Félrebeszélt a miniszter, vagy valamilyen súlyos memóriazavar vett erőt rajta, amikor az Országgyűlés Kulturális Bizottságának meghallgatásán a következőt állította: „Az állami fenntartású egyetemek esetében az állami fenntartó – jelen esetben az Innovációs és Technológiai Minisztérium – ugyanazokkal a jogosultságokkal rendelkezik, mint a kuratórium.” Azt ugyanis aligha feltételezhetjük, hogy szándékosan vezette félre az ott ülő képviselőket. Viszont amit mondott, azt érdemes összevetni a Nemzeti Felsőoktatási Törvény (Nftv.) néhány részletével.
Az Nftv. 12. paragrafus (3) bekezdésben a következőket olvashatjuk: a szenátus fogadja el az intézményfejlesztési tervet, illetve annak részeként a kutatási-fejlesztési innovációs stratégiát; javaslatot tesz a rektori pályázati felhívás tartalmára, elbírálja a rektori pályázatokat és megválasztja a rektorjelöltet, továbbá értékeli a rektor vezetői tevékenységét; fogadja el az intézmény szervezeti és működési szabályzatát, doktori szabályzatát, a fenntartó által meghatározott keretek között a költségvetését; a fenntartó egyetértésével dönt az intézmény vagyongazdálkodási tervéről, gazdálkodó szervezet alapításáról, gazdálkodó szervezetben részesedés szerzéséről.
A 94. paragrafus (6) és (6b) bekezdése viszont úgy rendelkezik, hogy a magán felsőoktatási intézmény alapító okirata a 12. paragrafus (3) bekezdésében foglaltaktól eltérően úgy is rendelkezhet, hogy a fenntartó fogadja el a felsőoktatási intézmény költségvetését, a számviteli rendelkezések alapján elkészített éves beszámolóját, szervezeti és működési szabályzatát, intézményfejlesztési, vagyongazdálkodási tervét, gazdálkodó szervezet alapítását, gazdálkodó szervezetben történő részesedés szerzését, valamint a fenntartó írja ki a rektori pályázatot. A magán felsőoktatási intézmény alapító okirata a 12. paragrafus (3) bekezdés d) pontjában foglaltaktól eltérően úgy is rendelkezhet, hogy a szenátus javaslatot tesz a rektori pályázati felhívás tartalmára, és véleményezi a rektori pályázatokat, továbbá értékeli a rektor vezetői tevékenységét.
Namármost az alapítványosított egyetemek magánegyetemeknek számítanak, fenntartói jogaikat a kuratórium gyakorolja. És mit ad Isten, az alapító okiratuk éppen így rendelkezik, ahogy azt a törvény lehetővé teszi. Szóba jöhetne még persze az is, hogy a meghallgatott miniszter nem ismeri az általa irányított területet szabályozó törvénynek ezeket az aprócska pontjait. Lehet – de azért ehhez érdemes azt is tudni, hogy az Nftv. 94. paragrafus fenti pontjai jelenlegi alakjukat egy tavalyi és egy idei törvénymódosítás által nyerték el, és mindkét módosítás előadója az Országgyűlésben ugyanaz a miniszter volt, akit a Kulturális Bizottság nemrég meghallgatott: Palkovics László.