GDP;IMF;infláció;Takarékbank Zrt.;

- Már az IMF sem hisz a magyar csodában

A valutalap szerint 6,1 százalékkal esik vissza idén a magyar gazdaság.

Hosszú és nehéz kilábalás vár a világgazdaságra a Covid-19 járvány okozta gazdasági válságból – olvasható a Nemzetközi Valutaalap (IMF) friss előrejelzésében. A világgazdaság az idén 4,4 százalékos recessziót szenved el, ennél lényegesen nagyobb lesz az USA, az eurózóna és nem mellesleg a magyar gazdaság éves csökkenése – olvasható az IMF most kiadott évközi prognózisában.

A szervezet szerint a magyar gazdaságra az idén 6,1 százalékos GDP csökkenés vár – ami abszolút beleillik a mínusz 5-7 százalék körül szóródó piaci előrejelzések átlagába. Az IMF tavaszi előrejelzésében még azzal kalkulált, hogy a magyar gazdaság idei visszaesése alig 3,1 százalék lesz – magyarán válságálló lehet, ám azóta tudjuk, hogy ez nincs így.

A második negyedéves 13,6 százalékos GDP-csökkenéssel az egyik legnagyobb ütést épp a hazai gazdaság kapta, ennél nagyobb zuhanást csak olyan gazdaságok mutattak, amelyeket hasonlóan súlyosan érintett a Covid-19 járvány első hulláma.

Az IMF szerint 2021-ben a magyar gazdaság 3,9 százalékkal nőhet, ami jelentősen elmarad az eurózónára adott 5,2 százalékos jövő évi növekedési előrejelzéstől,

mivel a magyar gazdaságban a felpattanás ereje kisebb lesz, ugyanis az eurózóna GDP-je az IMF szerint idén 8,3 százalékkal csökken. A valutaalap közgazdászai szerint idehaza az infláció az idén 3,6 százalékra gyorsul, és jövőre is 3,4 százalékot jósolnak, míg a munkanélküliségi ráta az idei 6,1 százalékról 2021-ben 4,7 százalékra mérséklődik.

A vakcinára várva

Az IMF elemzői azzal kalkulálnak, hogy a világgazdaság az idei második negyedévben már túljutott a legnagyobb visszaesésen, de semmi sem garantálja, hogy a járvány nem súlyosbodik. A következő hónapokban még szükség lesz a társadalmi távolságtartásra, a biztonsági intézkedésekre, ám ezek 2021-ben egyre inkább elhagyhatók a működő vakcinák megjelenésével, miután azok tesztelése már előrehaladott állapotban van. Ennek ellenére a komolyabb átoltottságra csak 2021 második felében lehet számítani, az oltóanyagok gyártása, szállítási logisztikája miatt. 

Augusztusban talpra áll az ipar2020 augusztusában az ipari termelés volumene 2,1 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól, ám a munkanaphatástól megtisztított adatok alapján a termelés lényegében az egy évvel korábbi szinten maradt, hisz a csökkenés így már csak 0,2 százalék - közölte a KSH. A folytatást ugyan árnyalja a most kitört második Covid-hullám, ám az ipari rendelésállomány egész biztató: a feldolgozóipari ágazatok összes új rendelésének állománya 15,6 százalékkal nagyobb volt a 2019. augusztusinál. Az új belföldi rendelések 4, az új exportrendelések 17,7 százalékkal emelkedtek, miközben az összes rendelésállomány augusztus végén 8,6 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. A nyolcadik havi adattokból az is kiderült, hogy feldolgozóipari termelés 28 százalékát képviselő járműgyártás 6,2 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit. A közúti gépjárműgyártás teljesítménye 13,1 százalékkal nőtt, ugyanakkor a közúti járművek alkatrészeinek gyártásáé egy százalékkal elmaradt a tavalyi szinttől. 

Bár a járvány Kínából indult ki, a kínai gazdaság kilátásai sokkal kedvezőbbek: az idén is 1,9 százalékkal tud növekedni, ami komoly lassulás az előző évi 6,1 százalékhoz képest. Az előrejelzés szerint a kínai gazdaság már az idei utolsó negyedévre túl lehet a válságon, így jövőre már 8,1 százalékos bővülést tud produkálni. Az eurózóna az idei 8,3 százalékos visszaesés után jövőre 5,2 százalékkal nőhet, míg magyar gazdaság szempontjából legfontosabb Németország az idei hat százalékos visszaesés után jövőre 4,2 százalékos növekedést mutathat.

Csekélyebb magyar növekedés

Az IMF a mostani előrejelzésében nem adott ki a magyar gazdaságról szöveges értékelést, de a számokból az látható, hogy a magyar gazdaság semmivel sem válságállóbb, mint a régió bármelyik országa, ugyanakkor a jövő évre adott 3,9 százalékos GDP-előrejelzés meglehetősen alacsonynak mondható.

A magyar kormány az elmúlt években arra törekedett, illetve azzal dicsekedett, hogy folyamatosan zárkózik fel a magyar gazdaság az EU-hoz, a cél az volt, hogy a növekedési ütemkülönbség folyamatosan két százalékpont legyen a magyar gazdaság javára. 2021-ben az IMF elemzői szerint ez messze nem lesz meg, hisz a 3,9 százalékos GDP-előrejelzés gyakorlatilag megegyezik a német gazdaságra adott 4,2 százalékkal, ugyanakkor elmarad az eurózóna 5,2 százalékos várható növekedésétől.

Az IMF láthatóan konzervatív előrejelzést adott a magyar gazdaságra, ami nem meglepő, mert a magyar kormánynak sincs komolyan vehető gazdasági előrejelzése, illetve jövőképe a kilábalás ütemére és mikéntjére. A MNB ezzel szemben folyamatosan frissíti prognózisát, a jegybank idén 5,1-6,8 százalékos visszaesést jósol, ám 2021-re már 4,4 - 6,8 százalékos növekedést vár.

Optimista a TakarékbankA bruttó hazai termék vártnál nagyobb második negyedévi csökkenése, valamint a második hullám megjelenése miatt a korábbinál nagyobb, 4,7 százalékos GDP-visszaeséssel számolnak a Takarékbank makrogazdasági elemzői, jövőre viszont jelentősebb, 7,2 százalékos bővülést jeleznek. A második hullám ugyanakkor lassíthatja a visszapattanást. Várakozásaik szerint az idén 3,5 százalékos lesz az infláció, csak átmenetileg nő a munkanélküliség, a reálbérek emelkedése pedig tartós marad. Az idei alacsony bázis miatt a jövő évi második negyedévben a GDP-növekedése elérheti a 18 százalékot is - vélik. A járvány esetlegesen súlyosabb második hulláma lassíthatja a kilábalást, így a kockázatok lefelé mutatnak. A Takarékbank elemzői viszonylag magas inflációval számolnak, az idei 3,5 százalék után jövőre 3,7 százalékos árindexre számítanak, 2023-ra pedig 3,2 százalékra lassulhat az árak éves növekedése. Jövőre döntően az üzemanyagárak idei kifejezetten alacsony bázisa miatt az infláció átlagosan 3,7 százalékra gyorsulhat, ami áprilisban átmenetileg meghaladhatja majd az 5 százalékot is. 

Az új gépjárművek kilométerenként 95 grammos felső kibocsátási korlátjának további csökkentését javasolja az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség, illetve hazai tagja, a Levegő Munkacsoport.