Előfizetés

Kiútkeresők - Színházi reflexió a járványra

Balogh Gyula
Publikálás dátuma
2021.05.10. 09:00

Fotó: TODOROFF LÁZÁR
Az Idővonal című sétaszínházi előadás frappáns művészi válasz a Covid-járványra és a mostani helyzetre. Elmélyülésre, nyitottságra inspirál, hiteles pillanatokat teremt.
Sétálni jó, így járvány után, már majdnem szabadon, különösen. Még Budapesten is, ha hagyjuk magunkat meglepni. Elsőre ez a szituáció még nagyon távol van a színháztól. Két fiatal, Gardenö Klaudia rendező és Komán Attila dramaturg azonban úgy gondolták, hogy pusztán egy budapesti sétából is lehet színházat teremteni és igazuk lett. Az általuk alapított East End alkotócsoport tagjaival a Trafó égisze alatt létrehozták az Idővonal című előadást. Nyolc fős csoportokba hívnak sétára, kiindulópont a Falk Miksa utcai Columbo szobor. A résztvevőktől azt kérik, jöjjünk feketében, a kért buszjegyekből, illetve bérletekből arra lehet következtetni, hogy utazni is fogunk. Lassan összejövünk. Kapunk egy szerkezetet, amelyen halljuk a narrátor hangját, hoztunk fülest is. Összejöttünk, de hamar elkülönülünk. Együtt kezdjük az utat, de mindenki elmélyedhet a saját gondolataiba. Közben folyamatosan kapjuk az instrukciókat, merre menjünk. Aztán szó esik a járványról, arról, hogy mi lesz utána. Folytathatjuk-e ott, ahol abba hagytuk? Miben változtunk? Hogyan hatott ránk ez az egész őrület? A Falk Miksa utca csendes, napfényes szombat esti arcát mutatja. Egyszer csak elhangzik, hogy álljunk a fal mellé, szerencsére nem lőnek, csak arra kérnek, csukjuk be a szemünket és hallgassuk meg Budapest utcáinak két évvel ezelőtti lüktető zaját. Néhány másodperc igazi ellenpont: az egymásba mosódó múlt és a jelen, már csaknem színház. Mire a Kossuth térre érünk már kevésbé kételkedem. Hagyom magam, Hallom a fülemben a szöveget, nézem az épületeket. Szívom magamba a várost. Várjuk a villamost. Szemben egy fiatal lány az egyik ház előtt népdalokat énekel, mögötte a kerékpárja. Nem tudni, színház-e vagy maga az élet, de nincs idő, fel kell szállni. Megállunk, elhelyezkedünk, egyszer csak egy fiatal pár szóváltására leszünk figyelmesek. Vitáznak, szenvedélyesen indulatosak. Arról van szó, hogy együtt, vagy külön, hogyan tovább. Nem kímélik egymást, mi pedig akaratlanul beavatottakká válunk. Kilessük, kihallgatjuk őket. Egy jelenetet kapunk, ami lehetne akár az életből való is. A Duna parton zsúfoltak a teraszok, a talpalatnyi zöldön önfeledten tollasoznak. A Boráros téren leszállunk. Instrukcióra megállunk a kürtöskalács pavilon melletti telefonfülkével szemben. Igen, vannak még telefonfülkék Pesten. Ki gondolta? Bent egy az állását elvesztett fiatalember az édesanyjától kér pénzt. Ezt a dialógust is kihangosítva halljuk a fülünkbe. Újabb beavatás. Aztán megint villamos, azon már nem lepődünk meg, hogy épp abban a kocsiban zenélnek, ahol mi vagyunk. Mutatóban néhány turista is élvezi. A Harminckettesek terén leszállunk, irány a Mikszáth Kálmán tér. A szórakozóhely terasza tömve. Egy fiatalember, aki pszichológusnak mondja magát, újabb játékra hív. Kéri, vegyük elő azt a mondatot, amit magunkkal hoztunk, mondván a járvány után ettől szabadulnánk meg. Párokba rendeződünk. Az én párom a 19 éves Nóri lesz, aki Pécsett tanul színészetet és három percben arról mesél, hogy számára a folyamatos költözés, az otthontalanság jelentette a legnagyobb gondot járvány idején. Én azt próbálom elmondani, miért az online színházat írtam a papíromra. Továbbmegyünk. A Rókus kórháznál leülünk egy padra. A fülünkben különös zaj, hosszabb idő után jövök rá, hogy valószínű, egy lélegeztető gép lüktető zöreje. A gyász az agyunkba hatol. Nem tudunk tőle szabadulni. Felállunk, egy kiút feliratú táblával hadonászó férfira leszünk figyelmesek. Követni kezdjük. A Kazinczy utcába érünk. Az egyik szórakozóhelynél hosszas sor. Aztán az út közepén zenészek. Fúvósok. Komolyzenét játszanak a bulinegyed közepén. A taxis leveszi a világítást. Akik arra járnak, megállnak. Rögtönzött, alkalmi koncert, járvány után. Az idegenek tekintete zenére ér össze. Mégis létezik kiút? Infó: Idővonal A Trafó és East End alkotócsoport sétaszínházi előadása Szereplők: az SZFE és a freeSZFE hallgatói   Író: Komán Attila Rendező: Gardenö Klaudia  

Szabálytalanságok a pénzosztásban

Népszava
Publikálás dátuma
2021.05.09. 22:05

Fotó: Népszava
Nyílt levelet fogalmazott a Független Előadó-művészeti Szövetség elnöksége, melyet eljuttattak az emberi erőforrások miniszteréhez.
Nyílt levélben fordult a Független Előadó-művészeti Szövetség (FESZ) elnöksége az emberi erőforrások miniszteréhez, amelyben beszámolnak arról, hogy április 30-án jelentek meg a minősítéssel nem rendelkező előadó-művészeti szervezetek 2021. évi működési támogatására szóló pályázat döntési listái, a pályázatok elbírálása és a döntéshozatal során azonban nem tartották be a pályázati eljárásokra vonatkozó törvényi előírásokat és a pályázati kiírást. Mint írják, már korábban jelezték a problémás pontokat, amikor a pályázat nem-budapesti kuratóriumába olyan szakembert kértek fel (dr. Dósa Zsuzsanna, a Cervinus Teátrum művészeti vezetője), aki a törvény alapján nem vehetett volna részt a döntés-előkészítésben, valamint kérték az államtitkárságot, ossza meg velük a kurátorok listáját a hasonló esetek elkerülésének érdekében, ám ez nem történt meg. A döntési listán nevesítettek viszont két kurátort, akik a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló törvény értelmében nem vehettek volna részt a döntéselőkészítésben és a döntéshozatalban. Írnak továbbá arról is, hogy a nyertes pályázók sorában van olyan szervezet (a levélben nem, másutt megnevezett Nagyvilágban a Magyar Kultúráért Közhasznú Egyesület), amelynek nincs aktív tevékenysége, s nem felel meg a döntéshozatali „küszöbkritériumnak” – nincs például honlapja –, továbbá szerepel a kedvezményezettek közt nem közhasznú szervezet (a Simonpusztai Nemzeti Lovas és Hagyományőrző Egyesület), amelynek alaptevékenysége sporttevékenység, és amellyel szemben végrehajtási eljárás is folyamatban van. A FESZ a szabálytalanságok kivizsgálásával a működés törvényességének helyreállítását és a működési pályázatokkal kapcsolatos érdemi szakmai egyeztetést kéri. 

Óvatosan, de fesztiváloznának

Népszava
Publikálás dátuma
2021.05.09. 21:09

Fotó: kobuci.hu
A zenés-táncos rendezvények engedélyezését kéri az áprilisban megalakult Magyar Turisztikai Program Alapítvány.
„A négymillió beoltottat elérve a védettségi igazolvánnyal rendelkezők számára már lehetővé vált különféle ültetett rendezvények látogatása, ugyanakkor a zenés-táncos események tilalma továbbra is fennáll. Az élőzenei szektor legnagyobb problémáját jelenleg a bizonytalanság okozza, hiszen a nem ültetett koncertek engedélyezésének másnapján ezek nem tudnak újra indulni; előkészítésük és megszervezésük hetekbe telik. Éppen ezért lenne fontos egy olyan támpont megjelölése, melynek elérésekor a szereplők készülni tudnak az újraindulásra. A Magyar Turisztikai Program Alapítvány (MTPA) kéri a kormányt, hogy az 50 százalékos átoltottsági arány elérését követően engedélyezzék a zenés-táncos rendezvényeket” – olvasható közleményükben, amely egy nappal azután jelent meg, hogy a Sziget Fesztivál bejelentette: idén is elmarad a Hajógyári-szigeten Európa egyik legnagyobb könnyűzenei fesztiválja. (A Sziget, de számos más nagy fesztivál előkészítése és megszervezése sem hetekben mérhető.) A Sziget főszervezője, Kádár Tamás többek között az utazás, a szállások, a vendéglátás és a védettségi igazolások hazai és nemzetközi szerepe terén látható bizonytalanságok sokaságával indokolta a fesztivál jövő évre halasztását, a Népszavának adott exkluzív interjújában pedig nem hagyta szó nélkül azt sem, hogy „a hazai zeneipar a vírusválság kapcsán nem részesült érdemi állami segítségben. Az 5,3 milliárdos raktárkoncert-támogatás jelentős hányada a műszaki feltételeket biztosító, állami Antenna Hungáriához folyt be. A fesztiválszervezők számára tavaly év végén meghirdetett 700 millióból a sajátos feltételek miatt mindössze 220 milliót – nyertesenként átlag tízmilliót – osztottak ki.” Kádár Tamás hangsúlyozta: a fesztiválipart ki lehetne húzni a csávából, ha 27 százalékról 5 százalékra mérsékelnék a kultúráfát – miként azt a Music Hungary Szövetség (valamint a Magyar Fesztiválszövetég) is javasolta még múlt évben, a PricewaterhouseCoopers és a Magyar Közgazdasági Társaság tanulmányával megerősítve. Az MTPA is támogatja a kulturális áfa 5 százalékra csökkentését, ám április közepén – amikor az alapítvány bejelentette megalakulását – megfogalmazott javaslatai süket fülekre találtak. Akkor az MTPA azt javasolta: 3,5 milliós átoltottságnál, ahogy a vendéglátós egységek teraszai megnyithatnak, egy-egy előadó is felléphessen ott, legyen szó zenéről, szavalásról, más, művészeti előadásról. 4 milliós átoltottsági szintnél fontolja meg a kormány a bel- és kültéri befogadó képességek valamilyen, például 50-70 százalékos kapacitásáig a rendezvények megtarthatóságát szigorú protokollok betartása és oltásigazolás bemutatása mellett. Az alapítvány társelnöke, Oszkó-Jakab Natália (a Művészetek Völgye Fesztivál igazgatója és a Music Hungary Szövetség Fesztivál szakosztályának vezetője – a Bajnai-kormány pénzügyminisztere, Oszkó Péter felesége) a HVG-nek úgy nyilatkozott: az alapítvány javaslattevő, koordináló feladatokat tűzött ki célul maga elé, de az elől sem ugranának el, ha bevonnák őket a pályáztatásba. A hetilapnak olyan szakmai szervezetek tisztségviselői, mint Music Hungary, vagy a Magyar Fesztiválszövetség, ugyanakkor úgy nyilatkoztak, hogy attól tartanak, hogy hosszabb távon az alapítvány az ő portfóliójukat akarja csonkítani, például a fesztiválok minősítésén keresztül. Oszkó-Jakab Natália mellett az alapítvány másik társelnöke Botond Szabolcs, a Visual Europe Group (VEG) igazgatója. (Mint a HVG emlékeztet: a VEG-et már bekebelezte a kormány legnagyobb kommunikációs beszállítója, a plakátkampányokat tízmilliárdokból szervező New Land Media, élén Balásy Gyulával.) Az alapítvány kuratóriumi tagja: Dolina Tamás, a Moonlight Event Kft. ügyvezetője (e cég is Balásy érdekeltsége), Ernhaft Attila, a Művészetek Völgye Fesztivál ügyvezetője, Schmidt Gábor, a Magyar Olimpia Bizottság alelnöke, Fiák Krisztina, a Magyar Turisztikai Ügynökség Rendezvénykoordinációs Osztályvezetője (a NER kedvenc popzenésze, Ákos menedzsere), Ganczer Gábor, a Magyarországi Rendezvényszervezők és -szolgáltatók Szövetségének elnöke, a Hungexpo vezérigazgatója, valamint Rókusfalvy Gábor, a Roxer Kommunikációs Kft. tulajdonos ügyvezetője (Rókusfalvy Pál cége szintén több milliárdos kormányzati kommunikációs szerződéssel bír). Továbbá: Süli András, a Campus Fesztivál programigazgatója, Lobenwein Norbert, a VOLT alapítója és Szabó László producer, a Magyar Sakkszövetség, a Magyar Paralimpiai Bizottság és a Zenei Menedzserek Egyesületének elnöke – a Vidnyánszky Attila által vezetett Magyar Teátrumi Társaság titkára.