„Ha ebben a formában fogadják el a törvényt, nem lesz más választásunk, mint elérhetetlenné tenni a Google keresőt Ausztráliában. Az ötlet szembemegy az információk szabad áramlásának elvével és azzal, „ahogy az internet működik” - mondta Mel Silva, a techcég ausztráliai igazgatója a szenátus pénteki ülésén.
A tervezet lényege, hogy a Google és a Facebook köteles lesz fizetni, ha helyi vagy globális híreket tesznek közzé felhasználóik az oldalaikon, a bevételt pedig a helyi érdekeket szolgáló újságírás segítésére fordítják. Az online újságok legfontosabb megélhetési forrását jelentő hirdetési piacot ugyanis szinte teljesen eluralta a Facebook és a Google, nehéz helyzetbe hozva a kiadókat. A tiltás nem érintené azokat, akik a híreket az országon kívül élő ismerőseikkel osztják meg, emellett a családtagokról és barátokról szóló közzétételek is szabadok maradnának.
Scott Morrison miniszterelnök azt mondta, nem engednek a fenyegetésnek, és a kormány továbbra is elkötelezett, hogy még ebben az évben elfogadják a törvényt. Erre minden esély megvan, hiszen bőven megvan mögötte a szükséges többség. A készülő hírtörvényt egyébként az összes nagy médiavállalat támogatja, News Corp Australia, a Nine Entertainment és a Guardian Australia is.
A kormány szerint az ausztrál nyomtatott sajtóban a reklámbevételek 2005 óta 75 százalékkal csökkentek. A törvényalkotók szerint a hírek az ausztráliai Google-keresések mindössze 12,5 százalékát teszik ki. A Google csaknem 90 százalékos piaci részesedéssel uralja a keresők piacát - írja a BBC.
Amint arról lapunk is beszámolt, a Facebook szeptemberben azzal fenyegette meg az ausztrál felhasználókat, hogy blokkolni fogja hírmegosztásait, ha az új törvény életbe lép. ,,Ez az egyetlen módja, hogy védekezzünk a törvény ellen, ami szembe megy a logikával, és hosszabb távon többet árt mint használ az ausztrál médiaiparnak” - jelezte még ősszel Will Easton a Facebook helyi igazgatója. 2020 első öt hónapjában a Facebook hírfolyamáról kétmilliárdszor kattintottak térítés nélkül ausztrál oldalakra, ez azok közzétevőinek 200 millió dollár hasznot hozott.
Ausztráliában minden digitális reklámra költött 100 ausztrál dollárból 81 jut a Google-nak és a Facebooknak. A járvány ezt csak tovább rontotta. Mivel a vállalatok csökkentik digitális hirdetési kiadásaikat, Ausztráliában számos üzlet kényszerült bezárni. A Google ezzel szemben jól teljesített. Tavaly a közösségi média majdnem 4 milliárd dollárt keresett Ausztráliából, miközben 45 millió dollár adót fizetett.
Eközben az ausztrál versenyfelügyelet mind a Facebookot, mind a Google-t azzal vádolta, hogy a fogyasztókat megtévesztette az adataik felhasználásával kapcsolatban, és vizsgálatot indított a digitális reklámozással és az alkalmazásboltok piacával kapcsolatban.