Somogy;Volánbusz;Várda;zsákfalu;

2021-04-17 08:20:00

„Örülünk, hogy végre nálunk is megáll”

Csatát nyert egy somogyi zsákfalu: hosszú hónapok után a Volánbusz az igényekhez igazítja a menetrendet. Virággal köszöntötték az új járatot.

Megszokott kép a vidéki Magyarországról: a távolsági busz fékezett a megállóban, az utasok le- és felszálltak. Ám mielőtt a Keszthelyről Pécsre tartó Volánbusz-járat tovább indult volna Kaposvár felé, Várda független polgármestere, Varga András egy ajándékcsomagot adott át a meglepett sofőrnek.

– Köszöntjük a pécsi buszt, örülünk, hogy végre nálunk is megáll – mondta félezres somogyi falu vezetője, aki az elmúlt hónapokban komoly harcot vívott a MÁV-val és a hozzácsatolt Volánbusszal a település normális megközelíthetőségéért.

Mint arról a Népszava beszámolt, a vasúttársaság tavaly év végén úgy alakította át a menetrendet a Kaposvár-Fonyód vonalon, hogy a somogyi megyeszékhely agglomerációjához tartozó zsákfalu, Várda napközben órákra elérhetetlenné vált. A megmaradt járatokban sem volt köszönet: a Kaposvárról hazafelé tartók átrobogtak falujukon, és a két településsel odébb lévő Osztopánban szálltak át az ellenkező irányból érkező, már Várdán is megálló vonatra. Így azonban a 14 kilométer helyett 33-at kell megtenni, és a negyedórás út – az átszállási idő miatt – olykor 133 percig tart. A vasúti reform miatt felértékelődtek volna a buszjáratok, csakhogy azok számát is radikálisan csökkentették, kora hajnalon kívül délig egyetlen busz sem állt meg a községben, így a korábban a Kaposvár, illetve a Balaton felé is kifejezetten jó közlekedésű falu szinte lekerült a térképről.

– A sajtómegjelenés sokat segített – állította Varga András, aki megjegyezte, talán eljutott a döntéshozókig a rendhagyó húsvéti installációjuk híre, üzenete is. A korábbi években dekorációnak használt nyúlbáb-családnak ugyanis ezúttal egy buszmegállót építettek a főút mentén és régi, a faluházól kihozott játék fabusszal. Mindezt pedig azzal felirattal látták el: „Nem áll meg a vonatunk, így omnibusszal utazunk”. Amikor aztán kiderült, hogy néhány buszt mégis visszakapnak – s két vonatpárra is ígéret érkezett a MÁV-tól –, Varga András elhatározta, köszöntik az első járatot.

Az archívumok szerint a fejlődést mindig számon tartották a faluban: 1942-ben a villanynak, 1970-ben az addig sáros-poros bekötőút leaszfaltozásának örültek. 2021-ben pedig a megálló busznak.