Földes Tamás, a Budapesti Operett Színház színművésze kapta a Kaszás Attila-díjat a közönség szavazatai alapján. A díjazott nevét Fekete Péter kultúráért felelős államtitkár jelentette be a kaposvári Csiky Gergely Színházban tartott pénteki Országos Színházi Évadnyitón – tájékoztatta a színház közleményben az MTI-t. A díjátadó gála előtt színházi szakmai konferenciát tartottak a teátrumban.
A Kaszás Attila-díj idei másik két jelöltje Csankó Zoltán, a Győri Nemzeti Színház és Vlahovics Edit, a szombathelyi Weöres Sándor Színház művésze volt. A jelöltek közül a közönség a megújult www.kaszasattiladij.hu oldalon választhatta ki a 1,5 millió forinttal járó díj idei nyertesét.
Mint az összegzés felidézi, a díj a magyar nyelven játszó színművészek szakmai és emberi elismerésén túl Kaszás Attila színművész szellemi hagyatékának ápolását szolgálja, hisz a fiatalon elhunyt színész mindig komoly szerepet vállalt azon társulatok közösséggé formálásában, ahol dolgozott.
Az idei Országos Színházi Évadnyitó gáláján adták át a Hevesi Sándor-díjakat is, amelyet idén Bán Teodóra kulturális menedzser, Árkosi Árpád rendező és Monori Lili színésznő kapott meg.
A közleményben olvasható, az Országos Színházi Évadnyitó gála szeptember 15-én 21 órától az M5 csatornán lesz megtekinthető.
Az esti gála előtt rendezték meg a Magyar Művészeti Akadémia Színházművészeti Tagozatának kezdeményezésére és a Csiky Gergely Színház együttműködésében a Párbeszéd a magyar színház jövőjéről 7. című előadóművészeti szakmai konferenciát. A találkozó célja az volt, hogy áttekintse a hazai színházi élet aktuális kérdéseit és konstruktív beszélgetések keretében lehetséges válaszokat adjon azokra. A színházművészet szinte minden területéről érkező résztvevők megfogalmazták a szakma jövőjéről alkotott elképzeléseiket is.
Az új típusú koronavírus gyors terjedése miatt az idei szakmai konferenciát zárt ajtók mögött és online tartották. Az összegzés szerint Fülöp Péter, a Csiky Gergely Színház igazgatója kiemelte a színházi alkotóknak, művészeknek, a színházakban dolgozó szakembereknek és munkatársaknak az elmúlt időszakban végzett munkáját. Hangsúlyozta, hogy köszönet illeti a kormányt, a Magyar Művészeti Akadémiát és az önkormányzatokat, mert a járvány alatt folyamatosan segítették és segítik az ágazatot, megteremtve annak biztonságos működését.
Kiss-B. Atilla, a Magyar Művészeti Akadémia elnökségi tagja bemutatta az MMA széles körű támogatási lehetőségeit, külön figyelmet szentelve a koronavírus-járvány következményeinek enyhítése érdekében meghirdetett nyílt pályázatukra. A Budapesti Operettszínház főigazgatója a színházi szakmában tapasztalható történésekről elmondta, hogy a színházi élet képviselői között konstruktív párbeszédre van szükség, hiszen soha annyi pénz nem áramlott a kulturális, művészeti területre, mint az utóbbi években és ez mindenki számára történelmi lehetőség a kiteljesedésre, valamint arra is, hogy a különböző értékrenddel, világnézettel és művészi hitvallással bíró alkotók békében éljenek egymás mellett.
A konferencián Fekete Péter, az Emberi Erőforrások Minisztériumának kultúráért felelős államtitkára előadást tartott Új színház-finanszírozási rendszer: a közös működtetési modell címmel. Beszámolt az állami, önkormányzati és független területek hármas finanszírozásáról és emlékeztetett arra, hogy az Európai Bizottság statisztikai információkkal foglalkozó főigazgatósága, az Eurostat jelentése szerint GDP-arányosan Magyarország költi a legtöbbet kulturális beruházásokra, immár harmadik éve az első helyen áll az Európai Unió országai között. Ezt követően az Eiffel Műhelyházról tartott előadást Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója.
A szakmai konferencia délután panelbeszélgetésekkel folytatódott. A szakmai konferenciát Kucsera Tamás Gergely, a Magyar Művészeti Akadémia főtitkára zárta. Reményét fejezte ki, hogy a jövőben is a párbeszéd lesz a hívószava konferenciának és jövőre már újra személyesen lehetnek együtt.