Előfizetés

Az egyetemfoglalást befejezik, az ellenállást nem

Népszava
Publikálás dátuma
2020.11.10. 08:04

Fotó: Huszár Dávid / Népszava
„Az ellenállás folytatásának lehetőségeiről bázisdemokratikus fórumunk keretei közt jelenleg is közösen gondolkodunk, mivel követeléseink továbbra sem teljesültek” – olvasható a diákok Facebook-oldalán.
Megerősítette Németh Gábor, az SZFE oktatója a Spirit FM Keljfeljancsi című műsorában a Telex.hu tegnap késő esti információját, miszerint a hallgatói fórumon arról döntöttek, hogy járványügyi szigorítások miatt feladják az egyetemfoglalást. Az ellenállás folytatásának módjáról nem árult el információkat, arról a hallgatók délután 3-kor tájékoztatják a sajtót. A diákok Facebook-oldalán az alábbi közlemény olvasható:
„Természetesen a hatályba lépő járványügyi szigorítások bennünket is érintenek, ám a sajtóértesülésekkel szemben az ellenállás folytatásának lehetőségeiről bázisdemokratikus fórumunk keretei közt jelenleg is közösen gondolkodunk, mivel követeléseink továbbra sem teljesültek. Köszönjük minden támogatásotokat!”

„Tesszük a dolgunkat”

Csepregi Evelyn Árpási Bence
Publikálás dátuma
2020.11.09. 21:09

Fotó: Erdős Dénes / Népszava
A hétfőn bejelentett kormányzati intézkedések, és a Neptun tanulmányi rendszerhez való hozzáférés megszűnése sem állíthatja meg a Színház- és Filmművészeti Egyetemen zajló oktatást. Karsai György oktató szerint mindent megoldanak. Közben Szarka Gábor bónuszt ad.
Szombat délután óta nem elérhető a Neptun a Színház-és Filmművészeti Egyetem valamennyi oktatója számára, adta hírül a hvg.hu. Az online felület az egyetemi, tanulmányi, és pénzügyi adminisztrációhoz szükséges; az oktatóknak, a hallgatóknak és a tanulmányi osztálynak lehet hozzáférése. Elsősorban a Neptunban érhető el a tantárgyi tematika, illetve az órarend, s az oktatók és a hallgatók közti levelezések, a vizsgák meghirdetése, az azokra való jelentkezés is ott zajlik. Ez a lehetőség szűnt meg az SZFE oktatói számára bármiféle értesítés, magyarázat nélkül. – Ez csak kellemetlenkedés, újabb elkeseredett vagy hisztérikus akció annak alátámasztására, hogy nem tudjuk a félévet tovább vinni. Ez nem igaz. Engem meg is lep, hogy ennyire nagy lett ebből a felháborodás. Valóban felháborító, de semmi új nincs benne: kicsinyesség és alpáriság, ami az eddigi lépéseket is leginkább jellemezte. Ha magán a képzésen nem lehet fogást találni, akkor ilyen piszkálódásokkal próbálnak zavart kelteni. De ennél azért mi jobbak vagyunk – nyilatkozta lapunknak Karsai György az SZFE oktatója, a doktori iskola vezetője, amikor az újabb váratlan történésről kérdeztük. Hangsúlyozta, az oktatás sem emiatt, sem az új vezetés november 6-i bejelentése – mely szerint hétfőtől felfüggesztik, érvénytelenítik a félévet – miatt nem áll le. – Számos megoldási lehetőség felmerült (a papír alapú jelenléti nyilvántartástól kezdve egyéb internetes megoldásokig) arra, miként folytatható az oktatás. Mindenképpen dokumentálni fogjuk az oktatás menetét, és pontosan ellenőrizhetően mindennek meglesz az elszámoltathatósága – emelte ki. A kérdés kapcsán, érkezett-e magyarázat a vezetés részéről az online felület elérhetetlenségére, az oktató megjegyezte, nem is számítottak ilyesmire. – Úgy tesznek, mintha ez az általuk elképzelt, és delíriumos álmaikban létrehozott félév megszüntetésének integráns része lenne. Ez persze csak találgatás, nem akarok a fejükkel gondolkodni egy percig sem. Nem számítok rá, hogy ezt megmagyaráznák, az már a fair play része lenne, ezt a kifejezést nem ismerik. Noha az egyetem új vezetésének november 6-i közleményében is szerepelt, hogy február 1-ig zárva tartanak a kollégiumok, ahogy a tanév felfüggesztését, úgy ezt sem fogadta el az egyetem polgársága, a hétfőn bejelentett kormányzati intézkedések azonban változást hozhatnak e téren. Eszerint az egyetemeknek digitális oktatásra kell átállniuk, illetve a hallgatóknak ki kell költözniük a kollégiumokból, amely nyilvánvalóan a blokádot is érintheti. Karsai György a kérdésre, miként lehet színész mesterséget online körülmények között oktatni, elmondta, az előző félévből már vannak tapasztalataik. – Habár egy művészeti felsősoktatási intézményben a gyakorlati képzés rendkívül hangsúlyos, sőt, vannak részei, amelyek elképzelhetetlenek személyes kapcsolat nélkül, de ezt is meg lehet oldani. Az egészségügyi okokból történő korlátozások nem befolyásolják a félévet, az oktatást. Még nincsenek konkrét válaszaink, de folyamatosan beszélgetünk a hogyan továbbról. Az online oktatás új helyzetet teremt, de nem ért minket váratlanul, számítottunk rá, hogy ez is egy lépés lehet az egyetem kiürítésének irányában. A járványhelyzet megköveteli az alkalmazkodást, de mindenki teszi a dolgát, tanítunk. Úgy tekintjük, hogy a Színház- és Filmművészeti Egyetem továbbra is működik, a 155 éves hagyományt, amit tovább szeretnénk vinni, folytatjuk. Van egy intézményünk, épületeink, és amint lehet vissza fogunk térni oda, tesszük a dolgunkat. Lapunk kuratóriumközeli forrásból úgy értesült, az egyetem vezetése egyelőre tájékozódik, csak a pontos jogszabályok megjelenése után tudja megtenni a szükséges lépéseket. Akkor várhatók érdemi lépések, ha a Parlament elfogadja a veszélyhelyzeti törvényt és kihirdetik a kormányrendeletet is. A hallgatóság lapzártánkig nem reagált a bejelentett intézkedésekre.   Eközben Szarka Gábor kancellár levélben tájékoztatta az intézmény üzemeltetési munkatársait, hogy bruttó 50 ezer forint bónuszt adott októberre, mert kiemelten teljesítették munkaköri kötelezettségüket „az Egyetem életét megbénító hallgatói blokád méltatlan körülményei ellenére is” – adta hírül a 444.hu. Az online hírportál információi szerint volt, aki egyből felajánlotta az összeget a hallgatóknak.    

Ütős monológok és beszédes mozdulatok a sivár jelenről

Vas András
Publikálás dátuma
2020.11.09. 20:36

Fotó: Csiky Gergely Színház
Az évad első kaposvári bemutatója, Csehov Meggyeskertje hosszú idő után az első figyelemreméltó darab a Csiky Gergely Színházban.
Csehovot rendezni és játszani sem könnyű, ebből adódóan a nézőknek sem egyszerű. Cseresznyéskertet pedig végképp nem, hiszen az alkotók gyakran képtelenek eldönteni, komédiaként vagy tragédiaként vigyék a színre a szerző utolsó színművét. Kaposváron a Csiky Gergely Színház fénykorában Ascher Tamásnak sikerült egyedi és felejthetetlen előadást színpadra állítania, melyben többek között hat (!) jelenlegi Kossuth-díjasnak – Jordán Tamás, Máté Gábor, Csákányi Eszter, Pogány Judit, Lukáts Andor, Bezerédi Zoltán – osztott szerepet. A színház 36 évvel később, immár eredeti címén – Meggyeskert – ismét műsorra tűzte a darabot, melyet a fiatal lett-orosz rendezőre, Ilja Bocsarnikovszra bíztak. Marfa Gudkova díszletében nem jelenik meg a kert, sem a gyerekszoba, egyetlen nagy, piszkosszürkés-drappos falak határolta, puritán házbelső a tér az ódon, százéves szekrénnyel, néhány kerti és étkezőszékkel, pianínóval, s egy gyerekágyat szimbolizáló kórházi ággyal. A puritán belső a remek fénytechnikával – Memlaur Imre és Narek Tumanian – párosulva kiválóan adja vissza a szereplők sivár jelenét, a nyugtalanító egyszerűség utal rá, hogy a család és ismerőseik csak ideiglenesen tartózkodnak a birtokon, a rengeteg fehér lepel pedig nemcsak a kertet, de az elszálló illúziókat is megtestesíti. Mindez persze nem lenne elegendő egy Kaposváron rég várt nívójú előadáshoz, de Bocsarnikovsz több szereplőben is megfelelő társra lelt. Nekik köszönhetően remekül él a klasszikus csehovi egymás mellett elbeszélés, ütősek a monológok, s beszédesek az egymást kerülő mozdulatok és tekintetek.
Mészáros Sára Ljubov Andrejevnájából elképesztő bizonytalanság, egyúttal furcsa, varázslatos sugárzás árad: gyönyörű, titokzatos, könnyelmű, kitárulkozó és bezárkózó, bizonytalan és magabiztos, szánnivaló, tétova, de talmi bizakodó, mindez egyik pillanatról a másikra, kiváló megformálásban. Számára az élet csak a múlt és a jövő, a jelen nem létezik, csak sodródik az eseményekkel, s éppen ezzel pusztul el minden, ami értéket jelent számára. Vele szemben Lopahin a cselekvő erő, a nincstelenből lett, folyamatosan törtető vállalkozó, aki egyszerre teremt és pusztít, ám számára mindez csak önigazolás, s Olt Tamás remekül mutatja be a vagyonosodása ellenére is talajtalan, céltalan ember vívódásait: a birtok megvételét követő monológjában büszke, de szégyenkezik, örömtelen és szomorú, s láthatóvá válik kiábrándult magányossága. Szalma Tamás Gajevje egyszerre él a történetben és rajta kívül, tervezgetésben családelső, tettekben viszont csak a billiárdig jut, szánnivalósága életszerű a színpadon. Mohácsi Norbert Trofimovként a szavak és a tettek kiváló ellentéte, figurája szánalmat-, egyúttal félelemkeltő-hiteltelen Vátesz. Várja összetett személyiségét – irigység, szeretet, öröm, szomorúság, kiábrándultság, vágyakozás, beletörődés és tehetetlenség – csak több-kevesebb sikerrel mutatja be Krajcsi Nikolett, erőtlen például a kulcseldobás, mely a mindennel leszámolás gesztusa kellene, hogy legyen. Jepihodov alakja olcsó komédiázásra csábít, komoly önuralom kellene az egyáltalán nem nevetséges szerencsétlenkedés megformálásához, mely Fándly Csabából gyakorta hiányzik, s így nem feltétlenül tudja rávezetni a nézőt, hogy a csetlés-botlás elfojtott indulatokat takar. Meglehetősen felszínes Szabó Nikolett Ányája és Mikecz Estilla Dunyasája is, ahogyan Benedek Dániel Jásájából sem köszön vissza a mindent és mindenkit túlélő inas valódi törtetése, hajlíthatósága, csak a pimaszságot láttatja, amitől félrecsúszik a szerep. Nyári Szilvia Sarlotta Ivanovnája is inkább a külsőségekben látványos, Tóth Géza a notórius kölcsönkérő, a már rutinból megélő élő Piscsikjéből hiányzik a dzsentriszerű ravaszság, Serf Egyed Csavargójából pedig az igazi végzetszerűség, míg Hunyadkürti György Firsze inkább szánalmas öregember, mint a múlt őskövülete, aki az időtlenség helyett inkább csak saját életkorának sajátosságait képes megmutatni.