Kevesebben terveznek ajándékozni a járványhelyzetben, sőt kevesebbért is, az idén közel tizedével csökken a karácsonyi vásárlók száma és ötezer forinttal az ajándékokra elköltött összeg – derül ki a Cofidis felméréséből.
A reprezentatív, novemberben készült felmérés szerint
A magyarok közel 60 százaléka online felületen kívánja az ajándékokat beszerezni, ami közel 10 százalékos növekedés 2018-hoz képest.
A tervezett ajándékok típusában is van némi átrendeződés:
Továbbra is a szépségápolás-illatszer, a ruházat és kiegészítők, márkás élelmiszer, italok, a játékok csoportjából válogatnak a legtöbben. A könyvek is előkelő helyen szerepelnek a népszerűségi listán, súlyuk azonban évről évre csökken: míg 2013-ban 43 százalék választotta, idén már csak a megkérdezettek 30 százaléka.
Az ajándékra szánt összeg évek óta növekvő, de legalábbis stagnáló tendenciát mutatott, átlagosan 29 ezer forint körül mozgott, ezzel szemben idén megtorpanhat 24 500 forintnál. A legtöbben 20-50 ezer forint közötti sávot célozzák meg, ez a magyarok közel harmadára jellemző. Emellett ugyanekkora arányban vannak azok, akik semennyit nem terveznek ajándékokra költeni az idén.
A Cofidis Hitel Monitor kutatást az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. készíti 500 fős mintán online adatfelvétellel évente négy alkalommal 2011 óta. Az adatok a 18-69 éves magyar internetező lakosságra reprezentatívak.