Előfizetés

Hadházy Ákos: Én szégyelltem magam Bede helyett is, amikor egyszer csak megjelent

Kósa András
Publikálás dátuma
2021.05.04. 07:20

Fotó: Hadházy Ákos Facebook oldala
– Mindenki nagyon kedves volt velem. A politika pedig nem került szóba, nem beszéltünk róla, hogy miért vagyok itt, aminek külön örültem – mondta a Népszavának Hadházy Ákos, hogyan telt a napja a szekszárdi Kolping Iskola kertészetében. Ezt egyetlen kellemetlen intermezzo szakította félbe.
Mint emlékezetes a független országgyűlési képviselőt a bíróság korábban 190 ezer forintos büntetésre ítélte, amit ő 38 napos közérdekű munkavégzéssel vált ki hétfőtől napszámos beosztásban. Az ellenzéki politikust a tavalyi „dudálós” - a kórházi ágyak nagy részének kiürítésére elleni - tüntetése miatt ítélték el, amikor nem lett volna szabad demonstrációt tartani. Az esetet Hadházy úgy kommentálta, hogy „a diktatúrába vezető úton mindig eljön egy pont, amikor olyan törvényeket hoznak, amiket muszáj megszegni”. A képviselő azt mondta, nincs ellenére a kertészeti közérdekű munkavégzés, mert az állatorvos végzettségű Hadházy családja földjein szőlészkedéssel-, borászkodással is foglalkozik.  – Szeretem a mezőgazdasági munkát, szeretem, hogy visszanézek és egyből látom az eredményét. Még ha gyümölcsfák metszésében nem is volt gyakorlatom, mert eddig szőlőt metszettem. De a tangazdaság munkatársai azzal nyugtattak, hogy ezt nagyon nem lehet elrontani: egyrészt sajnos a hajtások nagy része elfagyott már, másrészt a hibáimat a természet úgyis kijavítja – mondta lapunknak a képviselő. A napot egyetlen kellemetlen intermezzo szakította csak félbe: megjelent a helyszínen Bede Zsolt, a Hadházyra "utazó" szélsőjobboldali site Fidesszel szimpatizáló szerzője, aki tavaly az egyik tüntetésen ráugrott a politikus kocsijára azt kiabálva, hogy a képviselő elütötte. – Én szégyelltem magam Bede helyett is, egyszer csak odajött és nem csak velem, de a munkatársaimmal is nagyon bunkó volt – mondta a képviselő. Hadházy Ákos tervei szerint heti egy napot dolgozik majd a tangazdaságban. - Tudom, hogy így nagyon el fog húzódni, de a korrupcióellenes munkámat nem akarom feladni – magyarázta azt elárulva, hogy a Nemzeti Népegészségügyi Központ (NNK) 17 milliárdos uniós beruházásával kapcsolatban jutott hozzá dokumentumokhoz, ezeket fogja most feldolgozni és nyilvánosságra hozni. Ez volt az a beruházás, amelyikkel kapcsolatban Hadházy érdeklődésére az NNK a veszélyhelyzet adta lehetőséggel élve kétszer 45 napra húzta ki a válaszadást. A 90 napos NNK-s időkérés is kisebb port kavart: mint emlékezetes, Müller Cecília országot tiszti főorvos véletlenül Hadházynak is elküldte a kollégáinak írt levelét, amiben megfedte őket, amiért szerinte "nem elég jó szöveggel" indokolták a válaszadás halasztását.

A Sinopharm véd a Covid ellen, csak éppen nem az időseknél kellett volna használni? - értékelt a WHO

D. A.
Publikálás dátuma
2021.05.04. 06:47

Fotó: Béres Márton / Népszava
Elkészült az Egészségügyi Világszervezet (WHO) értékelése a kínai Sinopharm vakcináról.
A friss elemzést Dobson Szabolcs gyógyszerész-engedélyezési szakértő, a Pécsi Tudományegyetem címzetes egyetemi docense ismerteti, amit a Portfolió szúrt ki. Eszerint az Egészségügyi Világszervezet szakemberei nincsenek meggyőződve, hogy az idősek és társbetegségben szenvedők esetében jó védelem alakulna ki az oltással.  Magyarországi blamázs vagy téved a WHO, abban, hogy éppen nem időseknél kellett volna felhasználni a Sinopharm vakcinát, hanem majd a 18-59 éves korosztályban? - teszi fel a kérdést Dobson Szabolcs. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) értékelte a Sinopharm vakcinát, összevetve annak magyarországi alkalmazásával. Magyarországon a Sinopharm vakcina második adagját tekintve a korcsoportok átoltottsága az alábbi: 15,8 százalék a 60-69 évesek, 26,5 százalék a 70-79 évesek és 10,8 százaléka 80+ évesek körében (https://atlo.team/vakcinacio/). Ehhez képest a WHO az alábbi következtetéseket vonta le a Sinopharm vakcina értékelése után: * nagyon bizonyosak vagyunk abban, hogy a BBIBP-CorV (azaz Sinopharm) vakcina hatásos a PCR-teszttel igazolt COVID-19 megelőzésében (18-59 éves) felnőtteknél. * közepesen bizonyosak abban, hogy a súlyos mellékhatások kockázata a BBIBP-CorV vakcina egy vagy két oltása után (18-59 éves) felnőtteknél alacsony * alacsony mértékben bizonyosak abban, hogy a bizonyíték minőségében abban a tekintetben, hogy a BBIBP-CorV oltás 2 dózisa hatásos (60 év feletti) idősebb felnőtteknél * nagyon alacsony mértékben bizonyosak a bizonyíték minőségében abban a tekintetben, hogy a súlyos mellékhatások kockázata a BBIBP-CorV vakcina egy vagy két oltása után (60 év feletti) idősebb felnőtteknél alacsony * nagyon alacsony mértékben vagyunk bizonyosak a bizonyíték minőségében abban a tekintetben, hogy a BBIBP-CorV vakcina 2 adagja hatásos a PCR-teszttel igazolt COVID-19 megelőzésében társbetegségekben szenvedőknél vagy olyanoknál, akiknek az egészségi állapota fokozza a súlyos COVID-19 kialakulását, amint az a klinikai vizsgálatban szerepelt. * nagyon alacsony mértékben vagyunk bizonyosak a bizonyíték minőségében abban a tekintetben, hogy a súlyos mellékhatások kockázata a BBIBP-CorV vakcina egy vagy két oltása után alacsony társbetegségben szenvedőknél vagy olyanoknál, akiknek az egészségi állapota fokozza a súlyos COVID-19 kialakulását A WHO szerint jelenleg adathiány van a Sinopharm vakcinánál az alábbi területeken: - a COVID-19 súlyos formája elleni védelem. - a védettség időtartama, az emlékeztető oltások szükségessége és a vakcinával összefüggő fokozott betegség (VAED) jövőbeli kockázata.  - a kiemelten kockázatosnak tekintett vírus variánsok elleni védőhatás. - várandósságban való biztonságosság. - idősekben, társbetegségekben és egyéb alcsoportokban mutatott biztonságosság és klinikai védelem. - a forgalomba hozatal utáni biztonságossági megfigyelés során észlelt ritka mellékhatások észlelése és értékelése.                   

Nem lehet klíma a hármas metrón az oroszok nélkül

Szalai Anna
Publikálás dátuma
2021.05.04. 06:20

Fotó: Béres Márton / Népszava
Kilenc milliárd forintba kerülhet, hogy klímával szereljék fel a Tarlós-korszakban "olcsón", 69 milliárdért vett vitatott minőségű metrókat.
Napokon belül megjelenhet a hármas metró orosz metrókocsijainak légkondicionálására vonatkozó pályázati felhívás a BKV Igazgatóság döntése szerint – értesült a Népszava. Úgy tudjuk, 9 milliárdba kerülhet a Tarlós-korszakban légkondicionáló nélkül 69 milliárdért vásárolt, vitatott minőségű szerelvények klimatizálása. A BKV több ajánlatra is számít, bár a korábban egyeztetésre hívott öt aspiráns gyártó közül végül csak kettő vállalkozott arra, hogy beépítse az általa ajánlott berendezést az orosz metrókocsikba. A feladatot nehezíti a meglehetősen gyatra minőségben utángyártott orosz járművek nem túl erős tetőszerkezete, így a gyártók eleve könnyített klímákkal dolgoznak.  A másik fogós feladványt maga a Metrowagonmash (MWM) jelenti. Mint azt a Népszava korábban megírta, a felújításra kötött vállalkozási szerződés szerint bármilyen változtatást hajtanak is végre a metrókocsikon, ahhoz előbb meg kell szerezni az orosz cég hozzájárulását, különben elvész a kocsikra kapott harminc év garancia. A Népszava hivatalosan meg nem erősített információi szerint a BKV először maga próbálta ezt beszerezni, nem sok sikerrel. Ezután úgy döntöttek, hogy a klímagyártókra bízzák a feladatot, amelyeknek annyit sikerült elérniük, hogy az MWM jóváhagyta az ideiglenes klímarendszerek felszerelését. A végleges megoldáshoz azonban meg kell szerezni a végleges hozzájárulást. (Az engedélyért kuncsorgásnál sokkal egyszerűbbnek tűnik, ha átengedik nekik a munkát a BKV kötbérkövetelése fejében, ami idén év elején már meghaladta a 8,3 milliárdot plusz kamatait. Igaz, az MWM ebből alig 500 milliót ismer el, a kötbér-per pedig csigalassúsággal halad.) Ha meg is lesz az engedély, és a tendert is sikerül eredményesen lezárni, még akkor is kevéssé valószínű, hogy az idén nyáron lesz légkondi a hármas metró kocsijain. (A klímatenderre vonatkozó kérdéseinkre a BKV nem válaszolt.) A közlekedési cég költségvetésében ugyanis alig néhány százmillió forint szerepel a beruházási soron, annak pedig annyi helye lenne, hogy valószínűleg már régen el is fogyott. De ha maradt is volna belőle, akkor is édeskevés lenne az utólagos klimatizálásra. A 222 kocsit érintő beszerzés becsült költségét első körben 6-10 milliárd forintra taksálták, de a Népszava most úgy értesült, hogy 9 milliárd alatti ajánlatra a BKV vezetése sem számít. Csupán emlékeztetőül: az erősen vitatott minőségű utángyártásért 69 milliárdot fizetett a főváros. Az előző kormánypárti városvezetés egyébként takarékossági okokból eleve nem is kért klímát a hármas vonalon közlekedő járművekbe, Tarlós István még főpolgármesterként azt mondta, „ilyen alapon azt is lehetne követelni, hogy legyen büfékocsi is”. Egyik se lett. Karácsony Gergely viszont még a választási kampányban megígérte, hogy utólag beépítik a légkondikat. Csakhogy a járvány, a válság és a kormányzati intézkedések elsöpörték a terveket.

Egyelőre a pályarekonstrukciós büdzsé is hibádzik

Az uniós források felhasználását engedélyező magyar irányító hatóság ugyanis még mindig járult hozzá, hogy a BKV összesen 9,5 milliárddal többet fizessen az M3-as metró alagút-rekonstrukcióját végző Swietelsky Vasúttechnika Kft-nek az eredeti szerződéses árnál – válaszolta a Népszava kérdésére Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes. Mint arról a Népszava elsőként beszámolt, az M3-as metró pályafelújítását 47,8 milliárdért elvállaló Swietelsky Vasúttechnika Kft. tavaly 18 milliárdos többletkövetelést nyújtott be az északi és a déli szakaszon előállt sorozatos csúszásra és extra feladatokra hivatkozva. A BKV hosszas alkudozással felére tornászta le a felárat, de a kormányzati döntéshozók így is sokallják. Márpedig jóváhagyás nélkül a fővárosnak magának kellene előteremtenie a pénzt, amire csekély az esély. A jelenlegi ütemezés mellett a középső vonalszakasz forgalomba helyezése 2023 januárjában várható. Ez megfelelne az uniós időzítésnek. Egy új közbeszerzési eljárás azonban borítaná az ütemtervet. Ráadásul az sem biztos, hogy olcsóbb ajánlatot kapnának. Sz. A.