google;francia;Facebook;Ausztrália;megegyezés;

Google - Facebook

- A Google is a kivonulással fenyegeti az ausztrálokat

A Facebook szeptemberi bezsarolása után a Google is azzal riogat, hogy kivonul Ausztráliából, ha életbe lép az új médiatörvény.

„Ha ebben a formában fogadják el a törvényt, nem lesz más választásunk, mint elérhetetlenné tenni a Google keresőt Ausztráliában. Az ötlet szembemegy az információk szabad áramlásának elvével és azzal, „ahogy az internet működik” - mondta Mel Silva, a techcég ausztráliai igazgatója a szenátus pénteki ülésén. 

A tervezet lényege, hogy a Google és a Facebook köteles lesz fizetni, ha helyi vagy globális híreket tesznek közzé felhasználóik az oldalaikon, a bevételt pedig a helyi érdekeket szolgáló újságírás segítésére fordítják. Az online újságok legfontosabb megélhetési forrását jelentő hirdetési piacot ugyanis szinte teljesen eluralta a Facebook és a Google, nehéz helyzetbe hozva a kiadókat. A tiltás nem érintené azokat, akik a híreket az országon kívül élő ismerőseikkel osztják meg, emellett a családtagokról és barátokról szóló közzétételek is szabadok maradnának.

Scott Morrison miniszterelnök azt mondta, nem engednek a fenyegetésnek, és a kormány továbbra is elkötelezett, hogy még ebben az évben elfogadják a törvényt. Erre minden esély megvan, hiszen bőven megvan mögötte a szükséges többség. A készülő hírtörvényt egyébként az összes nagy médiavállalat támogatja, News Corp Australia, a Nine Entertainment és a Guardian Australia is.

A kormány szerint az ausztrál nyomtatott sajtóban a reklámbevételek 2005 óta 75 százalékkal csökkentek. A törvényalkotók szerint a hírek az ausztráliai Google-keresések mindössze 12,5 százalékát teszik ki. A Google csaknem 90 százalékos piaci részesedéssel uralja a keresők piacát - írja a BBC.

Amint arról lapunk is beszámolt, a Facebook szeptemberben azzal fenyegette meg az ausztrál felhasználókat, hogy blokkolni fogja hírmegosztásait, ha az új törvény életbe lép. ,,Ez az egyetlen módja, hogy védekezzünk a törvény ellen, ami szembe megy a logikával, és hosszabb távon többet árt mint használ az ausztrál médiaiparnak” - jelezte még ősszel Will Easton a Facebook helyi igazgatója. 2020 első öt hónapjában a Facebook hírfolyamáról kétmilliárdszor kattintottak térítés nélkül ausztrál oldalakra, ez azok közzétevőinek 200 millió dollár hasznot hozott.

Ausztráliában minden digitális reklámra költött 100 ausztrál dollárból 81 jut a Google-nak és a Facebooknak. A járvány ezt csak tovább rontotta. Mivel a vállalatok csökkentik digitális hirdetési kiadásaikat, Ausztráliában számos üzlet kényszerült bezárni. A Google ezzel szemben jól teljesített. Tavaly a közösségi média majdnem 4 milliárd dollárt keresett Ausztráliából, miközben 45 millió dollár adót fizetett.

Eközben az ausztrál versenyfelügyelet mind a Facebookot, mind a Google-t azzal vádolta, hogy a fogyasztókat megtévesztette az adataik felhasználásával kapcsolatban, és vizsgálatot indított a digitális reklámozással és az alkalmazásboltok piacával kapcsolatban.

A Google megegyezett több francia kiadóval, fizetni fog a hírek megjelenítéséértTöbb francia újság kiadója is megegyezett a Google-lel, így a techóriás mostantól fizetni fog az újságok cikkeinek megjelenítéséért – írja a Reuters. Minden lappal külön-külön köt szerződést. Néhány napilappal (például Le Figaro, Le Monde) már meg is egyeztek, de az AFP-vel és több magazinkiadóval még mindig egyeztetnek. Franciaország az első EU-s tagállam, amelyik új szabályokat vezetett be a szomszédos jogokkal kapcsolatban. Ez gyakorlatilag az újságok kiadóinak szerzői joga, ami kötelezi a digitális platformokat (például Google, Facebook), hogy fizessenek, vagy legalább egyeztessenek a hírekért, amit megjelenítenek az oldalaikon. A lapok dönthetnek, hogy mennyi hozzáférést adnak a cikkekhez, vagy hogy a Google mennyit mutathat az előnézeti verzióban. Az előfizetős oldalak így néhány cikket ingyen kiadhatnak az olvasók számára.  

Keresztény templom és zsinagóga is működött az híres Aleppo-kódex városában.