közélet;televíziók;Partizán;Balogh Zsófia;

2021-01-31 15:18:29

Ki az a nő a partizán mellett?

Nehéz témákba tudott eddig belerántani, és többször lámpákat is gyújtani a fejünkben, noha azoknak már rég égniük kellett volna.

Ha nem is korszakos jelentőségű, de igen komoly fejlemény a hazai médiavilágban, hogy egyre jobban izmosodik a neten Gulyás Márton csapatának Partizán csatornája. Amikor a 2018-as választások után a politikai aktivista bejelentette, hogy a baloldalnak magába kell szállnia, és szellemi műhelyekben újragondolnia céljait, identitását, aminek érdekében ő elindítja a Partizán oldalt, nem volt kérdéses, hogy ebből lesz is valami. Valami. Nem nagyon lehetett többre gondolni annál, mint ami el is indult. Streamelt viták, beszélgetések kis közönség előtt, szerény, netes politikai talkshow-k. Jó ritmusban lavírozva elméleti-történeti és aktuális közéleti témák között. Majd megjelentek Gulyás önálló „vlogger-publicisztikái”, tényfeltáró háttéranyagai, mélyinterjúi és pár doku.

Már a szórványosabb megjelenés idején sem volt világos, hogyan bírja ezt a médiaaktivista energiával, de képes volt még fokozni is a tempót. Elérte a rendszeres napi jelentkezést, kialakított egy képernyőképes stúdiót, tökéletesedett a technika. Kicsit a járvány is segített, mert a lelassult közélettel könnyebb volt szinkronban maradni, a szűk tér jól rímelt a karantén-helyzetre, Gulyás pedig valósággal lubickolni tudott a Zoom-beszélgetések dinamikájában. Rengeteg alanyt szólaltatott meg, köztük addig kevéssé ismert, kiváló szakértőket.

A múlt év végére a YouTube-csatorna követői tábora százezresre nőtt, jelenleg nagyjából 700 videóanyagot, archív adást kínál. Most mondhatja valaki, hogy ez még jóval elmarad a sztárvloggerek, -influenszerek oldalainak népszerűségétől. Igen, csak itt értünk el a vállalkozás leglényegesebb mozzanatához: ez nem vlogger oldal. Se nem közönséges, se nem színvonalas jópofizás, átgondolt vagy provokatív okoskodás. A Partizán ma már egy online közéleti tévécsatorna. Civil médiaablak a világra. Több generációt egyesítő közönséggel. A tévés tempó és nyelvezet az idősebbeket is bevonja a netes térbe, de azért a szemlélet fiatalos, utat talál a netritmusú korosztályokhoz.

A minőségi ugrást, a beérés kezdőközép szakaszát jelzi, hogy új műsorvezető arcok is feltűnnek az adásokban. Nem mintha Gulyás Márton bármit vesztett volna lendületéből. De ahhoz, hogy a csatorna acélosan elemző, balos szemlélete közösségi dimenziót kapjon, ki kell lépni az egyszemélyes keretből. És egy méltó partnere máris akadt a nagy partizánnak: Balogh Zsófia.

Az elkötelezett, de nem vaskalapos feminista, a NANE (Nők a Nőkért Együtt az Erőszak Ellen Egyesület) aktivistájának, ügyvezetőjének kamera elé ültetése remélhetően nem valamiféle genderegyensúly megteremtését szolgálta. De akárhogy is, gazdagabbak lettünk egy igazi tévés személyiséggel. Keményebb fából faragott, nem a nemi vonásaival hivalkodó ifjú nő, aki józan, nemes, progresszív gondolatokkal igyekszik megszólítani a nézőt a Daráló adásaiban. Nagyon nehéz, őstévés-ősvloggeri a műfaj, a műsorvezetőnek gyakorlatilag egyedül, 15-20 perces szöveggel kell kibontania a témát, amihez néhány bejátszást használhat fel, olykor szakértőket is megszólaltathat. Nos, Balogh Zsófiának semmi gondot nem okoz a szűk mozgástér. Olvassa belénk a jól megírt szöveget, és visz magával. Gulyás Márton sokkal nehézkesebb és modorosabb ebben a műfajban. Színpadias hatásszünetekbe, kiemelésekbe, minősítő arcjátékokba csábul. (Akárcsak Apáti Bence a Hír TV Főhősének irónia-sodrában.) Balogh szinte teljesen eszköztelennek tűnik. Mintha a sejtjeibe lenne programozva, hogyan kell úgy „darálni” egy szöveget, hogy minden információ és jelentésréteg átjöjjön belőle. Még ha poénokra vetemedik is – kiszól a stábnak vagy utánzó szerepjátékba billen pár másodpercre –, természetessége képtelen megtörni.

Nehéz témákba tudott eddig belerántani, és többször lámpákat is gyújtani a fejünkben, noha azoknak már rég égniük kellett volna. Felkavaró tárgyszerűséggel szembesített azzal, milyen megaláztatások érik az egészségügyben a szülő nőket. Józanító hidegrázást keltve tárta fel a hazai temetkezési ipar ellentmondásait, lerántva a kegyeleti leplet a magas árakról. Tartalmasan járta körbe két szakértő segítségével a gondozói feladatokkal kapcsolatos társadalmi problémákat, a területen egyre erősödő migráció ösztönzőit és következményeit. Ebben az adásban bukott ki kisebb gyengesége is: kérdezői helyzetben hajlamos némi öö-zésre. Gendertémákban viszont alighanem semmi se tudja kizökkenteni, és felcsillan iróniája is. A kormány szülői nemeket definiáló alkotmánymódosítása kapcsán, kulturáltan végigcsipkedte a tradicionális nemi szerepeket. És remekül szórakoztunk, amikor saját képernyőre szánt imázsának keresése ürügyén felelevenítette, hogyan változott a női bemondók, műsorvezetők karaktere, eszköztára az elmúlt hatvan évben. Nos, Balogh Zsófiát nehéz lenne elhelyezni a tanító néniktől művelt háziasszonyokon át csinibabákig, kemény csajokig, társasági dívákig ívelő állítólagos sorban. Ő most leginkább egy kezdő egyetemi tanár, akit tudása és huncut villanásai miatt alighanem hamarosan meg fognak kedvelni a hallgatók.