Előfizetés

A Google is a kivonulással fenyegeti az ausztrálokat

M.K.
Publikálás dátuma
2021.01.23. 11:00
Google - Facebook
Fotó: HALIL SAGIRKAYA / 2020 Anadolu Agency
A Facebook szeptemberi bezsarolása után a Google is azzal riogat, hogy kivonul Ausztráliából, ha életbe lép az új médiatörvény.
„Ha ebben a formában fogadják el a törvényt, nem lesz más választásunk, mint elérhetetlenné tenni a Google keresőt Ausztráliában. Az ötlet szembemegy az információk szabad áramlásának elvével és azzal, „ahogy az internet működik” - mondta Mel Silva, a techcég ausztráliai igazgatója a szenátus pénteki ülésén.  A tervezet lényege, hogy a Google és a Facebook köteles lesz fizetni, ha helyi vagy globális híreket tesznek közzé felhasználóik az oldalaikon, a bevételt pedig a helyi érdekeket szolgáló újságírás segítésére fordítják. Az online újságok legfontosabb megélhetési forrását jelentő hirdetési piacot ugyanis szinte teljesen eluralta a Facebook és a Google, nehéz helyzetbe hozva a kiadókat. A tiltás nem érintené azokat, akik a híreket az országon kívül élő ismerőseikkel osztják meg, emellett a családtagokról és barátokról szóló közzétételek is szabadok maradnának. Scott Morrison miniszterelnök azt mondta, nem engednek a fenyegetésnek, és a kormány továbbra is elkötelezett, hogy még ebben az évben elfogadják a törvényt. Erre minden esély megvan, hiszen bőven megvan mögötte a szükséges többség. A készülő hírtörvényt egyébként az összes nagy médiavállalat támogatja, News Corp Australia, a Nine Entertainment és a Guardian Australia is. A kormány szerint az ausztrál nyomtatott sajtóban a reklámbevételek 2005 óta 75 százalékkal csökkentek. A törvényalkotók szerint a hírek az ausztráliai Google-keresések mindössze 12,5 százalékát teszik ki. A Google csaknem 90 százalékos piaci részesedéssel uralja a keresők piacát - írja a BBC. Amint arról lapunk is beszámolt, a Facebook szeptemberben azzal fenyegette meg az ausztrál felhasználókat, hogy blokkolni fogja hírmegosztásait, ha az új törvény életbe lép. ,,Ez az egyetlen módja, hogy védekezzünk a törvény ellen, ami szembe megy a logikával, és hosszabb távon többet árt mint használ az ausztrál médiaiparnak” - jelezte még ősszel Will Easton a Facebook helyi igazgatója. 2020 első öt hónapjában a Facebook hírfolyamáról kétmilliárdszor kattintottak térítés nélkül ausztrál oldalakra, ez azok közzétevőinek 200 millió dollár hasznot hozott. Ausztráliában minden digitális reklámra költött 100 ausztrál dollárból 81 jut a Google-nak és a Facebooknak. A járvány ezt csak tovább rontotta. Mivel a vállalatok csökkentik digitális hirdetési kiadásaikat, Ausztráliában számos üzlet kényszerült bezárni. A Google ezzel szemben jól teljesített. Tavaly a közösségi média majdnem 4 milliárd dollárt keresett Ausztráliából, miközben 45 millió dollár adót fizetett. Eközben az ausztrál versenyfelügyelet mind a Facebookot, mind a Google-t azzal vádolta, hogy a fogyasztókat megtévesztette az adataik felhasználásával kapcsolatban, és vizsgálatot indított a digitális reklámozással és az alkalmazásboltok piacával kapcsolatban.

A Google megegyezett több francia kiadóval, fizetni fog a hírek megjelenítéséért

Több francia újság kiadója is megegyezett a Google-lel, így a techóriás mostantól fizetni fog az újságok cikkeinek megjelenítéséért – írja a Reuters. Minden lappal külön-külön köt szerződést. Néhány napilappal (például Le Figaro, Le Monde) már meg is egyeztek, de az AFP-vel és több magazinkiadóval még mindig egyeztetnek. Franciaország az első EU-s tagállam, amelyik új szabályokat vezetett be a szomszédos jogokkal kapcsolatban. Ez gyakorlatilag az újságok kiadóinak szerzői joga, ami kötelezi a digitális platformokat (például Google, Facebook), hogy fizessenek, vagy legalább egyeztessenek a hírekért, amit megjelenítenek az oldalaikon. A lapok dönthetnek, hogy mennyi hozzáférést adnak a cikkekhez, vagy hogy a Google mennyit mutathat az előnézeti verzióban. Az előfizetős oldalak így néhány cikket ingyen kiadhatnak az olvasók számára.  

Pogácsázós networking helyett zaj és őszinteség – Marketing COVID idején I.

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2021.01.23. 10:00

Fotó: Lounge Group
A 2020-as év új kihívások elé állította a marketingszektort, a helyzet egészen egyedi és kreatív ötleteket hívott életre. De hol áll most a kommunikációs szakma? Az elmúlt év történései fényében mennyire és milyen téren változott a kreatív megoldások szerepe, a marketingtudatosság? A most először neves ügynökségi partnerrel közösen megrendezett, az idén rekordszámú jelentkezőt vonzó „Marketing Diamond Awards – a Lounge Group közreműködésével” verseny zsűritagjaival beszélgettünk, első rész.
Javában zajlik az idén hatodik alkalommal megrendezett Marketing Diamond Awards, a kisebb, illetve szerényebb marketingbüdzsével gazdálkodó cégek kommunikációs aktivitásait díjazó legfontosabb marketingversenyre beérkezett pályázatok értékelése. Az már most biztos, hogy egészen újító megoldásokat kívánt meg a 2020-as év.
Varga Tibor
Varga Tibor, a T-Systems Magyarország Zrt. kompetenciaközpont vezetője szerint „azokban az iparágakban, ahol a legnagyobb bizonytalanságot okozta a járvány, egy-egy kreatív ötleten akár a vállalkozás léte is múlhatott”. De hogyan befolyásolta ez a szakmát? Abban minden zsűritag egyetértett, hogy a kisebb költségvetésből megvalósuló marketingaktivitások alapesetben is nagyobb fokú kreativitást kívánnak meg, de a pandémiás időszak önmagában is számos változást eredményezett a szakmában.
Csanak Gabriella
Fotó: Mudra László
„Minden még virtuálisabb és még gyorsabb lett. A digitális térben a kreatívoknak egyetlen pillantás alatt kell magával ragadniuk a célközönséget, óriási vizuális zajban kell most kitűnni a social médiában” – osztotta meg gondolatait Csanak Gabriella, a Microsoft Magyarország marketing és operatív igazgatója. „A hosszú előadások, a beutaztatott sztár előadó, a pogácsába kapaszkodós networking és az egész napos események helyét egy egészen más tartalom vette át” – tette hozzá Csanak Gabriella. Az elmúlt időszakban felértékelődött a szeretteinkkel töltött idő, illetve az emocionális üzenetek is. 
Szilva Mónika
„Azok a szereplők, akik hitelesen, őszintén kommunikálnak, energiát fektetnek a célközönség értékeinek és érzéseinek megértésébe, lojálisabb kapcsolódást tudnak kialakítani” – osztotta meg tapasztalatait Szilva Mónika, a Nestlé Hungária fogyasztói marketing-, média- és digital igazgatója. A járványhelyzet miatt szükségessé vált karantén, home office, illetve a távolságtartás miatt a külvilággal való kapcsolattartás az online térre korlátozódott és korlátozódik sokaknak ma is. Ennek következtében a cégek online kommunikációja is felértékelődött, minden szereplő számára szükségessé vált az úgynevezett digitális transzformáció. 
„A legtöbb piaci szereplőből 2020 vagy kikényszerítette, vagy ráébresztette őket a gyorsan bevethető, agilis, komfortzónából kimerészkedő, non-tradicionális megoldások használatára” – tette hozzá Mérő Ádám, a The Coca Cola Company CEE media és connection managere. Rendkívül fontossá vált, hogy ki, mit és hogyan kommunikál. „Az ügyfelek és kollégák is sokkal nagyobb empátiát, iránymutatást és tiszta, őszinte kommunikációt várnak tőlünk” – fogalmazott Tengerdi Laura, a Budapest Bank szakembere. „A megfelelő kommunikáció értéke megsokszorozódott a járványhelyzet alatt, hiszen e nélkül, különösen ennek a szegmensnek, nagyon nehéz az ügyfélkapcsolatokat építenie vagy egyáltalán megtartania” – összegezte Varga Tibor.
Tengerdi Laura
A zsűritagok abban is egyetértettek, hogy a marketingkommunikáció jelentősen felértékelődött a járványhelyzet miatt és alatt. Ezzel együtt a korábbihoz képest változott a szakmai tudáscsere megítélése is – sőt, adott helyzetben még inkább szükség is van a legjobb gyakorlatok megosztására, a közös inspirációkra. „Az olyan, tudáscserét elősegítő platformok, mint a Marketing Diamond Awards utat tud mutatni azon szervezeteknek, akik nyitottak és szeretnének tanulni” – mondta Varga Tibor. A tudáscsere részeként az elvégzett munka, a befejezett projektek eredményének bemutatása és elismerése is fontosabbá vált. „Amelyik márka vagy szervezet valóban jól kommunikál, annak nem csupán büszkeség ezt megmutatnia, hanem akár felelőssége is, hogy a jó példák terjedjenek, és végső soron az emberek – amúgy is terhelt – életét segítsük vele. A Marketing Diamond Awards erre ad fantasztikus lehetőséget” – fogalmazott Tengerdi Laura. Szilva Mónika szerint a verseny küldetése, hogy teret adjon a tudáscserének, illetve platformként kapcsolódási pontot kínáljon a szereplőknek. „Hogy erre mennyire szükség van, azt a pályázók magas száma és sokszínűsége is bizonyítja” – tette hozzá.

Elsősorban mit keresnek a zsűritagok a Marketing Diamond Awards pályázataiban?

Szilva Mónika: „Összességében mennyire sikeresen és hatékonyan támogatták a kitűzött cél elérését.” Csanak Gabriella: „Az éles gondolkodást, kiemelkedő kreativitást és hatékony megközelítést.” Mérő Ádám: „Az eredetiséget, a végiggondolt stratégiát, a valóban kimutatható eredményességet, illetve a pályázati munkák általánosan magas színvonalát és objektív meggyőző erejét.” Tengerdi Laura: „Mennyire megkülönböztető és újszerű a piacon a megoldás.” Varga Tibor: „Hogyan és mennyivel járult hozzá a megbízó üzleti eredményeihez.”

Hatástalanították a világháborús bombát a Kerepesi úton

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2021.01.23. 07:22

Fotó: Mihádák Zoltán / MTI
A péntek éjjeli hatástalanítás idejére nagyjából háromszáz méter sugarú körben lezárták a környéket és kiürítettek két társasházat.
Kevesebb mint egy órán belül sikerült hatástalanítaniuk a honvédség tűzszerészeinek a héten a fővárosi Kerepesi úton előkerült világháborús bombát pénteken éjjel. Markovics Zita, a Magyar Honvédség tűzszerész ezredének kommunikációs tisztje a helyszínről nyilatkozva az MTI-nek elmondta: minden gond nélkül sikerült kiszerelni a gyújtószerkezetet. A bombatestet és a gyújtót is felrakták a tűzszerészautóra, azokat a Magyar Honvédség központi gyűjtőhelyére szállítják. A korlátozásokat feloldották, a környéken halad a forgalom - tette hozzá.
Budapest VIII. kerületében a Kerepesi út 17. számnál, az egykori gumigyár területén zajló építkezés során szerdán került elő egy 1938-ban Magyarországon gyártott, ötven kilogrammos, élesített, mágneses gyújtószerkezettel ellátott légibomba. A péntek éjjeli hatástalanítás idejére nagyjából háromszáz méter sugarú körben lezárták a környéket és kiürítettek két társasházat. Mintegy hatvan embernek kellett átmenetileg elhagynia otthonát. A korlátozások a Keleti pályaudvar és egyes BKK-járatok közlekedését is érintették. A Mávinform korábban azt közölte: szombat hajnalban menetrend szerint megindulhat a vasúti közlekedés a Keleti pályaudvarról.