Budapest;Mol BuBi;közbringarendszer;

2020-11-14 10:13:40

Megújul a fővárosi közbringarendszer

Átalakítják a Mol Bubit, a BKK szerint erre a téli időszak a legideálisabb.

Tavasszal a jelenleginél modernebb, a változó felhasználói igényekhez igazodó Mol Bubit vehetnek birtokukba a fővárosi közbringarendszer használói – tájékoztatta a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szombaton az MTI-vel.

A közlemény szerint a jelenlegi üzemeltetői szerződés november 29-én lejár, amelyet a BKK nem hosszabbított meg az átmeneti hónapokra, tehát a szolgáltatás tavaszig szünetelni fog. Hozzátették, hogy a leállás egyébként is elengedhetetlen lett volna a rendszer átalakításához, erre pedig a téli időszak a legideálisabb: ilyenkor az átlagosnál 90 százalékkal alacsonyabb a kerékpárok kihasználtsága.

A várható fejlesztésekről azt írták, 1200 új, a jelenleginél könnyebb kerékpár érkezik Budapestre, ez az állomány – igény esetén – még 400 biciklivel bármikor bővíthető.

A tervek szerint rugalmas tarifarendszer lép életbe, amelyben a BKK-bérlettel rendelkezők jelentős kedvezményekre számíthatnak. Az üzemeltetéséhez új informatikai háttér épül ki. Felhasználóbarát, új applikáció is érkezik, amellyel egyszerűen és gyorsan lehet igénybe venni a szolgáltatást.

Megmarad a jelenleg rendelkezésre álló 158 dokkoló, de a BKK a jövőben újszerű – úgynevezett free-floating – megoldásokat is tesztelni fog: 

– A Mol Bubi új rendszerében azonban továbbra sem lesznek elektromos meghajtású biciklik. Ennek az az oka, hogy az e-kerékpárok jelentősen növelnék a közbringarendszer fenntartását, ugyanis ezeknek a járműveknek nemcsak a beszerzése, hanem az üzemeltetési költsége is többszöröse egy hagyományos bicikliének – áll a közleményben.

Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ igazgatója októberben a fejlesztéseket többek között azért kritizálta, mert álláspontja szerint a BKK szembemegy az európai trenddel és a városvezetői szándékokkal is. Közölte, hogy ez alapján a Bubi által lefedett terület 5 éven át érdemben nem fog bővülni, az állomások száma szinte változatlan marad 2026-ig, ráadásul csaknem 900 biciklivel kevesebbet lehet majd használni, ami 40 százalékos kapacitáscsökkenést jelent.

A Bubi 2014 szeptemberében indult el 1100 kerékpárral és 76 dokkolóállomással.