;

kormányzat;iskolák;újranyitás;koronavírus;

- TASZ: megalapozatlan az iskolák hétfői újranyitása

A jogvédők szerint az egyik legnagyobb kormányzati hiba az érintettek bevonásának, tájékoztatásának elmaradása.

Az iskolák újranyitásáról szóló kormányzati döntéseknek tudományos módszerekre és eredményekre támaszkodva, adatok minél alaposabb gyűjtésén és elemzésén alapulva, transzparens módon kellene megszületniük, de ennek nyomát sem látni a döntéshozatalban – állapította meg a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ).

A jogvédő szervezet honlapján részletes jogi állásfoglalást tett közzé az iskolanyitásról:

szerintük a nyitás az érintettek – pedagógusok, szülők, tanulók és az egészségügyi ellátók képviselőnek – bevonásával képzelhető csak el, azonban, mint jelezték, ez sem valósult meg.

Kiemelték, hogy bár az elmúlt napokban történt elmozdulás az iskolanyitás finomhangolása irányába, a gyerekek korcsoport szerinti differenciálása formájában, a kormány még mindig csak a „nyitás vagy zárás” lehetőségeként értelmezi a kérdést.

A TASZ szerint ugyanakkor az üzletek újranyitásakor alkalmazott négyzetméter-alapú belépési korlátozás mutatja, az intézményeknél is lehetne rugalmasabb  a nyitás. Ehhez fel is sorolnak néhány szempontot:

  • az intézmény tanulói létszámhoz viszonyított mérete;

  • a létesítmény, a rendelkezésre álló fizikai tér sajátosságai;

  • az együtt töltött idő hosszának vagy a csoportok létszámának csökkentése.

A civilek megjegyzik, így mérlegelhető, hogy egyes tantárgyak tanórái vagy a tanórák meghatározott hányada nélkülözhető-e a jelenlegi helyzetben.

„Opció lehet, hogy az osztályt kisebb csoportokra osztják, akik heti váltásban járnak be az iskolába. Az is mérlegelést érdemel, hogy ugyanazt a tantervet, ugyanazt az óraszámot kell-e követni a veszélyhelyzet alatt is, mint máskor. A készségtárgyak például kevésbé igénylik a személyes jelenlétet, amelyek tekintetében megfontolandó a távoktatás fenntartása”– fogalmaztak.

A TASZ állaspontja az is, hogy a tanórák száma és a követelményrendszer tekintetében enyhíteni kell a tanulók és a pedagógusok terheit. Végül mérlegelhető lenne – akár az iskolák számára kidolgozott és általuk alkalmazott szempontrendszer segítségével –, hogy mely tanulók szorulnak leginkább jelenléti oktatásra, és mely tanulók esetében megoldott az otthoni tanulás. Leszögezték:

„Az előzőektől függetlenül is elengedhetetlennek tartjuk a tanulók, a szülők és a pedagógusok pontos informálását a rájuk jelenleg érvényes jogszabályi előírásokról. Hivatalos tájékoztatás hiányában jelenleg is számos félinformáció van forgalomban, amelyek pontos megválaszolása a kormány feladata lenne.”

A tisztázandó kérdések között említették, hogy távol maradhat-e a tanuló az iskolától a járványhelyzetre való hivatkozással, illetve  megteheti-e a szülő, hogy nem küldi iskolába a gyerekét. Ez a hiányzás esetén előírt 250 órás határ miatti, esetleges osztályozó vizsgák miatt különösen aktuális, de annak az eldöntése sem halogatható, hogy a pedagógusnak lehetősége van-e távolmaradni a munkahelyétől attól függően, hogy milyen a veszélyeztetettsége, beoltották-e már, kialakult-e a védettsége, megoldható-e az otthoni munkavégzése. A TASZ egyértelműen jelezte: ez több mint munkajogi kérdés.

Hiányzások: Kásler rugalmasságot kérAz óvodákban el kell kerülni a csoportok összevonását, az iskolákban nem lehet keverni a jelenléti és az online oktatást, az iskolák kapnak fertőtlenítőszert és érintésmentes hőmérőket, az igazgatók pedig a gyerekek hiányzásaival kapcsolatban a kellő rugalmassággal járjanak el – írja a Telex azon levél alapján, amelyet Kásler Miklós az emberi erőforrások minisztere küldött ki pénteken az intézményvezetőknek az április 19-i nyitással kapcsolatban. A tárcavezető ebben emlékeztetett: a tanév előtt kiadott intézkedési terv is rögzíti, hogy veszélyeztetett tanuló esetén szülői kérelemre igazgatói döntés alapján lehetőség van arra, hogy az illető otthonról kapcsolódjon be az oktatásba. Arra is figyelmeztetett, hogy „jelenléti és digitális oktatás párhuzamosan nem folytatható”, azonban ez nem zárja ki annak a lehetőségét, hogy az intézmény – amennyiben erre lehetőség van – biztosítsa a jelenléti oktatásba való online bekapcsolódás lehetőségét egy tanuló számára. Kásler Miklós felhívta az igazgatók figyelmét arra, hogy az igazolt és igazolatlan hiányzásokra vonatkozó szabály változatlanul érvényes. 250 óránál több hiányzás esetén, amennyiben a tanuló teljesítménye a tanítási év folyamán érdemjeggyel nem volt értékelhető, osztályozó vizsgát kell tenni. Emellett azt is kiemelte, ha hétfőtől valamelyik óvodában,  iskolában igazoltan megjelenik a Covid-19-fertőzés, az illetékes népegészségügyi szervvel egyeztetve Oktatási Hivatal rendkívüli szünetet rendelhet el, az operatív törzs pedig tantermen kívüli digitális munkarend elrendeléséről dönthet.
BKK: Hétfőtől a tanítási menetrend szerint közlekednek a járatokA járványügyi intézkedésekhez igazodva április 19-től, hétfőtől a tanítási időszakban érvényes menetrend szerint közlekednek a BKK járatai – közölte a Népszavához eljuttatott közleményében a fővárosi közlekedésszervező társaság. Hozzátették: a BKK egyúttal fenntartja a korábban bevezetett csúcsidőszaki sűrítéseket is: a járatok a reggeli csúcsidőben, hosszabb idősávban – egészen 9 óráig – gyakrabban közlekednek, valamint délutántól számos járat sűrűbben, a csúcsidőszaki követéssel közlekedik a kora esti órákig.    A sűrűbb menetrenden kívül a BKK április 19-től a hónap végéig ingyenes utazást biztosít járatain az alsó tagozatos diákok számára. Erről a társaság honlapján lehet bővebben olvasni. Megjegyezték azt is, hogy a kijárási tilalom időtartamának változása, és a lassan élénkülő esti forgalom miatt fokozatosan áll vissza a korábbi menetrend az este 8 óra utáni időszakban. Április 7-től és április 12-től már gyakrabban közlekednek egyes járatok 20 óra után is. A késő esti és az éjszakai közlekedést érintő változások a jövőbeni kormányzati intézkedéseknek megfelelően, a kijárási tilalom módosításával összhangban várhatók.

Az ellenzéki politikus szerint javaslata nem csak a vitatott vakcinák hatékonyságát tisztázhatná, de az oltási kedvet is növelné.