Nem kell sokat törnie a fejét a Máriahullámtelep vagy a Máriaszőlőtelep környékén élőknek, mikorra tervezzék utazásukat, ha Budapest – Fonyód, Siófok, Székesfehérvár – irányába akarnak vonatra szállni: menetrend szerint csak hajnali 4 óra 51 perckor áll meg vonat a két balatoni megállóhelyen. Az ellenkező irányba, Nagykanizsa vagy Keszthely felé sem sokkal nagyobb a választék, a háromnegyed hetes vagy az egy órával későbbi járat után nincs több vonat.
Mindez két olyan megállóhelyen, melyekre a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tájékoztatása szerint összesen 512 millió forintot költöttek a hullámtelepi állomásépület felújítása nélkül. A déli vasút rekonstrukciója során a Mészáros Lőrinc-féle R-Kord Kft., a V-Híd Zrt. és a Swietelsky Vasúttechnika Kft. alkotta Déli Part 2016 Konzorcium az eredeti, 53 milliárd forintos árnál közel 36 százalékkal drágábban, 72,4 milliárdért újította fel Szántód és Balatonszentgyörgy között a Balaton déli vasútját. Ekkor újult meg a korábban Balatonmáriafürdő-alsó nevet viselő Máriahullámtelep, míg Máriaszőlőhegyet új megállóként alakították ki.
A helyiek persze örültek, hiszen Balatonmáriafürdő több, mint hét kilométer hosszan nyúlik el a tóparton, s a település egyes részei vonattal szinte elérhetetlenek voltak. Arra azonban nem gondoltak, hogy a sokmilliós ráfordítás csak olyan világot eredményez, mint Igori állomása Rejtő Jenőnél: megépült ugyan, csak éppen vonatközlekedés nincsen.
Nem csoda, hogy Galácz György, Balatonmáriafürdő polgármestere – mint arról a Hírbalaton beszámolt – a MÁV-hoz fordult, alakítsák már úgy a menetrendet, hogy legalább az egyik helyen megálljanak a vonatok. - Az elmúlt években sokan költöztek a faluba, s nemcsak a központi részre – mondta lapunknak a polgármester –, s nekik a munkába, orvoshoz, bevásárolni járáshoz fontos lenne, hogy napközben is megálljanak a vonatok. Jelenleg ugyanis még a munkába járás sem megoldható, hiszen csak több átszállással lehet hazajönni.
Beszéltünk olyan helybélivel, aki úgy jár Fonyódra dolgozni, hogy a reggeli vonattal elindul az ellenkező irányba, s Balatonszentgyörgyön átszállva jut el a munkahelyére. A 11 kilométeres, 13 perces út így lesz 35 kilométeres, háromnegyedórás túra. Visszafelé még ilyen opció sincsen, már csak a távolsági buszra számíthat. (A MÁV és a Volánbusz összevonása után a szintén somogyi Várdán is vannak panaszok a vonat- és buszközlekedés sűrűségével).
- A máriafürdői és a fenyvesi állomás is 5-6 kilométer, de még Fenyves-alsó is van vagy kettő – folytatta Galácz György. – Jellemző, hogy utóbbin is jóval több vonat áll meg, pedig semmivel sem élnek többen azon a részen, mint nálunk.
A MÁV ugyanis azzal utasította el a polgármester kérését, s lapunknak is azzal indokolta a két megálló hanyagolását, hogy főszezonon kívül kevés az utas, s olyan feszes Fonyód és Balatonszentgyörgy között a menetrend – mely nyárra majd még bővül –, hogy nem fér bele még egy megállás. A vasúttársaság szerint ez nem is gond, ugyanis a megállóhelyektől alig néhány száz méterre állnak meg a helyközi buszok.
- Az kimaradt a tájékoztatásból, hogy minimum 50 perces várakozást jelent az átszállás a buszokra – jegyezte meg Galácz György, aki hozzátette, a buszokon kerékpárt sem lehet szállítani, így sokaknak ez sem megoldás. – Tényleg érthetetlen, hogy a forgalom szempontjából semmivel sem nagyobb Fenyves-alsón, vagy éppen Alsóbélatelepen megállnak a vonatok, rajtunk pedig mind átrobog. Ott a két vadonatúj megálló a semmire.