BKV;közbeszerzés;Publimont Kft.;reklámok;JCDecaux;

2021-01-15 06:00:00

Méregdrága vesszőfutás: Sokat bukik a BKV, amiért évek óta nem hirdetett győztest a reklámtenderen

Közben a Közbeszerzési Döntőbizottság újabb bírságot szabott ki a fővárosi cégre.

Öt évvel ezelőtt hirdette meg a BKV elhíresült reklámtenderét, de még mindig nem sikerült pontot tenni az ügy végére. A Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) mindenesetre elvesztette a türelmét és újabb 5 millióval fejelte meg a főváros közlekedési cégére és közlekedés szervezőjére, a BKK-ra éppen egy éve kiszabott 115 millió forintos pénzbüntetést. A KDB ugyanis megelégelte, hogy a két ajánlatkérőnek egy év alatt sem sikerült új döntés hozó eljárást lefolytatni és eredményt hirdetni. 

A késlekedés korántsem véletlen. A BKV és a BKK csapdába esett. Hétfőre rendkívüli igazgatósági ülést hívott össze mindkét társaság, de nem sok mozgásterük van. Sőt, bárhogyan döntenek, azzal szembe mennek egy határozattal. Ha nem hirdetnek új eredményt, akkor ismét megszegik a KDB határozatát, amellyel újabb bírságot kockáztatnak. Ha győztest hirdetnek, akkor a tulajdonos főváros akaratával és a Fővárosi Közgyűlés 2019. novemberi döntésével mennek szembe. Ugyanis másfél éve a város irányítását éppen átvevő Karácsony Gergely vezetésével felállt új Fővárosi Közgyűlés minden önkormányzati cégnek megtiltotta, hogy egy évnél hosszabb idejű reklámszerződést kössön. 

A patthelyzet azért is kényelmetlen, mert a késlekedés jelentős bevételkiesést okoz az egyébként is kivérzett BKV-nak. Az egyedüli érvényes ajánlatot tevő francia hátterű JCDecaux Hungary Zrt. vezette konzorcium havi 142 millió forintot, vagyis évente 1,7 milliárdot ajánlott a BKV-nak a reklámfelületekért. Ez jócskán meghaladja a közlekedési cég jelenleg 500-600 millió forintra rúgó éves reklámbevételeit.

A BKV reklámfelületeit a metrókocsik belső felületeinek kivételével 1999 óta a Peron Reklám Kft., illetve a vele szerződött két partnercég – a járművek külső felületeit a Publimont Kft., a belsőket a JCDecaux Hungary Zrt. – hasznosítja. A városvezetők azonban már sok évvel ezelőtt is kevesellték az ebből származó bevételt. A 2011-ben kiírt tendert azonban nem csak ez vezérelte. Az első felhívást sikerült úgy megfogalmazni, hogy azon gyakorlatilag csak a Fidesz gazdasági hátországát irányító Simicska Lajos érdekeltsége, a Publimont indulhatott. A spanyol hátterű Esma és a JCDecaux (akkori nevén: Epamedia) közösen tiltakozott. A KDB elmeszelte a tendert.  

A BKV és a BKK 2016-ban újabb közbeszerzést indított, ahol már az volt a célkitűzés, hogy Simicska ne nyerjen. Ugyanis a vállalkozó időközben szembefordult Orbán Viktorral. A BKV összesen 4+4 évre kívánta koncesszióba adni a tulajdonában lévő reklámfelületeket. A szerződés összértékét 5,7 milliárd forintra becsülték. De hiába teltek a hónapok, a BKV nem hirdetett eredményt. 

Az önkormányzati választás évében viszont hirtelen sürgőssé vált a dolog. De BKV-nak sikerült addig húzni a dolgot, amíg az új összetételű közgyűlés megtiltotta az egy évnél hosszabb reklámszerződések szignóját. A BKV erre eredménytelennek nyilvánította a tendert – a NER-hez Simicska kapitulációja után visszatalált Publimont pályázatát eleve érvénytelennek nyilvánították.

A KDB vizsgálatot indított, majd a meglepően magas összegű bírság kiszabása mellett új eljárásra kötelezte a BKV-BKK párost. A főváros kifizette a büntetést, de bírósághoz fordult. Keresetét azonban a Fővárosi Törvényszék, majd a Kúria is elutasította, megerősítve a KDB határozatát, amely új eljárás lezáró döntéshozatalt írt elő, amit legkésőbb január 18-ig le kell bonyolítani. Mivel nincs választásuk, várhatóan kihirdetik a JCDecaux győzelmét – más nem adott be érvényes ajánlatot –, a cég ezzel az összes busz, troli, villamos, metrókocsi, továbbá a közlekedési vállalat ingatlanjainak mintegy 12,5 ezer négyzetméternyi reklámfelületének, illetve a metróállomások területén kialakítható infoscreenek egyedüli értékesítőjévé válik.