film;Golden Globe;

- Meglepően jó döntések a 78. Golden Globe-gálán

Minimum rendhagyó volt 2021-es Golden Globe-gála: a hibrid módon megszervezett eseményen a díjak jó helyre kerültek, miközben a a Time’s Up mozgalom a közösségi médián keresztül támadta a szervező Hollywood Foreign Press Association-t (HFPA) azzal, hogy a nyolcvanhét fős testületnek nincs afroamerikai tagja.

A koronavírus-járvány miatt kénytelen-kelletlen meg kellett reformálni a magyar idő szerint hétfő hajnalban megrendezett 78. Golden Globe gálát. Mivel a ceremónia rendszeres helyszíne, a Hollywoodban lévő Beverly Hilton Hotel zárva tart, két kisebb helyszínen: Los Angelesben és New Yorkban offline zajlott az ünnep, ahol csak a díjakat prezentáló művészek, illetve a Cecil B. DeMille-életműdíjat átvevő Jane Fonda jelent meg személyesen, és persze a két műsorvezető: Tina Fey és Amy Pohler. A nomináltak online jelentkeztek be, aki pedig díjat kapott, az garantáltan fertőtlenítve kapja meg később. A két valós helyszínen a nézőtéren az álomgyári csillagok helyett most olyan emberek kaptak helyet az asztaloknál, akik a frontvonalban harcolnak a koronavírus ellen. A látvány kedvéért azért feltették a vörös szőnyeget a Beverly Hilton előtt, itt a felvezető showban beszélgettek műsorvezetők videón keresztül a jelöltekkel. 

Ám nem csak a technikai lebonyolítás bonyolította a helyzetet. A Deadline című internetes portál számolt be arról, hogy olyan alkotók, mint Kerry Washington, JJ Abrams, Jurnee Smollett, Jenifer Aniston, Damon Lindelof és Shonda Rhimes megosztotta a Time Up mozgalom fényképét, amely arra hívja fel a figyelmet, hogy a nyolcvanhét döntéshozó - újságírók, zsűritagok -között nincs egy fekete bőrű újságíró sem. Később az Amerikai Rendezők Céhe is kiadott egy állásfoglalást, melyben felszólították a HFPA-t, hogy változtasson a helyzeten. A show elején Tina Fey viccelődött is azzal, hogy a díjakról nyolcvanhét nem fekete, a szebb életet kereső újságíró döntött, akik nem kapták meg a memót arról, hogy a világ változóban van. A show egy később pontján a szervezet török elnöke, Ali Sur, német alelnöke, Helen Hoehne és az indiai testületi elnöke, Meher Tatna úgy reagáltak: felismerték, hogy feladataik vannak és kell, hogy legyen felebe bőrű tagja a szervezetnek. Kérdés, mennyire lesz könnyű találni, javítandó az arányokat, mivel a szervezetnek az alapszabálya alapján elég sok mindennek kell megfelelni: rendelkeznie kell amerikai lakcímmel, egy külföldi sajtóorgánummal, ahol rendszeresen publikál és fizetést kap, illetve legalább kétéves Amerikai Mozgókép Szövetség (Motion Picture Association of America, MPAA) tagsággal.

Mindenesetre a HFPA mintha csak érezte volna a helyzet komolyságát, a díjakat és a filmeket prezentáló művészek között szinte csak fekete bőrű művészek voltak, illetve a díjak esetében is az ő kedvező helyzetükről beszélhetünk. Például Jodie Foster, aki legjobb női mellékszereplő Golden Globe-ját kapta meg a The Mauritanian című thrillerben nyújtott alakításáért, a gála utáni sajtótájékoztatón arra a kérdésre, hogy milyen érzés egy olyan szervezettől díjat kapni, ahol nincs eléggé képviselve a másság, úgy reagált: a HFPA meghallotta az üzenetet és szerinte ez nagyon klassz dolog. Nem mellékesen, Foster ismert LGBT-aktivista, a gálára is feleségével, pizsamában jelentkezett be. Ezen felül több fontos színész díj lett feketebőrű művészé: Daniel Kaluuya lett a legjobb drámai mellékszereplő, aki Fred Hamptont, a Fekete Párducok egykori vezetőjét alakítja a Judas and the Black Messiah című filmben, illetve Chadwick Boseman lett a legjobb drámai színész (Ma Rainey: A blues nagyasszonya). A csupán negyvenhárom évesen, tavaly augusztusban elhunyt színész helyett gyászoló felesége jelentkezett be, szívszorító momentumok voltak. 

Mindemellett, ha eltekintünk néhány furcsa jelöléstől, amelyet szintén felkapott a sajtó – például a Sia rendezte Music vagy az Emily Párizsban című széria – a győztesek listája nemcsak jó, de a HFPA konzervatívabb ízléséhez képes meglepően innovatív döntéseket mutatnak. A kínai Cholé Zhao dupla elismerése A nomádok földéjért (legjobb drámai film, legjobb rendező) azt jelenti, hogy a döntéshozók egy kis költségvetésű indy produkciót támogattak. Olyat ráadásul, amelynek a dramaturgiája és filmnyelve igencsak eltér a konvencionálistól. A mű egy középkorú asszonyról szól, aki miután elveszítette a férjét és lakhelyét, nomádként járja Amerikai útjait, ezzel pedig megismerünk egy eddig kevésbé ismert közösséget. Zhao elismerése egyébként szintén javítja a statisztikát, hiszen a Golden Globe hetvennyolc éves története alatt most másodszor nyert nő rendezői díjat – az egyetlen előzmény Barbra Streisand elismerése volt 1984-ben a Yentl-ért. 

A gála legnagyobb meglepetése, a musical/komédia kategóriában díjazott Borat, amely utólagos mozifilm: Produkciós kenőpénz szállítása az amerikai rezsimnek a Kazahsztán egyszeri dicsőséges nemzetének hasznára című abszurdja, amelynek humora igencsak „durva”. A filmben látható a rejtett kamerával felvett jelenet, amelyben Rudy Giuliani, Donald Trump személyes ügyvédje, New York volt polgármestere, akivel a Borat lányát játszó bolgár színésznő, Maria Bakalova interjút készít: szobára mennek és a férfi elkezdi a gatyájában a nemi szervét fogdosni. Azon még az álkazah álriporter figuráját kitaláló Sacha Baron Cohen annyira meglepődött, hogy ő lett a legjobb komikus színész is, hogy olyan poénokat nyomott el, mint most kapott Donald Trumptól üzenetet, aki nem tartja legitimnek a döntést, mert szerinte túl sok halott HFPA tag szavazott. Emellett megköszönte a testőrének, hogy megoldotta, hogy nem lőtték le a forgatás során. A virtuális sajtószobában Cohen megerősítette, hogy utóbbi nem vicc volt és élete legveszélyesebb vállalkozásán van túl, és ilyesmire többé nem vállalkozik. Azaz, Borat szürke zakója mindörökre szögre kerül.

Korona a csúcsonA tévés kategóriákban a legtöbb elismerést A korona zsebelte be, köztük a legjobb dráma sorozatért járót. A legjobb komédiasorozat a Schitt’s Creek lett, a miniszériák között A vezércsel diadalmaskodott.
NyertesekLEGJOBB FILM – DRÁMA A nomádok földje  LEGJOBB FILM – MUSICAL/VÍGJÁTÉK Borat utólagos mozifilm  LEGJOBB SZÍNÉSZ – DRÁMA Chadwick Boseman (Ma Rainey – A blues nagyasszonya)  LEGJOBB SZÍNÉSZNŐ – DRÁMA  Andra Day (The United States vs. Billie Holliday)  LEGJOBB SZÍNÉSZ – MUSICAL/VÍGJÁTÉK Sacha Baron Cohen (Borat utólagos mozifilm)  LEGJOBB SZÍNÉSZNŐ – MUSICAL/VÍGJÁTÉK  Rosamund Pike (Fontos vagy nekem)  LEGJOBB FÉRFI MELLÉKSZEREPLŐ  Daniel Kaluuya (Judas and the Black Messiah)  LEGJOBB NŐI MELLÉKSZEREPLŐ  Jodie Foster (The Mauritanian)  LEGJOBB RENDEZŐ  Chloé Zhao (A nomádok földje) LEGJOBB FORGATÓKÖNYV A chicagói 7-ek tárgyalása (Aaron Sorkin)  LEGJOBB BETÉTDAL Előttem az élet („Io si (Seen)”)  LEGJOBB ZENE  Lelki ismeretek (Trent Reznor, Atticus Ross)  LEGJOBB ANIMÁCIÓS FILM  Lelki ismeretek  LEGJOBB IDEGEN NYELVŰ FILM  Minari (USA)  LEGJOBB SOROZAT – DRÁMA A korona  LEGJOBB SOROZAT – MUSICAL/VÍGJÁTÉK  Schitt’s Creek  LEGJOBB MINISOROZAT, ANTOLÓGIASOROZAT VAGY TÉVÉFILM  A vezércsel LEGJOBB SZÍNÉSZ MINISOROZATBAN, ANTOLÓGIASOROZATBAN VAGY TÉVÉFILMBEN  Mark Ruffalo (Ez minden, amit tudok)  LEGJOBB SZÍNÉSZNŐ MINISOROZATBAN VAGY TÉVÉFILMBEN  Anya Taylor-Joy (A vezércsel) LEGJOBB SZÍNÉSZ SOROZATBAN – MUSICAL/VÍGJÁTÉK  Jason Sudeikis (Ted Lasso)  LEGJOBB SZÍNÉSZNŐ SOROZATBAN – MUSICAL/VÍGJÁTÉK  Catherine O’Hara (Schitt’s Creek) LEGJOBB SZÍNÉSZ SOROZATBAN – DRÁMA  Josh O’Connor (A korona)  LEGJOBB SZÍNÉSZNŐ SOROZATBAN – DRÁMA  Emma Corrin (A korona)  LEGJOBB MELLÉKSZEREPLŐ SOROZATBAN, MINISOROZATBAN VAGY TÉVÉFILMBEN John Boyega (Kis fejsze)  LEGJOBB MELLÉKSZEREPLŐNŐ SOROZATBAN, MINISOROZATBAN VAGY TÉVÉFILMBEN Gillian Anderson (A korona) 

Budapest már számos metropolisz szerepét alakította, de egyre gyakrabban alanyi jogon kerül be egy-egy filmbe.