Sorra maradnak el mostanában a meghirdetett hangversenyek, és hogy a megmaradtakon előadóként részt venni, a nézőtéren ülni bátorság-e vagy vakmerőség, arra lehetetlen válaszolni. A Concerto Budapest mindenesetre megtartotta a Zenakadémián ünnepi hangversenyét Bartók Béla halálának 75. évfordulóján. Előzetesen egy nappal előbb értesítést kaptunk, miszerint a zenekar döntése értelmében az Ünnepi Nyitókoncert programja módosul. Mi tagadás, alaposan megváltozott, Bartók II. zongoraversenye helyett Beethoven B-dúr koncertjét játszotta Berecz Mihály és a zenekar, a Kékszakállú helyett pedig Bartók Táncszvitje, és az utolsónak megírt nagy Beethoven mű, az op. 135-ös vonósnégyes lassú tételének vonószenekarra átírt változata hangzott el, vagyis az eredetileg tervezett műsorból csak a Zene húros hangszerekre ütőkre és celestára szerepelt.
Ez, és nyilván a megszorító intézkedések nyomták rá a bélyegüket az elsőként elhangzott számra Táncszvitre, amely nem különösebben megragadóan szólalt meg. A zenekar tagjai közül sokan - bár nem mindenki – viseltek maszkot. Nyilván nem tehették ezt a fúvósok, és számosan érezhették úgy, nem tudnak megfelelő módon muzsikálni a szájuk előtt lévő textildarabbal, legyenek bár hegedűsök vagy ütősök. Mindenesetre a viszonylag kis színpadot betöltötte a zenekar, és csak remélni lehet, nem járnak úgy, mint a Nemzeti Filharmonikusok, akik 25-i hangversenyüket törölték, mert több tagjuk szoros kontaktusba kerültek fertőzött személyekkel. A nézőtéren talán a székek negyede volt foglalt, nyilván ez sem hatott jótékonyan a zenészekre, még ha tudták is, ez nem a produkciójuk iránti érdektelenség miatt van.
Amire a későbbiekben nem is lett volna oka még egy zsúfolt teltháznak sem. A fiatal Berecz Mihály játéka rögtön egy más világba repített minket, és a Concerto becsületére legyen mondva, a versenymű második lassú, és harmadik tételében már felnőtt hozzá. Berecz nem virtuóz zongorista. Berecz nem elmélyült zongorista. Nincs az az érzésünk őt nézve, hogy valami különlegeset művel, mert nem akar felkent zongoragurunak látszani, külsődlegességekkel kitűnni. Amit csinál, az persze virtuóz, ha kell, de nem gondolja túl, olyan természetesen jönnek keze alól a hangok, amelyeket nagyon meggondoltan el tud helyezni a bonyolultabb szólamszövésekben. Nagyon szépen zenélt a lassú tételben, bár többen tudnának így játszani, de ez is könnyedén megoldott feladatnak tűnt, miközben a zene mélyére hatolt, kivételes pillanatokat teremtve. Nagy-nagy sikere volt.
A Conceto Budapest és karmestere igazi tudását a Zenében mutatta meg, itt már hallatszott, az alapos felkészülés eredménye, a kiművelt vonóshangzás, a pontos zenekari játék, a sokszor élményszerűen berobbanó ütősök, aminek eredménye sokatmondó Bartók-tolmácsolás lett, szintén hatalmas sikerrel.
Infó:
Bartók Táncszvit,
Beethoven B-dúr zongoraverseny,
Beethoven Lento assai,
Bartók: Zene húroshangszerekre, ütőkre és celestára
Berecz Mihály zongora,
Concerto Budapest,
karmester: Keller András
szeptember 26., Zeneakadémia