MÁV;felújítás;vasútállomás;Balatonmáriafürdő;

- Átrobognak a vonatok az új állomásokon

Balatonmáriafürdőn nem értik, miért költöttek több mint félmilliárd forintot a település két vasúti megállóhelyre, ha nem állnak meg a vonatok.

Nem kell sokat törnie a fejét a Máriahullámtelep vagy a Máriaszőlőtelep környékén élőknek, mikorra tervezzék utazásukat, ha Budapest – Fonyód, Siófok, Székesfehérvár – irányába akarnak vonatra szállni: menetrend szerint csak hajnali 4 óra 51 perckor áll meg vonat a két balatoni megállóhelyen. Az ellenkező irányba, Nagykanizsa vagy Keszthely felé sem sokkal nagyobb a választék, a háromnegyed hetes vagy az egy órával későbbi járat után nincs több vonat.

Mindez két olyan megállóhelyen, melyekre a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tájékoztatása szerint összesen 512 millió forintot költöttek a hullámtelepi állomásépület felújítása nélkül. A déli vasút rekonstrukciója során a Mészáros Lőrinc-féle R-Kord Kft., a V-Híd Zrt. és a Swietelsky Vasúttechnika Kft. alkotta Déli Part 2016 Konzorcium az eredeti, 53 milliárd forintos árnál közel 36 százalékkal drágábban, 72,4 milliárdért újította fel Szántód és Balatonszentgyörgy között a Balaton déli vasútját. Ekkor újult meg a korábban Balatonmáriafürdő-alsó nevet viselő Máriahullámtelep, míg Máriaszőlőhegyet új megállóként alakították ki.

A helyiek persze örültek, hiszen Balatonmáriafürdő több, mint hét kilométer hosszan nyúlik el a tóparton, s a település egyes részei vonattal szinte elérhetetlenek voltak. Arra azonban nem gondoltak, hogy a sokmilliós ráfordítás csak olyan világot eredményez, mint Igori állomása Rejtő Jenőnél: megépült ugyan, csak éppen vonatközlekedés nincsen.

Nem csoda, hogy Galácz György, Balatonmáriafürdő polgármestere – mint arról a Hírbalaton beszámolt – a MÁV-hoz fordult, alakítsák már úgy a menetrendet, hogy legalább az egyik helyen megálljanak a vonatok. - Az elmúlt években sokan költöztek a faluba, s nemcsak a központi részre – mondta lapunknak a polgármester –, s nekik a munkába, orvoshoz, bevásárolni járáshoz fontos lenne, hogy napközben is megálljanak a vonatok. Jelenleg ugyanis még a munkába járás sem megoldható, hiszen csak több átszállással lehet hazajönni.

Beszéltünk olyan helybélivel, aki úgy jár Fonyódra dolgozni, hogy a reggeli vonattal elindul az ellenkező irányba, s Balatonszentgyörgyön átszállva jut el a munkahelyére. A 11 kilométeres, 13 perces út így lesz 35 kilométeres, háromnegyedórás túra. Visszafelé még ilyen opció sincsen, már csak a távolsági buszra számíthat. (A MÁV és a Volánbusz összevonása után a szintén somogyi Várdán is vannak panaszok a vonat- és buszközlekedés sűrűségével).

- A máriafürdői és a fenyvesi állomás is 5-6 kilométer, de még Fenyves-alsó is van vagy kettő – folytatta Galácz György. – Jellemző, hogy utóbbin is jóval több vonat áll meg, pedig semmivel sem élnek többen azon a részen, mint nálunk.

A MÁV ugyanis azzal utasította el a polgármester kérését, s lapunknak is azzal indokolta a két megálló hanyagolását, hogy főszezonon kívül kevés az utas, s olyan feszes Fonyód és Balatonszentgyörgy között a menetrend – mely nyárra majd még bővül –, hogy nem fér bele még egy megállás. A vasúttársaság szerint ez nem is gond, ugyanis a megállóhelyektől alig néhány száz méterre állnak meg a helyközi buszok.

- Az kimaradt a tájékoztatásból, hogy minimum 50 perces várakozást jelent az átszállás a buszokra – jegyezte meg Galácz György, aki hozzátette, a buszokon kerékpárt sem lehet szállítani, így sokaknak ez sem megoldás. – Tényleg érthetetlen, hogy a forgalom szempontjából semmivel sem nagyobb Fenyves-alsón, vagy éppen Alsóbélatelepen megállnak a vonatok, rajtunk pedig mind átrobog. Ott a két vadonatúj megálló a semmire.  

Jegyárusítás a trafikban, várakozó a tárolóbanA faluban bosszúságot okoz az is, hogy évek óta használhatatlan a balatonmáriafürdői vasútállomás épülete is. A település 2014-ben integrált közösségi közlekedés-fejlesztésre 200 millió forintot nyert, melyből 60 milliót szánt a hangulatos, boltíves épület felújítására. A tervek el is készültek, ám a MÁV jelezte, átvenné az épület rekonstrukcióját, így az önkormányzat át is adta az erre szánt pénzt, a többiből pedig teljesen felújította a vasútállomás környékét. A MÁV pályázatot írt ki az állomásépület renoválásra, a 67 millióra becsült munkát végül 118,5 millióért vállalta egy keszthelyi cég. Eredendően 2015 végére kellett volna befejezni a felújítást, ám a projekt különféle pótmunkák miatt folyamatosan csúszott, melyeket a MÁV nem volt hajlandó kifizetni, így a kivitelező félbehagyva a munkát, levonult. Így viszont nem túl utasbarát az állomás, a jegyárusítás a melléképület hajdani trafikjában zajlik, mellette egy korábbi tárolóhelyiségből alakították ki a várót. Megkerestük a vasúttársaságot és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t, de választ nem kaptunk. Egy lapunk birtokába jutott dokumentumból viszont kiderül, Homolya Róbert MÁV-vezérigazgató szerint a korábbi munkák „jelentős részét szükséges lenne visszabontani és azokat szakszerűen újraépíteni”. Emiatt a MÁV idei beruházási tervébe 150 milliós forráskeretet jelöltek meg az állomás felújításának befejezésére.

Azok a politikusok, akiket a kormánypropaganda nagy igyekezettel próbál oltásellenesnek beállítani.