Előfizetés

Egy visszafogott gála

P. Szabó Dénes
Publikálás dátuma
2021.01.24. 19:29

Fotó: Kisskrisztiii / Kisskrisztiii
Fényárban úszó színpadon, de közönség nélkül ünnepelte a könnyűzene legjobbjait a Petőfi Zenei Díjátadó.
Ötödik alkalommal adták át a Petőfi Zenei Díjakat, melyre a pandémia miatt ezúttal a szokásos nyári időpont helyett múlt szombaton került sor. Noha a Duna Televízió műsorában a fellépő sztárok nagy beleéléssel énekelték dalaikat, a tomboló közönség nélkül melankolikus hangulatot árasztott a show. A két műsorvezető, Rókusfalvy Lili és Harsányi Levente szintén energikusan vezényelték le az estét, de az inkább hasonlított egy szűk körben eltöltött, zenés szilveszteri műsorra. Izgalom inkább a díjazottak kihirdetésekor volt, pláne, hogy a szervezők idén emelték a tétet: a nyertesek egy millió forinttal távozhattak, az életműdíj pedig három millió forinttal járt. Az este abszolút nyertese az indie és folk rockot játszó Bagossy Brothers Company lett, mely három kategóriában – az év zenekara, férfi előadója és videoklipje – vihette el a díjat. Az év női előadója Rúzsa Magdi lett, az év dalszövegírója pedig Molnár Tamás, aki először az Anti Fitness Club punkrock banda énekes-alapítója volt, majd egy évvel később a JETLAG nevű formációt hozta létre. Az előadó felidézte, hogy az élet olykor szürreális fordulatokra képes, mivel fiatalon diszgráfiásként fel volt mentve nyelvtanból, most pedig az év dalszövegírója díjat tarthatja a kezében. Az év felfedezettje a nyíregyházi Tortuga rockzenekar lett, melyet 2018-ban alapított négy helyi srác, a "tornacipős rock'n'rollerek", az év dalának pedig Rácz Gergő és Orsovai Reni Mostantól című számát választották, mely egy megcsalást és annak feldolgozását örökíti meg, és amely A Dal 2020 versenyének szintén győztes slágere lett. A díjátadón az énekesek mellett jutalmazták a zenészeket is: az év ütőhangszerese „Lex Alex” Bánfalvi Sándor, az év billentyűse Lepés Gábor, az év gitárosa pedig Madarász Gábor lett, utóbbi olyan filmeknek szerezte a zenéjét mint az Állítsátok meg Terézanyut!, a Csinibaba, a Zimmer Feri és a Kaméleon. A fiatal és középgenerációs tehetségesek mellett számos idősebb előadó is megjelent a műsorban. Az év akusztikus koncertje díját Demjén Ferenc kapta, míg az életműdíjat Horváth Charlie vehette át, akinek kiemelték több mint ötven éve tartó munkásságát, valamint számos korábbi elismerését. A díjak mellett a színpadon is szerepet kaptak a legendák. Charlie, Pataky Attila és Frenreisz Károly a Várj, míg felkel majd a nap című slágert adták elő, míg Ruzsa Magdi az Egyszer című dalt énekelte Presser Gábor zongorakíséretében. A Kelemen Kabátban frontembere, Horváth Boldizsár Nagy Feróval lépett színpadra, a tavaly elhunyt Balázs Fecóra pedig Tóth Vera és a Budapest Bár emlékezett meg a Maradj velem című dallal. A jelent a múlttal összekötő leghosszabb előadásban Omega-dalok csendültek fel a tavaly eltávozott Benkő László billentyűs és Mihály Tamás basszusgitáros emlékére. A színpadon a Random Trip zenélt Schoblocher Barbarával (Blahalouisiana), Molnár Tamással (Jetlag), Vitáris Ivánnal (Ivan & The Parazol), Tanka Balázzsal (Turbo) és Caramellel.

Meghalt Walter Bernstein

MTI-Népszava
Publikálás dátuma
2021.01.24. 14:52
Képünk illusztráció.
Fotó: Shutterstock
Az amerikai forgatókönyvíró 101 éves korában hunyt el.
Meghalt 101 éves korában Walter Bernstein amerikai forgatókönyvíró, akinek nevéhez számos világsiker – többek között A hét mesterlövész és a Viszontlátásra a pokolban – fűződik.

A filmes pénteken halt meg, a hírt barátja és munkatársa, Howard Rodman, az amerikai forgatókönyvírók céhének (WGA) egykori elnöke tette közzé a Twitteren – számolt be róla a Variety.com. Felesége, Gloria Loomis közlése szerint Bernstein halálát tüdőgyulladás okozta. Bernstein, a hidegháborús korszak hollywoodi feketelistása az elhallgattatás éveibe álnéven írt forgatókönyveket tévés és filmes produkcióknak, élményei alapján készült Woody Allen főszereplésével az 1976-os A jónevű senki, avagy a stróman (The Front) című vígjáték, melyért Oscar-jelölést kapott. A fiatal második világháborús hadi tudósító, aki a The New Yorkerben is publikált, ígéretes filmes karrier előtt állt, ám 1950-ben sok pályatársával együtt tiltólistára került. Úgy vészelte át ezeket az éveket, hogy „frontembereket” keresett, akik a nevüket adták a forgatókönyvekhez, melyeket ő készített. A listáról az ötvenes évek végén került le, ekkor írta a Sidney Lumet rendezte Egy olyanfajta asszony (That Kind of Woman) forgatókönyvét. A film főszerepét Sofia Loren játszotta. Nem sokkal később már A hét mesterlövész forgatókönyvén dolgozott, majd a Something's Gotta Give-en, melynek forgatását Marilyn Monroe halála miatt sosem fejeztek be. 
Számos filmes munkája közt volt a Sean Connery főszereplésével készült 1970-es Viszontlátásra a pokolban vagy a Ház a Carroll Street-en (Titkok háza) 1988-ból. A jónevű senki után Woody Allen szerepet adott Bernsteinnek legendás Annie Hall című filmjében 1977-ben.

Bernstein 1994-ben életműdíjat kapott a WGA-től.

Száguldás az ifjúkorba

P. Szabó Dénes
Publikálás dátuma
2021.01.23. 11:30

Fotó: QUIXOTIC
A 80-as, 90-es évek kultuszfilmjei és ikonikus autói jelennek meg Miklósy Krisztián első videóklipjében.
Hollywoodi produkcióba illő videóklippel jelentkezett Miklósy Krisztián dj (művésznevén: Quixotic), aki az elmúlt években a szintetizátoros zenéjével vált a YouTube-on ismertté. A hat perces Highway Violence (Erőszak sztrádája) című alkotás olyan filmeket idéz meg mint a Terminátor második része, a Csillagok háborúja, a Mad Max-filmek vagy a Vissza a jövőbe, és mindezt teszi úgy, mintha a klipet egy amerikai stúdió rendezte volna. Miklósy zenei karrierje már 2013-ban elkezdődött, mikor feltöltötte a YouTube-ra a Palms című számát, mely a nyolcvanas évek filmjeinek szintetizátoros hangzását idézte meg. A szerzemény a videómegosztón azóta kilencmillió feletti meghallgatást produkált, Miklósy pedig az A38 Hajón, a Budapest Parkban és a Dürer Kertben játszotta le nagyszámú közönség előtt a szintetizátoros zenéit, miközben egy kivetítőn a nyolcvanas évek amerikai akció-, scifi- és horrorfilmjeiből vágott össze montázsokat. A zenész a fellépések során érezte azonban, hogy nemsokára egy saját kisfilmet is kellene forgatnia. – A haverjaim egyfolytában unszoltak, hogy kellene egy videóklip – mondja a harmincöt éves zenész, akit tavaly már a reklámfilmjeiről ismert Mihaszna Film stábja keresett fel, így Miklósy nekiült, és megírta a kliphez a forgatókönyvet. – A stáb felé egyetlen kikötésem volt: mivel a koncertjeimen is én felelek a képi világért, ezért a forgatáson is ragaszkodom a teljhatalomhoz – mondja Miklósy, aki a Mihaszna Film csapatával hamar megtalálta a közös hangot, így nekiállhatott megvalósítani őrült vízióját, hogy olyan klipet készítsen, amely megidézi a nyolcvanas-kilencvenes évek kultfilmjeit, és mindezt a lehető legmagasabb technikai színvonalon. A klip esetében nemcsak a technika okozott gondot, de a megfelelő helyszínek és szereplők felkutatása is. Miklósy például egy autós találkozón talált rá egy srácra, aki éppen egy rendőrruhában volt, és pontosan úgy festett, mint a Terminátor 2 „higanyembere”, a T-1000-es modell Robert Patrik alakításában. – Remegő kézzel mentem oda hozzá, és könyörögtem neki, fogadja el a szerepet – mondja a zenész. A filmben mégis az igazi nehézséget az ikonikus autók beszerzése jelentette, melyek önmagukban felidézik a filmek világát. A Vissza a jövőbe időutazós autójához a zenésznek a DeLorean Club Magyarországot kellett felkeresnie, melynek egyik alapítótagja kölcsönadta a nyolcvanas években gyártott rozsdamentes acélból készült, sirályszárny-ajtós járgányát, amelyből három található az országban. A Knight Rider áramvonalas, fekete színű sportautójáért Győrig kellett utaznia, míg egy piros színű Ferrari Testarossáért Salgótarjánba, mellyel a klipben aztán a szintén piros színű Rákóczi (volt Lágymányosi) hídon hajtott át. Néha egy-egy ruhadarab megtalálása is nehézséget okozott: a Csillagok háborúja-jelenethez Luke Skywalker narancsszínű pilótaruhájára egy Star Wars-rajongó Váci úti raktárában lelt rá. A film éjszakai zárójelenetében Miklósy végül egyik filmből a másikba utazva egy igazi „fantáziabirodalomba” jut el, a Flamingo Drive-In nevű gyorsétteremhez, melynek parkolójában görkorcsolyás lányok szolgálják fel a hamburgert, miközben a homlokzat kék színű neonfénye megvilágítja a parkoló autóit. – A jelenethez olyan helyszínre volt szükségem, amely igazi amerikai hangulatot áraszt – mondja Miklósy, aki végül a harmadik kerületi Dallas Éttermet választotta, mely a klipben olyan hatást kelt, mintha nem is Óbudán, hanem Los Angelesben volna. – Az egész karrierem alatt azért küzdök, hogy bebizonyítsam: a nyolcvanas évek nemcsak a gagyiról és a poénokról szól – mondja Miklósy, elvégre a korszak filmjei, zenéi, ruhái és technikai megoldásai rengeteg újítást hoztak, melyek idővel megalapozták a XXI. századi kultúrát. Másfelől ezek az alkotások igazi nosztalgiával bírnak, több generáció gyerek- és fiatalkorát idézik fel, amelybe időnként sokan szeretnek „visszautazni”. Miklósy Krisztiánnak így külön szívmelengető volt, amikor nagybátyja a videóklip megtekintése után felhívta őt telefonon, és elcsukló hangon köszönte meg, hogy a zenész visszahozta a gyerekkorát. – Örültem, amikor a nagybátyám ezt mondta, hiszen neki köszönhetem, hogy anno ezeket a filmeket együtt néztük VHS-kazettán a nagyanyámék nappalijában.
Infó A Highway Violence című videóklip megtekinthető a Quixotic YouTube-csatornáján   

Névjegy

Miklósy Krisztián 1985-ben született Budapesten. Zenei producer, dj. Művészneve: Quixotic. Első nagylemeze: Flamingo Drive-In (2019).