Előfizetés

Jövő év elején indulnak meg a tömeges oltások Magyarországon

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2020.12.10. 13:48
Képünk illusztráció.
Fotó: VICTORIA JONES /
Hamarosan minden nyugdíjas kap majd Müller Cecíliától egy levelet, amiben regisztrálni lehet a vakcinára.
A csütörtöki nap is hiányzott az operatív törzs sajtótájékoztatójáról Müller Cecília, így a legfontosabb tudnivalókat a Nemzeti Népegészségügyi Központ (NNK) osztályvezetője ismertette. Galógóczi Ágnes elmondta, az elmúlt 15 napban a legtöbb új koronavírusos fertőzést Debrecenben, Szegeden, Miskolcon, Kecskeméten, valamint Budapest XI. kerületében regisztrálták. Mindenkit arra kért, tartsa be a higiénés rendszabályokat és erre akár figyelmeztesse embertársait. (Utóbbi nem mindig veszélytelen. Pár hete lapunk is megírta, hogy az 1-es villamoson amiatt késelte meg egy férfi utastársát, mert az rászólt a rossz maszkhasználata miatt - a szerk.) Felhívta arra is a figyelmet, hogy már lehet regisztrálni a koronavírus elleni oltásra. Ezt meg lehet tenni az interneten, valamint az idősek számára postai úton. A Magyar Posta péntektől kezdi el kézbesíteni az érintetteknek Müller Cecília tájékoztató levelét, amit 2 millióan fognak megkapni. A borítékban találnak egy regisztrációs lapot is. A kitöltéshez a TAJ-számra, az életkor megadására, valamint egy telefonszámra van szükség.  Először a fővárosban kezdik el kivinni a leveleket, ezt követően vidéken. A folyamat ugyan több hétig tart, de várhatóan minden nyugdíjas megkapja az év végéig. 
Galgóczi Ágnes elmondta, a tömeges oltások a jövő év elején kezdődhetnek el, miután megérkeznek a vakcinák.

Ismét hangsúlyozta, a védőoltás önkéntes és ingyenes, továbbá a regisztráció nem jelent kötelezettséget.  Az ORFK szóvivője arról számolt be, hogy eddig 12 265 emberrel szemben intézkedtek a maszkhasználati szabályok megszegése miatt. Gál Kristóf elmondta, már 97 üzletet zárattak be, amiért ott megsértettek valamilyen szabályt. 293-an nem tartották be az elmúlt egy napban a kijárási tilalmat.  Kérdések nem hangoztak el, mondván, azokra a Gulyás Gergely a kormányinfó sajttájékoztatón válaszolt.

A kormány holnap dönt az idősek vásárlási sávjáról

Kósa András
Publikálás dátuma
2020.12.10. 12:20

Fotó: Vadnai Szabolcs / koronavirus.gov.hu
Két napja még vétózni akart Orbán Viktor, a kormány év elején már költené az uniós mentőcsomagot – többek között ez derült ki az e heti Kormányinfón.
Nem hozott új intézkedéseket a koronavírussal kapcsolatban a kormány, a korábban közöltek szerint január 11-ig él minden most hatályban lévő korlátozás – mondta a Kormányinfón Gulyás Gergely. A Miniszterelnökséget vezető miniszter azt is megerősítette, hogy december 21-én jelentik be, lazítanak-e a karácsonyi időszakra a szabályokon. „Mindenki örülne, ha pár napra lazítanánk, de a járványszempontok a legfontosabbak” – közölte, majd rögtön megjegyezte: szilveszterkor biztosan marad a kijárási tilalom és a maximum tíz fős limit az összejöveteleknél. Az oltással kapcsolatban nem hangzott el új információ, az év végén lehet majd arról tudni pontosabb információkat, hogy mikor, milyen vakcinával kezdődhet meg a tömeges oltás. "A legfontosabb, hogy aki tud, akar, az regisztráljon" – mondta Gulyás Gergely. A lapunk által is megírt anomáliával kapcsolatban, miszerint a regisztráció során érzékeny személyes adatokat is meg kell adni, a miniszter azt mondta, az oltási rend felállításához szükséges, hogy tisztában legyenek azzal, hogy a regisztrálók milyen egészségügyi állapotban vannak, milyen betegséggel rendelkeznek, mivel erről nincs adatbázis. A kancelláriaminiszter elmondta, első körben a védekezésben résztvevők kapják majd meg az oltást, utána az idősebb korosztály, ezt követően jutnak hozzá a többiek. Emiatt – mint azt kérdésre válaszolva Gulyás elmondta – Orbán Viktor sem oltatja majd be magát a legelsők között, mint tette azt az influenza elleni oltás esetében. A miniszter ezen felül beszélt arról is, hogy egyelőre van elég szabad intenzívágy és lélegeztetőgép is, így az egészségügyi rendszer egyelőre bírja a terhelést. A tesztek számát tekintve jelenleg ötödikek vagyunk az EU-ban. "Az idősek vásárlási idősávjáról holnap döntünk és ennek fényében dőlhet el az is, hogy december 24-én nyitva lesznek-e az üzletek. A petárdák árusítását viszont betiltjuk" – jelentette be a miniszter. A csütörtökön és pénteken zajló uniós csúccsal kapcsolatban Gulyás Gergely megismételte Orbán Viktor korábbi kijelentését, miszerint az Európai Bizottság akcióterve „34 millió migránst telepítene be”. Hozzátette, hogy „nincs az a pénz, amiért Magyarország 34 millió migránst vendégül látna”, de ez egy későbbi vita tárgya lesz. (Az említett akcióterv nem betelepítésről, hanem az EU-ban már legálisan tartózkodó nem uniós állampolgárok integrációjáról szól – a szerk.) "Most sikerült arról megegyezni, hogy a következő hét éves uniós költségvetés és a gazdasági helyreállítási alap nem bővül olyan jogállami mechanizmussal, amellyel politikai ügyek miatt szankcionálhatnak tagállamokat" – közölte. A miniszter szerint most kiderül, hogy a mentőcsomagot más okból ellenző Hollandia, Svédország, Dánia és Ausztria most hajlandó lesz-e a hozzájárulásra. Gulyás szerint a megállapodás összhangban van a magyar parlament nyári határozatával, amely kimondja, hogy nem fogadható el semmilyen olyan eszköz, amelyikkel zsarolni lehet a kormányt. A lényeg, hogy mivel az EU-csúcson elfogadott határozat megtámadható az Európai Bíróságon (a magyar és a lengyel kormány szinte biztosan meg is támadja azt), az ügyben várhatóan a 2022-es választásokig nem születik döntés. "2023 előtt jogállamisági eljárás nem lesz" – mondta a miniszter. A mentőcsomaggal kapcsolatban elmondta, a cél az, hogy minél hamarabb leköthessük a pénzeket, így már január 1-től kiírhatóvá válhatnak pályázatok a felhasználására.

Csepeli HÉV: jövő augusztusig tart a vágányzár

Szalai Anna
Publikálás dátuma
2020.12.10. 11:50

Fotó: Fülöp Norbert
Fél év hosszabbítás sem elég, ezért további két hónappal meghosszabbították a csepeli HÉV vonalán elrendelt vágányzárat az atlétikai stadion építése miatt.
Nyolc hónapos extra vágányzárat prognosztizál a MÁV-HÉV Zrt. a Nemzeti Atlétikai Stadion kivitelezése miatt. A céghez beérkezett beruházói kérelem alapján 2021. január elsejétől várhatóan augusztus 31-ig meghosszabbítják a vágányzár idejét, amely idő alatt a MÁV-HÉV Zrt. biztosítja a buszpótlást. A Boráros téri buszfordulót viszont a Budapesti Közlekedési Központ engedte át. A HÉV-pótlás így nem csak a csepelieknek okoz kényelmetlenséget a Kvassay hídnál való átszállás miatt, hanem a Boráros téren átszállóknak és az M3-as metró vonalának rekonstrukciója idején a Soroksári utat alternatív útvonalként használóknak is. A metrópótlás miatt ugyanis a november elejétől a lezárt szakaszt elkerülő és közvetlen belvárosi kapcsolatot biztosító 254M járat is ezen az úton közlekedik. Ráadásul a HÉV-pótlók végállomásának biztosítása miatt a BKK-nak már júniusban át kellett szervezni a Boráros tér forgalmi rendjét és egyes BKV járatok megállóit a végállomás egy távolabbi, utasforgalmi és üzemeltetési szempontból kevésbé előnyös pontjára kellett kitolni. Mindezek után érthető, ha a BKK november elején finoman rákérdezett a MÁV-HÉV Zrt-nél, hogy meddig tart még a pótlás. A november közepén megérkező meglehetősen szűk szavú válaszban csupán annyi állt, hogy „a vágányzár 2020. december 31-i befejezését nem tudják megerősíteni”. A BKK ezután már kissé vehemensebben kérdezett rá a dologra, lévén a december 5-ig el kell készíteni a januári forgalmi rendet. Erre kapták válaszul azt a tájékoztatást, miszerint a vágányzárat nyár végéig ki kell tolni a stadionépítés miatt. De mivel ez csak prognosztizálják, bármilyen időpont lehetséges. Az atlétikai stadion építése ugyanis jelentős csúszásban van. Egyelőre a bontással sem végeztek, holott már építeni kellene. Az egykori Vituki toronyházát ma robbantják fel. A BMSK Beruházási, Műszaki Fejlesztési, Sportüzemeltetési és Közbeszerzési Zrt. beruházási ügynökség MTI-nek adott tájékoztatása szerint a kivitelezési munka előkészítése során felmérték az 1976-ban épült VITUKI toronyházának állapotát is és arra jutottak, hogy nem hasznosítható, így el kell bontani. Ez senkit nem lepett meg. Az viszont váratlan húzás, hogy a bontásra 4,1 milliárdért szerződött Fejér-B.Á.L. Zrt. (Mészáros Lőrinc gyerekeinek cége) és a Föld-Trans Kft. alkotta konzorcium hierarchikus bontási technológia helyett a robbantásos technológiát választotta. Az ok egyszerű: ezzel jelentős időmegtakarítást érhetnek el. (Az elbontás során a toronyépületet a Rákóczi híd felé, a hosszabbik oldalával párhuzamosan döntik el.) Az épületegyüttes 1864 négyzetméteres "lepényépületét" viszont hagyományos technológiával bontják el – tájékoztatta az MTI-t tegnap a beruházási ügynökség. A csúszás miatt azonban nem csupán a bontási technológiát kellett módosítani, hanem a naponta 40 ezer utast szállító H7-es HÉV vonalán elrendelt vágányzárat is meg kell hosszabbítani. Nem is kevéssel. A vágányzárat eredetileg a Kvassay híd halaszthatatlanná vált rekonstrukciója miatt rendelték el júniusban. Az eredeti menetrend szerint azonban december végén fel is oldották volna. Ezen idő alatt épült volna meg az atlétikai stadion beruházás részeként a HÉV-töltésen átvezetett alagútban futó két út is. Csakhogy a két munkát nem sikerült összehangolni, így az eredetileg félévesre tervezett vágányzár több mint egy évig tart. Ha minden jól megy. A csúszásról Borbély Lénárd, Csepel kormánypárti polgármestere is csak a Magyar Közlönyből értesült, rögtön írt is egy levelet Mager Andreának – a beruházásért felelős beruházási ügynükséget felügyelő tárca nélküli miniszternek - tájékoztatást kérve a vágányzár feloldásának új időpontjáról. A kerületi önkormányzat a Népszava kérdésére a múlt héten azt írta: nem kaptak választ. A csepeli vonalon is futó új járművek beszerzésére szeptember végén írt ki tendert a MÁV-HÉV Zrt. Első körben negyvenkét villamos üzemű, alacsony padlós motorvonatot vesznek, de ez a mennyiség opcionálisan további 12 járművel megtoldható. Becslések szerint a beszerzési ár bizonyosan százmilliárd forint felett lesz, vélhetőleg nem is kevéssel. A tender jelenleg az ajánlattételi szakasznál tart, amelyre az M2 és az M4-es metróvonalra szerelvényeket szállító Alstomot, valamint a MÁV budapesti elővárosi vasútvonalaira motorvonatokat gyártó Stadlert hívták meg. Az infrastruktúra kivitelezői tenderét azonban még jó ideig nem írják ki. Folyik a tervezés, de még nagyon sok az egyeztetésre váró részlet. 
Kapcsolódó
Csepeli HÉV: hat hónap ráadás