek. A feladatra pályáztatás nélkül kiválasztott vállalkozás egyben élő cáfolata a trafikrendszert övező kormányzati propagandának, hiszen a dohánytermékek trafikokba száműzése egyáltalán nem csökkentette az egészségkárosító dohányzást. A cég forgalma tempósan nőtt, a kezdeti, 516 milliárdról tavaly 671 milliárdra, a nettó nyeresége 3,3-ról 4,4 milliárdra. A cégnek két tulajdonosa van, a British American Tobacco (BAT) és egy hódmezővásárelyi dohánycég, a Tabán Trafik. A fő tulajdonos az utóbbi vállalkozás. Valószínűleg nem elválasztható a dohánynagyker létrehozásától – illetve a BAT és a Fidesz egymásra találásának a tanúsága –, hogy az ODBE gründolásával egyidőben a BAT felügyelőbizottsági tagja lett Lánczi Tamás politológus. Az nem világos, hogy értene a dohánykereskedelemhez, ám Lánczi Habony Árpád miniszterelnöki főtanácsadó jobbkezeként is ismert. Az ODBE-ben is feltünedeznek érdekes figurák, így a Simicska Lajos fő bizalmasának számító - ennek megfelelően Simicska bukása után egy időre mellőzött - Németh Lászlóné volt fejlesztési miniszter nemrégiben a cég felügyelő bizottsági tagjaként bukkant fel. A cég egyik vezetőségi tagja Fodor Sándor, aki korábban az ODBE szóvivőjeként nyilatkozott. Őt a cégbíróság nemrégiben eltiltotta a cégvezetéstől, 2020 végéig. A pontos ok nem ismert, ám a harmincas éveinek elejét taposó szakember mögött már változatos vállalkozói múlt van, több cégét kényszertörölte a bíróság.

Piaci mozgások, új szerződések

Nem mindenkinek lett aranybánya a trafiküzlet, a kezdeti viszonyokhoz képest az üzemeltetői kör negyede-ötöde kicserélődött. A Nemzeti Dohánykereskedelmi Zrt. lapunknak küldött tájékoztatójából kiderül: a trafikrendszer 2013 júliusi indulása óta 983 koncessziós szerződés szűnt meg, azaz durván a trafikok ötöde. Ugyanakkor az ismételt pályáztatások nyomán 838 új koncessziós szerződés is született. Az eltűnő és újjászülető trafikok területi eloszlása nem ismert, ám valószínűsíthető, hogy az erősebb vásárlóerejű fővárosi és nyugati határ menti területek trafikjai kevésbé, míg az északi és keleti országrészen lévő dohányboltok üzemeltetői nagyobb arányban cseréltek gazdát. A meglévő trafikosok termelékenységét hivatott bebiztosítani, hogy míg eleinte minden 2000 lakosra volt kiadható egy koncesszió, addig ez előbb 3000-re, majd tavaly decemberben négyezer főre nőtt. Szintén komoly, színfalak mögötti lobbiharcra utal, hogy eleinte a hipermarketekben is lehetett koncessziókat kapni. Ennek nyomán például az Auchan áruházak zömében éppen az akkori felcsúti alpolgármesterhez (Mészáros László azóta már a település polgármestere lett) köthető érdekeltségek kaptak dohányboltot. Később a kormány meghajolt az utcai trafikoshálózatokat részben markában tartó néhány nagyobb szereplő lobbierejének, és kitiltották a hipermarketekből a dohányárukat. A távozásra kényszerített - szintén kormányközeli - trafikosoknak csak az egyik szeme sírhatott: amíg üzemeltek, irgalmatlan, több százmilliós forgalmat bonyolítottak le, sokszor üzleteként.  

Dohányáruk kiskereskedelmi forgalma (év-milliárd forint)

2016 - 588 2017 - 624 2018 - 681,9 2019 - 764