Bekövetkezett, ami előre látható lett volna, ha valaki gondolkodik, mérlegel, egyeztet, mielőtt statáriális döntést hoz: káoszt okoz a nagyvárosokban, Budapesten is, elsősorban a belvárosi kerületekben az ingyenes parkolás – írta Facebook-bejegyzésében Karácsony Gergely.
A főpolgármester az ügyben hozzáforduló, megoldást kereső kormánypárti és ellenzéki polgármestereknek elsősorban az ingyenes parkolást - a koronavírus-járvány miatti őszi veszélyhelyzet november 3-i kihirdetését - bejelentő Orbán Viktor kormányfő személyét ajánlotta:
„A problémát az tudja megoldani, aki okozta. (...) Ha a döntés előtt nem sikerült, legalább most, amikor az okozott problémák látványosak, ideje lenne egyeztetni az önkormányzatokkal. Szerintem a vezetői erények közé tartozik a belátás, a hibák beismerése, ha az ember miniszterelnök, akkor is.”
– Ugyanis a járvány kezeléséhez nyilvánvalóan semmi köze az ingyenes parkolás bevezetésének. Friss adatok bizonyítják viszont, hogy a koronavírus által felerősített alapbetegségeknek mintegy harmada a levegő minőségéhez köthető – az ingyenes parkolásnak ehhez inkább van némi köze – magyarázta Budapest vezetője. Szerinte az ingyenes parkolás miatt kialakult káoszra rövidtávon megoldást a parkolóhelyek számának bővítése jelenthet.
Karácsony Gergely ennek érdekében a multinacionális cégekhez, a kormányhoz és a kerületi polgármesterekhez fordul:
Felkérem az állami intézményeket, felhívással fordulok a bevásárlóközpontokhoz, a nagy áruházláncokhoz, hogy parkolóikat, mélygarázsaikat tegyék ingyenessé a kijárási korlátozások idejére, este 7 és reggel 6 között. Ezt egyébként rendkívüli felhatalmazásával élve a kormány is elrendelheti, hasonló határozottsággal, ahogyan azt az ingyenes parkolással tette.
Budapest tehermentesítéséhez hozzájárulna, ha a korlátozó intézkedések idejére a kormány az M0-ás körgyűrű használatát is ingyenessé tenné. Ez is a kormányon múlna.
A kerületi polgármesterek, akik a helyi lakosok kizárólagos parkolási helyeinek kijelölését kérik tőlem, pontosan tudják, hogy ehhez nem nekem kell levelet írniuk, hanem a jogszabályok szerint pontosan, parkolóhelyre lebontva ki kell dolgozniuk egy forgalomtechnikai tervet. A Budapest Közút ilyen részletes forgalomtechnikai tervek értékelése alapján tud eljárni az ügyben.
A főpolgármester szerint a győri példa nem alkalmazható Budapestre, sem mérete, sem a főváros összetettsége miatt. Hozzátette: Budapesten: több az autó, mint amennyi a parkolóhely, és az „ésszerűtlenül elrendelt” ingyenes parkolás halaszthatatlanná teszi a budapesti parkolási rendszer átalakítását.