közlekedés;autóipar;légszennyezés;

- Szigorítanák az autók szennyezési szabályait

Az új gépjárművek kilométerenként 95 grammos felső kibocsátási korlátjának további csökkentését javasolja az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség, illetve hazai tagja, a Levegő Munkacsoport.

Az új autókra vonatkozó jelenlegi, kilométerenként 95 grammos uniós szén-dioxid kibocsátási korlát további csökkentését javasolja Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse – derül ki a civil szervezet közleményéből.

Száz kilométerenként körülbelül 4 liter benzin vagy gázolaj elégetése után kerül ennyi a levegőbe. A mostani uniós szabályok szerint a gyárak csak büntetés terhe mellett állíthatnak elő ennél szennyezőbb gépjárműveket. Mivel a futószalagokról legördülő autók átlagkibocsátása még meghaladja a határértéket, a büntetés mérséklése érdekében a gyárak egyre több elektromos, vagy tölthető hibrid-autót illesztenek kínálatukba.

Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) tegnap megjelent, a közleményben hivatkozott tanulmánya ugyanakkor a piaci folyamatok alapján lehetetlennek látja, hogy a jelenlegi keretek között teljesüljön a robbanómotoros autók forgalmazási tilalmára vonatkozó, 2030 első felére kitűzött uniós elképzelés. Eme tilalom nélkül viszont az a szintén EU-cél is elérhetetlennek látszik, hogy a közlekedés 2050-re nettóban légszennyezés-mentessé váljon – fogalmaz Vargha Márton. Az EU-ban forgalomba hozott új gépjárművek immár 8 százaléka tölthető árammal és a T&E további bővülést vár. A szervezet szerint viszont a határérték szigorítása nélkül 2022-től megtorpanhat a bővülés.

A bankok közötti referencia kamatok emelkedése miatt a moratórium lejárta után sokaknak megugorhat a havi törlesztőrészlete.