Előfizetés

Dizájn mozgásban

Cs. E.
Publikálás dátuma
2021.05.10. 11:00

Fotó: HATÁRTALAN DESIGN KIÁLLÍTÁS VLOG
Az online térben folytatódik a Határtalan Design a régió egyik legjelentősebb független kiállítása.
Az online térben folytatódik a Határtalan Design (Design Without Borders) a régió egyik legjelentősebb független kiállítása és összművészeti rendezvénysorozata. A dizájnerek, bútortervezők, textiltervezők, ékszertervezők és más vizuális műfajokban tevékenykedő alkotók munkáit felvonultató, tizenhat éves múltra visszatekintő projekt a virtuális térben DWB VLOG néven közel százötven dizájner tárgyait dolgozza fel. A tavaly októberben, a Kiscelli Múzeumban megrendezett budapesti kiállítást – amelyről lapunk is beszámolt – egy pozsonyi, majd egy bécsi válogatás követte volna, ám a világjárvány miatt ezek nem valósulhattak meg, az anyag most mégis bárki számára elérhetővé válik a rövidfilmeken keresztül. A projekt honlapjáról és YouTube csatornájáról elérhető videók szinte valós közelséget teremtenek az egyes alkotásokkal, legyenek azok szűkebben értelmezett dizájntárgyak – bútorok, lakáskiegészítők, szőnyegek és lakástextilek –, vagy épp prototípusok, kortárs ékszerek, a műfaji határokon átívelő projektek. A Határtalan Design elnevezéshez illően – amely utal a nemzetköziségére, a régiós párbeszédre, az európai összetartozásra és a művészeti ágak közti átjárhatóságra is – a vlogon látható munkák is az egymásra hatás dinamikáját, jelentőségét hangsúlyozzák. A filmek különlegessége, hogy többségükben az egyes művek párba állítva jelennek meg Góbi Rita Szegő Dávid dobszólaimaira készült táncetűdjeivel, amelyeket Mácsai Mikul és Horváth Miklós lebilincselő felvételei közvetítenek. Az online fejezet ezáltal az önmagukban is kreatív formavilágú, innovatív és friss alkotásokat új szemszögből láttatja, s az eltérő művészeti területek közti játékra is izgalmas rálátást nyújt.

Kiútkeresők - Színházi reflexió a járványra

Balogh Gyula
Publikálás dátuma
2021.05.10. 09:00

Fotó: TODOROFF LÁZÁR
Az Idővonal című sétaszínházi előadás frappáns művészi válasz a Covid-járványra és a mostani helyzetre. Elmélyülésre, nyitottságra inspirál, hiteles pillanatokat teremt.
Sétálni jó, így járvány után, már majdnem szabadon, különösen. Még Budapesten is, ha hagyjuk magunkat meglepni. Elsőre ez a szituáció még nagyon távol van a színháztól. Két fiatal, Gardenö Klaudia rendező és Komán Attila dramaturg azonban úgy gondolták, hogy pusztán egy budapesti sétából is lehet színházat teremteni és igazuk lett. Az általuk alapított East End alkotócsoport tagjaival a Trafó égisze alatt létrehozták az Idővonal című előadást. Nyolc fős csoportokba hívnak sétára, kiindulópont a Falk Miksa utcai Columbo szobor. A résztvevőktől azt kérik, jöjjünk feketében, a kért buszjegyekből, illetve bérletekből arra lehet következtetni, hogy utazni is fogunk. Lassan összejövünk. Kapunk egy szerkezetet, amelyen halljuk a narrátor hangját, hoztunk fülest is. Összejöttünk, de hamar elkülönülünk. Együtt kezdjük az utat, de mindenki elmélyedhet a saját gondolataiba. Közben folyamatosan kapjuk az instrukciókat, merre menjünk. Aztán szó esik a járványról, arról, hogy mi lesz utána. Folytathatjuk-e ott, ahol abba hagytuk? Miben változtunk? Hogyan hatott ránk ez az egész őrület? A Falk Miksa utca csendes, napfényes szombat esti arcát mutatja. Egyszer csak elhangzik, hogy álljunk a fal mellé, szerencsére nem lőnek, csak arra kérnek, csukjuk be a szemünket és hallgassuk meg Budapest utcáinak két évvel ezelőtti lüktető zaját. Néhány másodperc igazi ellenpont: az egymásba mosódó múlt és a jelen, már csaknem színház. Mire a Kossuth térre érünk már kevésbé kételkedem. Hagyom magam, Hallom a fülemben a szöveget, nézem az épületeket. Szívom magamba a várost. Várjuk a villamost. Szemben egy fiatal lány az egyik ház előtt népdalokat énekel, mögötte a kerékpárja. Nem tudni, színház-e vagy maga az élet, de nincs idő, fel kell szállni. Megállunk, elhelyezkedünk, egyszer csak egy fiatal pár szóváltására leszünk figyelmesek. Vitáznak, szenvedélyesen indulatosak. Arról van szó, hogy együtt, vagy külön, hogyan tovább. Nem kímélik egymást, mi pedig akaratlanul beavatottakká válunk. Kilessük, kihallgatjuk őket. Egy jelenetet kapunk, ami lehetne akár az életből való is. A Duna parton zsúfoltak a teraszok, a talpalatnyi zöldön önfeledten tollasoznak. A Boráros téren leszállunk. Instrukcióra megállunk a kürtöskalács pavilon melletti telefonfülkével szemben. Igen, vannak még telefonfülkék Pesten. Ki gondolta? Bent egy az állását elvesztett fiatalember az édesanyjától kér pénzt. Ezt a dialógust is kihangosítva halljuk a fülünkbe. Újabb beavatás. Aztán megint villamos, azon már nem lepődünk meg, hogy épp abban a kocsiban zenélnek, ahol mi vagyunk. Mutatóban néhány turista is élvezi. A Harminckettesek terén leszállunk, irány a Mikszáth Kálmán tér. A szórakozóhely terasza tömve. Egy fiatalember, aki pszichológusnak mondja magát, újabb játékra hív. Kéri, vegyük elő azt a mondatot, amit magunkkal hoztunk, mondván a járvány után ettől szabadulnánk meg. Párokba rendeződünk. Az én párom a 19 éves Nóri lesz, aki Pécsett tanul színészetet és három percben arról mesél, hogy számára a folyamatos költözés, az otthontalanság jelentette a legnagyobb gondot járvány idején. Én azt próbálom elmondani, miért az online színházat írtam a papíromra. Továbbmegyünk. A Rókus kórháznál leülünk egy padra. A fülünkben különös zaj, hosszabb idő után jövök rá, hogy valószínű, egy lélegeztető gép lüktető zöreje. A gyász az agyunkba hatol. Nem tudunk tőle szabadulni. Felállunk, egy kiút feliratú táblával hadonászó férfira leszünk figyelmesek. Követni kezdjük. A Kazinczy utcába érünk. Az egyik szórakozóhelynél hosszas sor. Aztán az út közepén zenészek. Fúvósok. Komolyzenét játszanak a bulinegyed közepén. A taxis leveszi a világítást. Akik arra járnak, megállnak. Rögtönzött, alkalmi koncert, járvány után. Az idegenek tekintete zenére ér össze. Mégis létezik kiút? Infó: Idővonal A Trafó és East End alkotócsoport sétaszínházi előadása Szereplők: az SZFE és a freeSZFE hallgatói   Író: Komán Attila Rendező: Gardenö Klaudia  

Szabálytalanságok a pénzosztásban

Népszava
Publikálás dátuma
2021.05.09. 22:05

Fotó: Népszava
Nyílt levelet fogalmazott a Független Előadó-művészeti Szövetség elnöksége, melyet eljuttattak az emberi erőforrások miniszteréhez.
Nyílt levélben fordult a Független Előadó-művészeti Szövetség (FESZ) elnöksége az emberi erőforrások miniszteréhez, amelyben beszámolnak arról, hogy április 30-án jelentek meg a minősítéssel nem rendelkező előadó-művészeti szervezetek 2021. évi működési támogatására szóló pályázat döntési listái, a pályázatok elbírálása és a döntéshozatal során azonban nem tartották be a pályázati eljárásokra vonatkozó törvényi előírásokat és a pályázati kiírást. Mint írják, már korábban jelezték a problémás pontokat, amikor a pályázat nem-budapesti kuratóriumába olyan szakembert kértek fel (dr. Dósa Zsuzsanna, a Cervinus Teátrum művészeti vezetője), aki a törvény alapján nem vehetett volna részt a döntés-előkészítésben, valamint kérték az államtitkárságot, ossza meg velük a kurátorok listáját a hasonló esetek elkerülésének érdekében, ám ez nem történt meg. A döntési listán nevesítettek viszont két kurátort, akik a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló törvény értelmében nem vehettek volna részt a döntéselőkészítésben és a döntéshozatalban. Írnak továbbá arról is, hogy a nyertes pályázók sorában van olyan szervezet (a levélben nem, másutt megnevezett Nagyvilágban a Magyar Kultúráért Közhasznú Egyesület), amelynek nincs aktív tevékenysége, s nem felel meg a döntéshozatali „küszöbkritériumnak” – nincs például honlapja –, továbbá szerepel a kedvezményezettek közt nem közhasznú szervezet (a Simonpusztai Nemzeti Lovas és Hagyományőrző Egyesület), amelynek alaptevékenysége sporttevékenység, és amellyel szemben végrehajtási eljárás is folyamatban van. A FESZ a szabálytalanságok kivizsgálásával a működés törvényességének helyreállítását és a működési pályázatokkal kapcsolatos érdemi szakmai egyeztetést kéri.