A klímasemleges közlekedés mintaszigetévé alakítja át az égei-tengeri Asztipáleát a görög kormány és a Volkswagen Csoport. A projekt középpontjában egy okos mobilitási szolgáltatásokra, például egész évben működő, elektromosjármű-alapú utazásmegosztásra épülő közlekedési rendszer áll.
A hagyományos autókölcsönzés egy részét autómegosztó szolgáltatás váltja fel, amely nem csupán elektromos járműveket, hanem elektromos robogókat és kerékpárokat is kínál. Ez már önmagában is jelentősen csökkenteni fogja a járműflottát a szigeten, ahol összesen nagyjából 1500 belsőégésű motorral működő járművet cserélnek le 1000 elektromos alternatívára.

A sziget karbonsemlegessé tételét a görög kormány azzal támogatja, hogy 12 ezer euróig terjedő támogatást nyújt elektromos autók vásárlásához, a német autógyár pedig kedvezménnyel kínálja majd villanyautóit Asztipálea lakóinak és vállalkozóinak.
Az elektromos járműflotta működtetéséhez szükséges villamosáramot kizárólag környezetbarát forrásokból, szél- és napenergiából tervezik fedezni a jelenleg még teljes egészében fosszilis tüzelőanyagokra támaszkodó kicsiny égei-tengeri szigeten.
A nagyjából 100 négyzetkilométeres Asztipálea lakosainak száma 1300 fő, de évente mintegy 70 ezer turista keresi fel az Égei-tenger déli részén fekvő szigetet, amelynek tömegközlekedési járműparkja jelenleg mindössze két autóbuszból áll.

Herbert Diess, a kezdetnek három, középtávon 10 millió eurót befektető Volkswagen elnöke szerint a világon egyedülálló projektről van szó, az asztipáleai modell két-három évre sűrítve mutatja be, milyen lehetne a világ többi része 20-30 év múlva. A VW-éhez hasonló összeggel támogatja a projektet a görög állam is.