Előfizetés

SZFE-ügy: Folytatódik a sztrájk

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2020.11.19. 11:08

Fotó: Huszár Dávid / Népszava
Ötven napja tart az SZFE tanárainak és hallgatóinak sztrájkja.
Ötven napja sztrájkolnak a Színház-és Filmművészeti Egyetem (SZFE) oktatói és hallgatói, amelynek sorsáról csütörtökön délelőtt tájékoztatták a nyilvánosságot. A Zoom-on megtartott sajtótájékoztatón kiderült, hogy az egyetem ajtói kulcsra vannak zárva, a parkolót is lezárták, ugyanakkor
Szarka Gábor kancellár bent ül a Vas utcai épületben lévő irodájában.

A sztrájkbizottság képviselője az eseményen kifejtette: az egyetem fenntartó kuratóriuma és megbízott vezetése ötven napja semmibe veszi tárgyalási kötelezettségét. Azt állították, hogy követeléseink jogtalanok, a munkánkat ellehetetlenítték, és bíróságon támadták meg a sztrájkunk jogszerűségét. "Csakhogy a Fővárosi Törvényszék a múlt héten hozott végzésével megállapította, hogy követeléseink jogszerűségéhez nem férhet kétség" – mondta. Az oktatók szerint az új kancellár és az egyetem törvénytelenül kinevezett rektorhelyettesei minden eszközt megragadnak arra, hogy akadályozzák az oktatást, és kárt okozzanak a hallgatóknak: az áramot kikapcsolják, a termeket lezárják, az internetet elveszik. Az oktatói Neptunt letiltják. Végül az egész félévet megpróbálják törvénysértő módon érvényteleníteni. Vélt vagy valós sérelmeikért száz tanáron és ötszáz hallgatón állnak könyörtelen bosszút, a járványidőszak kellős közepén. A sztrájkbizottság képviselője bejelentette: tiltakozásukat folytatják, de vigyáznak arra, hogy a hallgatók semmiben ne szenvedjenek kárt. Ezért az oktatás online konferencia keretében zajlik majd.
A sztrájkoló tanárok azzal tiltakoznak, hogy tanítanak, mert "erre kötelezi őket a munkaszerződésük, és ezt várják tőlük a hallgatók is".

A sztrájkbizottság képviselője az eseményen végül kijelentette, hogy ma ismét felszólították a fenntartót, hogy kezdje meg az érdemi tárgyalásokat az SZFE sztrájkbizottságával. Erre vonatkozóan a tüntetők egy 7 pontból álló követeléssort is megfogalmaztak, ezek a következők:  
1. Felszólítják a fenntartót és a munkáltatót, hogy fejezzék be a károkozást és a hallgatói szerződések megsértését, ennek érdekében állítsák vissza az oktatók elektronikus oktatási, vizsgáztatási és adminisztrációs felületekhez (a Neptun rendszerhez) való hozzáférését. 2. A fenntartó állítsa vissza az SZFE Szenátusának 2020. augusztus 1-jén fennálló jogköreit – különös tekintettel a munkáltató munkaszervezetének kialakítására és az Mt. 20. § (1) bek. szerinti munkáltatói jogkör gyakorlás rendjének meghatározására – valamint garantálja jogköreinek sérthetetlenségét határozatlan időre. 3. A fenntartó garantálja, hogy az oktatásban és a művészi alkotómunkában szereplő kérdéseket, továbbá az oktatásban és művészi alkotómunkában alkalmazott módszereket az SZFE Szenátusa (illetve az SZFE annak adott szakmai egysége, illetve az oktató) határozhassa meg. 4. A fenntartó garantálja, hogy belső szervezeti és működési rendjét az SZFE Szenátusa saját maga alakíthassa ki (pl. oktatási vagy alkotó egységek létrehozása – átalakítása, megszüntetése – és SZMSZ megalkotása). 5. A fenntartó garantálja, hogy az intézetvezetőket, osztályvezetőket az SZFE Szenátusa saját maga választhassa meg, illetve a rektor kinevezését megelőzően a pályázati kiírást meghatározhassa, valamint a beérkezett pályázatokat megismerhesse és jelöltet állíthasson, mindezt átlátható és demokratikus eljárásban, pályázatban előre meghatározott szempontok alapján. 6. A fenntartó garantálja, hogy a 2021-es költségvetési évre legalább olyan mértékű pénzbeli forrásokat biztosít az SZFE számára, mint amelyek a 2020-as költségvetési évben rendelkezésre álltak. 7. A fenntartó garantálja, hogy az SZFE Szenátusa önállóan állíthassa össze és nyújthassa be a fenntartónak az SZFE éves költségvetési tervét.

Kultúra karanténban otthonról

Csepregi Evelyn
Publikálás dátuma
2020.11.19. 10:00

Fotó: CENTRÁL SZÍNHÁZ/RICK ZSÓFIA
A kijárási korlátozások és a rendezvénystop napjaira otthonról elérhető kulturális programokat ajánlunk ezen a hasábon.

Egy kis Amerika

„Felnőttünk, megházasodtunk, gyerekeink születtek, eltelt a fél élet. Hiába tekergetjük a fejünket, hiába csűrjük-csavarjuk, nincs menekvés.” Woody Allen New York-i komédia című darabját élő online stream közvetítésében mutatja be ma este hét órától a Centrál Színház. A Puskás Tamás által rendezett egyfelvonásos darab főszerepeit Básti Juli, Nagy-Kálózy Eszter és Rudolf Péter alakítja. Az önirónia nagymesterének legjobb korszakát idéző színpadi mű New York városában játszódik, ám hála a szerző egyéni látásmódjának, a darab a magyar közönség számára is ugyanolyan szórakoztató, mint az amerikainak. Az előadást a SzínházTV felületén történő jegyvásárlást követően élőben, vagy huszonnégy órán keresztül felvételről lehet megtekinteni.   Centrál Színház, SzínházTV, 19:00

Az eltűnt dolgok nyomában

Elveszett, megsemmisült, eltűnt dolgaink és az emlékezet szerepének nyomába indulhatunk Judith Schalansky német íróval ma este hat órától. A Berlinben élő szabadfoglalkozású író és könyvtervező Különféle veszteségek jegyzéke című könyve október elején jelent meg magyarul Nádori Lídia fordításában a Corvina Kiadónál. A Budapesti Goethe Intézet szervezésében megvalósuló est során erről beszélget majd Bán Zsófia író, művészet- és irodalomkritikussal, akinek Weiter atmen (Lehet lélegezni!) című elbeszéléskötete tavasszal látott napvilágot a Suhrkamp Kiadónál Terézia Mora fordításában. A német és magyar nyelven, szinkrontolmácsolással zajló beszélgetést Teller Katalin vezeti. A részvétel regisztrációhoz kötött. Budapesti Goethe Intézet, Zoom, 18:00

Horizontok

Ma kezdődik a Kolozsvári Állami Magyar Színház által szervezett VII. Interferenciák Nemzetközi Színházi Fesztivál. A tizenegy napos színházi seregszemle az eredeti elképzelés szerint számos külföldi és hazai előadást vonultatott volna fel a kolozsvári színház termeiben, ám a járványhelyzetnek megfelelően az online térbe költözik. A Horizontok alcímet viselő fesztivál ideje alatt harmincnégy előadás tekinthető meg, három tömbbe csoportosítva. A Horizontok szekcióban olyan előadások felvételei is láthatóak, amelyek a fizikai formájában szervezett fesztiválon is jelen lettek volna, többek közt Silviu Purcărete, Nagy József, Urbán András, Michal Dočekal, Tompa Gábor, Nuno Cardoso, Boris Yukhananov rendezései. Az előadásokat ingyenesen, magyar, román és angol felirattal lehet megtekinteni. www.interferences-huntheater.ro

Éld át újra a mítoszt!

Csákvári Géza
Publikálás dátuma
2020.11.19. 09:30
Goldfinger
Fotó: Eon Productions / AFP
Bár az új Bondra még várnunk kell, az alapokat újra élhetjük. A rajongók kedvében jár a HBO, mivel a Go nevű streming platformujukon december egytől az összes film elérhető lesz
James Bond, mint fikciós mozihős, már ötvennyolc éve folyamatosan meghatározó szereplője a filmtörténetnek, ezzel minden idők legsikeresebb franchise-a a 007-es ügynök. Ez idő alatt huszonnégy jogtisztának tekintett filmben hat színész – Sean Connery, George Lazenby, Roger Moore, Timothy Dalton, Pierce Brosnan és Daniel Craig – keltette életre minden idők legelegánsabb és legnépszerűbb titkos ügynökét. Bár 2020-ban érkezett volna a huszonötödik Bond opusz, a Nincs idő meghalni című, melyben utoljára látjuk Daniel Craiget a szerepben, majd csak jövőre jön a mozikba, vírusidők után. 
Addig is, hogy a rajongók és az ismerkedők (már, ha vannak ilyenek egyáltalán…) kedvében jár a HBO, mivel a Go nevű streming platformujukon december egytől az összes film elérhető lesz egyben a kábelcsatornákon pedig „folytatásban”, legalábbis, amelyek a EON prodcuctions keretei között készültek. Pazar program kijárási tilalom idejére, hiszen a Bond-filmek szó szerint a világot jelentik, az ügynök szinte mindenhol megfordult a csaknem hat évtized során. Sajnos Magyarországon nem, a legközelebb, ahol tevékenykedett, az Pozsony a Halálos rémületben című Dalton epizódban. A figura megalkotója lan Fleming író, aki maga is kém volt a második világháborúban. James Bond a nevét a neves philadelphiai ornitológus után kapta, Fleming ugyanis a Casino Royale írása közben egy madarakról szóló könyvét lapozgatta egy pohár whisky kíséretében. A regények filmjogait egy producerpáros, Albert R. Broccoli, alias „Cubby" és Harry Salzman vette meg. A szakma nem jósolt nagy jövőt Mr. Bondnak, az első mozifilm, a Dr. No (1962) nagy nehézségek árán jött létre, tucatnyi forgatókönyvíró és rendező utasította el a mítoszteremtő lehetőséget. Problémát okozott a főszereplő személye is, a legesélyesebb jelölt Cary Grant volt, de a producerek tudták, ha őt választják, csakis egyfilmes szerződésről lehet szó. James Mason csak két filmre írt volna alá. Később szóba került Roger Moore is, de akkor éppen el volt foglalva Az Angyal című, hazánkban is népszerű sorozat forgatásával. 
Végül gondoltak egy merészet: James Bond szerepét egy ismeretlen fiatalemberre, Sean Conneryre bízták. A rendezést Terence Young vállalta, aki szintén telitalálatnak bizonyult, szokásait, stílusát tekintve állítólag ő maga volt James Bond, azaz önmagára szabta Connery figuráját. Ő rendezte egy évvel később a második, Oroszországból szeretettel című Bond-filmet is. A nagy kiugrás és a vele járó hisztéria kezdete az 1964-ben készült, Guy Hamilton rendezte Goldfingerhez kapcsolódik. Ennek megfelelően az 1965-ös Tűzgolyó (ismét Terence Young a direktor) kasszát robbantott. A siker titka az újdonság volt. A Bond-filmek addig sosem látott módon ábrázolták a szexet, az erőszakot. Nem volt szokás a vásznon ilyen lélektelen vagánysággal (és magától értetődően) megfektetni az útjába került nőket, akik természetesen valamennyien bombázók voltak. Az sem, hogy egy hős ilyen különös, mosolygós közönnyel és könyörtelenséggel végezzen minden ellenfelével. Az egymondatos fekete humort is őfelsége titkos ügynökének köszönheti a kommersz film, ma már nincs hollywoodi alkotás ütős rövid poénok nélkül.
Az 1967-es Csak kétszer élsz forgatása előtt már mondta Connery, hogy neki viszont terhes a figura és más irányokban szeretné kamatoztatni színészi képességeit. 1969-ben így lett az akkor csak harmincéves George Lazenby a második Bond, az Őfelsége titkosszolgálatában című darabban. Ennek rendezője, Peter Hunt úgy vélte, hogy ideje visszatérni az alapokhoz, azaz Ian Fleming regényéhez. A figurát emberi érzésekkel ruházta fel. Bond szerelmes lett, megházasodott, de feleségét brutálisan meggyilkolták az utolsó jelenetben. A film azóta a széria talán legizgalmasabb darabja, mitikus rajongótábora van és számos szaklap ezt hozta ki a legjobbnak a toplistákon. Lazenby számos ok miatt érezte úgy, hogy „senki nem látja őt szívesen”, illetve úgyis vége a szériának, mert jön a hippi korszak és felmondott annak ellenére, hogy a következő filmért egymillió dolláros gázsit kapott volna. Ezt a pénz felvette, majd jótékonyságra adományozta a Gyémántok az örökkévalóságnak (1971) című darabban visszatérő Connery. Ezután persze, még számos alkalommal láthattuk a 007-est akcióban Roger Moore, Timothy Dalton, Pierce Brosnan és Daniel Craig alakításaiban, így Bond sokak szemében már generációs vita – mármint, hogy kinek ki az igazi Bond. A legtöbben azonban a Lazenby epizód atmoszféráját tovább vivő, drámaibb hangvételű részeket kedvelik, mint A magányos ügynök (1989) vagy a Skyfall (2012). 
George Lazenby, a CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon kapott életműdíjat 2019-ben.
Fotó: CineFest Miskolc Nemzetközi Filmfesztivál
Ha csak a hivatalos filmeket adná le a HBO, már az is nagy öröm lenne a mozgókép szerelmeseinek. A szelekciójukban azonban megtalálható kettő nemhivatalos mozifilm. Az 1967-es Casino Royale, amely mai szemmel kicsit poros komédia, David Niven alakítja James Bondot, illetve Woody Allen Jimmy Bondot. A másik a Sohase mond, hogy soha című darab, mely 1983-ban, mint laza Tűzgolyó remake tizenkét év szünet után hozta vissza az „isteni” Sean Connery-t az univerzumba és egyfajta ellen-Bondként majdnem egyidőben ment az adott évben a mozikban a Roger Moore féle Octopussyval. Mindkét film siker lett, bár a kritikusok szerint az Octopussy volt a komoly alkotás, a Connery-féle mű afféle önreflexszív epilógus.

Ami nincs benn az összes között

Ha szigorúan nézzük James Bond mozgóképes manifesztációját, akkor egészen 1954-ig kell visszamenni az időben, mert ekkor mutatták be az első Bond-regény, a Casino Royale tévés feldolgozását, mely a Climax! című sorozat egyik epizódjaként került adásba. Ebben Barry Nelson alakítja Bondot, aki itt tulajdonképpen nem is brit, hanem amerikai ügynök. Nelson respektálható alakítást nyújtott, így mindenképpen megérdemli az első Bond-aktor kreditet. A produkció azonban nagyon sokáig feledésbe merült, amikor az 1980-as években a rajongók kezdeményezésére kutattak utána, csak két fekete-fehér kópia maradt fenn.