La Fontaine egyik történetében a medve úgy próbálja barátja, az alvó kertész arca körül szemtelenkedő legyeket elhessenteni, hogy a legjobb jóindulattal agyoncsapja egy kővel. A német nyelvben a mese tanulságaként honosodott meg a Bärendienst (tükörfordításban: medveszolgálat) kifejezés, amit akkor használnak, hogyha valakinek a segítsége végül többet árt, mint használ. A hét elején jelentette be a Berlinale művészeti igazgatója, Carlo Chatrian és ügyvezető igazgatója, Mariette Rissenbeek, hogy 2021-től a legjobb színésznek és a legjobb színésznőnek járó Ezüst Medve-díjat megszüntetik, helyette a legjobb főszereplőnek és a legjobb mellékszereplőnek osztanak Ezüst Medvét. Németország legnagyobb színészegyesülete, a több, mint 3600 tagot számláló Bundesverband Schauspiel vezetője, Leslie Malton szerint ez a döntés egy igazi „Bärendienst”, ami nem segíti a nemi egyenlőségért folytatott küzdelmet, és valójában árt a színésznőknek. „Annak érdekében, hogy a filmiparban jobban megismerjük a nemek közötti esélyegyenlőség valóságát, a jelenleg hátrányos helyzetű nemeknek láthatóbbá kell válniuk. A nemek közötti kategóriák eltörlése ennek épp az ellenkezőjéhez vezet” – nyilatkozta a dpa német hírügynökségnek. A német filmipar csak néhány évvel ezelőtt kezdte el felismerni a nők nemek szerinti megkülönböztetését mint problémát, ezek egyike az, hogy a filmek erősen maszkulin világot mutatnak be.
A Pro Quote szövetség azt tűzte ki célul, hogy több nő tölthessen be vezető tisztségeket meghatározott kvóta alapján, így a német filmiparban is. A szövetség szerint a Berlinale mostani döntése valójában „az innováció fügefalevele”, ami azt leplezi, hogy nem hoztak olyan kötelező érvényű intézkedéseket, amelyek a kamera előtt és mögött is biztosítanák a nők egyenlőségét, a sokféleséget.
A Berlinale bírálói szerint a nemzetközi filmfesztivál versenyébe sokkal kevesebb film kerül be a női rendezőktől. Igaz, felmérések szerint világjelenség, hogy a nők nemcsak rendezőként, hanem forgatókönyvíróként és producerként is alulreprezentáltak, s mivel a filmszerepek kétharmadát férfiaknak írják, a nők 30 éves kortól nők fokozatosan eltűnnek a képernyőről, a filmvászonról. A neves irodalomtudós, Marina Münkler szerint is rossz döntést hozott a Berlinale, mert így megakadályozza, hogy a filmvilágban tapasztalható, nőkkel szembeni diszkriminációt valamiképp kompenzálják.