gázkamra;Demeter Szilárd;

2020-12-05 20:00:00

Demeter aligha lesz hídember

Hatalmas port kavart a médiában Demeter Szilárd, a Petőfi Irodalmi Múzeum főigazgatója által az Origón közzétett publicisztika, amelyben a magyarokat a gázkamrákban elpusztított zsidókhoz hasonlítja, Soros Györgyöt pedig Hitlerhez. A kijelentéseket számos szervezet, magánszemély és politikus ítélte el.

Mintegy harmincezrenírták alá Horgas Péter szabad.ahang.hu oldalon olvasható nyílt levelét, amelyben visszautasítja Demeter Szilárd kormánybiztosnak, a Petőfi Irodalmi Múzeum főigazgatójának, a magyar kormány hivatalos képviselőjének november 28-án megjelent írását, amelyben Soros Györgyöt Hitlerhez, a liberális, azaz szabadelvű embereket pedig a nácikhoz hasonlítja.

A levélben az áll, hogy Demeter megjelent szövege a holokauszt áldozatainak emlékével és a túlélők fájdalmaival visszaélve tudatosan provokál, békétlenséget és gyűlöletet szít, továbbá a magyarokra hivatkozik, akiktől nem kapott felhatalmazást, a továbbiakban pedig követelést fogalmaz meg, hogy Demeter azonnal mondjon le minden közéleti funkciójáról, és vonuljon ki a magyar közéletből.

Mindenki kiakadt

Hasonlóan fogalmazott közleményében a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége (Mazsihisz): „Európát gázkamrának minősíteni ízléstelen, 75 évvel Auschwitz után egy állami intézmény vezetőjétől pedig megbocsáthatatlan. Auschwitzban több mint 430 ezer honfitársunkat gázosították el. Aki ezt aktuálpolitikai vita kapcsán, akár csak áttételesen is relativizálja, az érzéketlen a XX. századi magyar történelem és a honi zsidóság fájdalmai iránt.”

A szervezet továbbá hozzátette, hogy „Európát Soros György gázkamrájának” nevezni a holokauszt relativizálásának tankönyvi esete, ennélfogva nem egyeztethető össze az antiszemitizmus minden formája ellen meghirdetett kormányzati zéró toleranciával. Az igazgató a nyilatkozatra másnap az MTI Országos Sajtószolgálatán keresztül azt válaszolta, hogy „Az EU hangadói, élükön Soros György spekulánssal gyakorlatilag új antiszemitizmust importálnak – attrocitások (sic!), zsidók életét veszélyeztető terrortámadások tömkelege bizonyítja ezt az elmúlt évekből”. 

A Szépírók Társasága is kifejezte nyilatkozatában, hogy „életveszélyes retorikai eszközrendszer, amihez Demeter most nyúl, még akkor is elfogadhatatlan, ha azt nyilvánvalóan és szánni valóan kétségbeesett megfelelési kényszer hívta elő a szerzőből”, majd Demetert bocsánatkérésre szólították fel, és kijelentették, magától értetődőnek tekintik, hogy a döntéshozók késlekedés nélkül kiírnak egy új, nyílt pályázatot a Petőfi Irodalmi Múzeum élére, valamint javasolták egy kiegyensúlyozott összetételű szakmai bizottság létrehozását, „amely segíthet újraépíteni a rövid idő alatt csatatérré váló magyarországi irodalmi-kulturális életet az igazságosság, a szolidaritás és a közös felelősségvállalás nevében”. 

Nem túl okos stréber

Demeter kijelentései kapcsán megkérdeztük Krusovszky Dénes író-költőt, aki szerint azok mögött nem kell mélyebb okokat keresni, állításaival ugyanis nem akart semmit sem kompenzálni, például, hogy időnként baloldali vagy liberális írókat, fiatal pályakezdőket is támogat.

– Demeter pusztán túlzásba vitte azt a retorikát, mely a Fideszben használatos, de sajnos úgy járt, mint az elefánt a porcelánboltban, avagy mint egy nem túl okos stréber diák – mondja az író, aki szerint a főigazgató a legutóbbi publicisztikájával nem érezte, hogy meddig lehet elmenni a vulgaritásban.

Krusovszky szerint a jobboldali újságírók körében utóbbi hangnem időnként fel-felbukkan, azonban más, ha az ember ezt a stílust publicistaként használja, és más, ha egy intézmény vezetőjeként. Az író szerint a mostani helyzet azonban azért is érdekes fejlemény, mivel Demeter ezúttal elvágta magát attól a szereptől, hogy ő a jobb- és a baloldallal is szót tud érteni, hiszen voltak olyan megmozdulásai – például a Térey-ösztöndíj, a DIA-bővítés, a könyvtámogatás –, amelyekkel már-már legitimálni tudta magát szélesebb körben, de a mostani botrányt követően utóbbi téren ő már nem lesz „hídember”. – Korábban tetszeleghetett ezzel, de többé aligha – mondja Krusovszky.

Politikai bukások

Az író szerint azonban Demeternek eddig sem volt biztos a pozíciója, még ha eleinte folyamatosan tört is felfelé. Egyrészt a Századvég Alapítvány felől érkezett, előtte Tőkés László titkára volt és az Erdélyi Magyar Néppárt kampánytervezője. Állítólag akkor figyeltek fel rá és adtak neki pozíciót a Századvégbe, ahol mint szövegíró helyezkedett el, ahonnan hamarosan egyenes út vezetett a PIM élére, ám ott – politikai értelemben – voltak már bukásai.

– A Nemzeti Kulturális Alapot be akarta szántani, de végül nem tudta, majd akart egy többmilliárdos zenei programot, de aztán Rogán Antal garázskoncertjei nyertek – mondja Krusovszky, aki úgy érzi, Demeter mindig is felfelé törekedett, ezért sem elégszik meg az igazgatói pozícióval és az azzal járó szakmai kérdéskörökkel.

Állandóan mozgásban

Krusovszky azonban mindehhez hozzáteszi: a jobboldali kultúrpolitikáról amúgy sem lehet konkrét kijelentéseket tenni, hiszen az állandóan változásban van. Példának hozza fel, hogy az utóbbi időben a jobboldali irodalom egyik fő alakjáról, Orbán János Dénes íróról alig hallani, miközben tavaly még az általa vezetett Kárpát-medencei Tehetséggondozó Nonprofit Kft. (KMTG) nevével volt tele a sajtó, valamint a szervezet Előretolt Helyőrség Íróakadémia nevű projektjével, amelynek keretében elsőkötetes vagy kiadás előtt álló szerzőket segítettek.

Ma az Előretolt Helyőrség folyóiratot már a Petőfi Irodalmi Ügynökség (PIÜ) adja ki, valamint utóbbi intézi a fiatal szerzőknek szervezett külföldi szerepléseket is, mely eleinte szintén a KMTG hatásköre volt. – A KMTG működése is nagy kérdés, úgy látom, mintha takaréklángon menne a projekt. A honlapjuk például augusztus óta nem frissült – emeli ki Krusovszky.