Tudomány;matematika;mozgás;diákok;osztályzat;sportolás;nyelvtan;

2021-03-31 10:07:09

Jobbak a matematika- és a nyelvtanjegyei az edzettebb diákoknak

Futás után kellett feladatokat megoldaniuk a kísérletben résztvevő gyerekeknek. Nem meglepő, hogy a kutatók azt állapították meg: a mozgás fontos a gyerekek testi és szellemi egészsége érdekében, különösen járvány idején.

A kitartóbban és gyorsabban futó diákok jegyei jobbak bizonyos tantárgyakból – állapította meg egy nemzetközi kutatócsoport, amelyet a Genfi Egyetem tudósai vezettek. Eredményeiket a Medicine & Science in Sport & Exercise című szakfolyóiratban tették közzé.

A sport fejleszti a munkamemóriát, a lényegre fókuszálást és segíti a többféle feladat egyidejű végzését (multitasking). Marc Yangüez és Julien Chanal, a Genfi Egyetem kutatói és kollégáik az vizsgálták, vajon a testi edzettség valóban összefügg-e a gyerekek iskolai teljesítményével. Összesen 198 fiút és lányt, 8 és 12 év közötti genfi általános iskolást kértek fel a kutatáshoz.

Edzettségük felméréséhez olyan futótesztet végeztettek velük, ahol egy húszméteres szakaszon egyre gyorsabb tempóban kellett szaladniuk oda és vissza a teljes kimerülésig. Ezután kilenc kognitív feladatot oldottak meg a gyerekek, többek között számsorozatot kellett megtanulniuk, számokat és betűket kellett növekvő sorrendben összekötniük, és nagyon gyorsan felvillanó színes formák láttán a lehető leggyorsabban megnyomni a megfelelő szín- vagy formabillentyűt.

A kutatócsoport az eredmények alapján arra következtetett, hogy 

A következő lépésben összehasonlították a gyerekek matematikai és francia nyelvi jegyeit. Ebből megállapították, hogy statisztikai összefüggés van a szív- és érrendszeri fittség, a gondolkodási rugalmasság és a matematikából, a francia nyelvtanból, helyesírásból és szókincsből szerzett jegyek között.

Ez a hatás nem mutatkozott azonban a szövegértés és a fogalmazás esetében. Ennek egyik oka az lehet, hogy a szövegek és az írások értékelése több szubjektív tényezőtől függ, mint a matematikai és nyelvtani feladatoké – idézte a Genfi Egyetem keddi közleménye Yangüezt.

A tudósok hozzáfűzték, hogy az eredmények összefüggést mutatnak, de ok-okozati viszonyról nincs szó köztük. Az iskolai jegyek torzíthatnak, nem feltétlenük egyformán szigorúan osztályoznak az összes iskolában. A genfi pszichológusok mégis azt jegyezték meg, hogy