Előfizetés

Összegezte a jövőbeni fejlesztések terveit és előkészületi munkálatait a BKK

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2021.04.01. 18:25

Fotó: budapest.hu
Hidak, terek, utak, villamosok szerepelnek a Budapesti Közlekedési Központ idén kezdődő, valamint az előkészítendő fejlesztési listáján.
Sem a koronavírus-járvány hatásai, sem a kormányzati döntések nyomán rendelkezésre álló szűkös anyagi források nem hátráltatják Budapesti Közlekedési Központot (BKK) az eltervezett fejlesztések megvalósításában – szögezte le a Népszavához eljuttatott közleményében a fővárosi közlekedésszervező társaság.  A BKK számba vette a legfontosabb korszerűsítéseket, amelyek 2021-ben kezdődnek, illetve részben be is fejeződnek:
  • A Széchenyi Lánchíd felújítása, ahol már meg is kezdődött a munka. Felidézték: újjáépítik a meglévő közúti pályalemezt, a gyalogos járdákat, valamint kiszélesítik a gyalogos aluljárókat. A megmaradó acélszerkezeteket javítják és gondoskodnak a rozsdásodás elleni védelmükről. A XXI. századnak megfelelő, energiatakarékos köz- és díszkivilágítást alakítanak ki. A közbeszerzési eljáráson nyertes A-Híd Zrt. nettó 18,8 milliárd forintért újíthatja fel a Lánchidat. Az átkelőt március 17-e óta nem használhatják a gyalogosok, az autós forgalom elől várhatóan június közepén zárják le. A munkák során a híd 18 hónapig a forgalom elől teljesen elzárt munkaterület lesz.
  • A Blaha Lujza tér megújítása, amelynek idén kezdődő kivitelezése másfél évig tart. A munkálatokra 2,67 milliárd forint áll rendelkezésre fővárosi és kormányzati forrásból. A forrás kormány által biztosított részét, 1 milliárd forintot csak 2021 végéig lehet felhasználni, ezért idén decemberben részműszaki átadások lesznek. A felújítás fő célja a tér élhetőségének javítása és a csomópont felszíni átjárhatóságának megteremtése új gyalogátkelőhelyekkel. Megszüntetik a teret jelenleg széttagoló szervizúthálózatot és parkolókat, nagyméretű zöldfelületeket hoznak létre, több mint 65 új fát ültetnek, valamint az egykori színházra emlékeztető pihenő- és találkozópontokat helyeznek el a téren.
  • Az 50-es villamos vonalának felújítása, amelynek részeként négy megállót korszerűsítenek. A járat utasai már kerekesszékkel, valamint babakocsival is akadálymentesen fel- és leszállhatnak a peronoknál a CAF-villamosok üzembe állítását követően. Ez a felújítás az első lépése a vonal akadálymentesítésének, amelyhez a szükséges új járművek folyamatosan érkeznek Budapestre. A megállóhelyek környezete is megújul, felújítják a csatlakozó út- és járdaszakaszokat, gyalogosátkelőhelyeket, 39 darab új fát telepítenek és a zöldfelületet is rendezik. A korszerűsítés előreláthatóan még az idén ősszel elkészül.
  • A gyalogos-, a kerékpáros, illetve a közösségi közlekedés, másnéven a „fenntartható közlekedés” fejlesztése a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP) keretében. A Fővárosi Önkormányzat és a BKK az érintett önkormányzatok bevonásával konzorciumot hozott létre, és összesen bruttó 8,39 milliárd forint európai uniós támogatást nyert. A forrást összetett kerékpározás-barát fejlesztések és szemléletformálási tevekénység megvalósítására fordítják 2023 közepéig.
  • Több jelentős útfelújítás is várható az idén. Az újbudai Péterhegyi úton és a rákospalotai Deák utcában tavasszal indulhat a rekonstrukció, az újpesti Rózsa utcában és az angyalföldi Göncöl utcában a nyár elején. Ha sikerrel zárulnak a közbeszerzési eljárások, útfelújítás indulhat ősszel a terézvárosi Podmaniczky utcában, a zuglói Vezér utcában, valamint az újpalotai Erdőkerülő utcában és Zsókavár utcában. Mindezek mellett további munkálatokat terveznek, készítenek elő a IX., a XVIII., a XXII. kerületben is.
A BKK a jövőbeni fejlesztések terveit és előkészületi munkálatait is összegezte. Ezek közé tartozik a Petőfi híd és környezetének megújítása: januárban elkészültek a tanulmányterv végleges tervei: Az Irinyi József utcán növelnék a zöldfelületeket és kerékpáros infrastruktúrát alakítanának ki, figyelembe véve a budai fonódó villamoshálózat új szakaszát. A Petőfi hídon a járdakonzol kiszélesítésével kerékpárutat létesítenének, és a Boráros tér teljesen megújulna a H6-os és H7-es HÉV-ek fejlesztésekor.    A Budafoki út felújításának folytatása: a már megkezdődött forgalomcsillapítási akcióterv keretében előkészíthető a Szent Gellért tér és a Bogdánfy út közötti szakasz teljes felújítása, valamint a Gubacsi híd és környezetének megújításáról készült tanulmányterv műszaki megoldásait fogják összehangolni az állami Budapest Fejlesztési Központtal (BFK), ugyancsak a H6-os HÉV fejlesztéséhez kapcsolódva.

Szél: Azt is eltitkolja a kormány, miért titkos a Budapest–Belgrád vasút hitelszerződése

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2021.04.01. 17:27

Fotó: Shutterstock
A bíróság után az Alkotmánybírósághoz fordul Szél Bernadett a Budapest–Belgrád vasútvonal finanszírozására kötött, több mint 700 milliárdos hitelszerződés részleteinek titkosítása miatt.
A bíróság ma megküldött ítélete szerint nemcsak a Budapest–Belgrád vasútvonalról szóló hitelszerződés 10 éves titkosításával nincs probléma, de még azt is eltitkolhatja a kormány, hogy milyen külgazdasági érdekeket sért a szerződés kiadása – írja Szél Bernadett független országgyűlési képviselő csütörtöki közleményében. Szél a kormánynak azt a döntését támadta meg, amely 10 évre titkosította a vasútvonal finanszírozására kötött hitelszerződést. A titkosítás mellett azzal érveltek, hogy „Magyarország külpolitikai, külgazdasági érdekeinek illetéktelen külső befolyástól mentes érvényesítését” veszélyeztetné a szerződés adatainak nyilvánossága. Szél a bírság döntése miatt az Alkotmánybírósághoz fordul, mert – mint fogalmazott –  
A hitelszerződés megismeréséhez igenis joga van az adófizetőknek, akiknek 750 milliárd forintot kell majd fizetniük anélkül, hogy tisztában lennének a kínai hitel feltételeivel és a beruházás részleteivel.

Karácsony Gergely: A kormány aljas politikai bosszúja a fővárosiak büntetése

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2021.04.01. 17:23

Fotó: Ladjánszki Máté / Népszava
Az adóbevételek elvonása Budapest működését veszélyezteti, és ez nem kompenzálható presztízsberuházásokkal.
Kompenzáció. Gyakran használjuk ezt a kifejezést, miután a kormány végképp lenullázta az önkormányzatok bevételeit. Számunkra azt jelenti: kiegyenlítés azok után a kormányzati elvonások után, amelyek újabb és újabb terheket jelentettek az önkormányzatoknak egy súlyos válság közepén – írja Facebook-bejegyzésében Karácsony Gergely. A főpolgármester szerint  azonban a kormány másként értelmezi a kompenzáció szót:
„Így lehetséges, hogy a kormánypárti vezetésű önkormányzatok célzott állami támogatást és uniós fejlesztéseket kapnak, miközben az ellenzéki városokat pedig kifosztják és üres ígéretekkel etetik. Tavaly a kormány 139 milliárd forinttal több adót szedett be a budapesti cégektől, miközben az előző évhez képest 39 milliárd forinttal kevesebb iparűzési adóbevétele volt a fővárosnak.”

Karácsony Gergely szerint egy év alatt ez elképesztő mértékű változás, majd felsorolja a történteket:
„A miniszterelnök szóban kompenzációt ígér, kinevez egy miniszteri biztost, aki országos körutazása után kijelenti, hogy nincs miért kompenzálni az önkormányzatokat. Kineveznek egy államtitkárt Budapestre, aki a tárgyalásokon azt mondja: az maga a kompenzáció, hogy a kormány nem rúgja fel a másfél éve kötött egészségügyi fejlesztésekről szóló szerződését a Fővárossal.”

A miniszteri biztos és az államtitkár szerint az a kompenzáció, hogy majd ömlik az európai uniós fejlesztési pénz az önkormányzatoknak. Kegyet gyakorolnak azokkal az uniós forrásokkal, amelyek a városok fejlesztésére és nem presztízsberuházásokra szeretne költeni a főváros.
„A fejlesztési pénzeket a villamoshálózat bővítésére, a környezetbarát járművekre, vagy zöld infrastruktúra fejlesztésre használná a főváros, ezzel nem lehet kompenzálni a kormány által elvont adóbevételeket”

– hangsúlyozta Budapest vezetője.

Szerinte a kormányzati elvonások és a kompenzáció hiánya aljas politikai bosszúk részei. Csakhogy, mint írja:
„ezekkel nem a városvezetést büntetik, hanem a budapestieket, hiszen az ő alapvető jogaik sérülnek, amikor nem utazhatnak megfelelő állapotú járművekkel, amikor a közszolgáltatások ellátása veszélybe kerül”.