Előfizetés

Geometriába rejtett kapcsolatok – Sean Scully életmű-kiállítása

P. Szabó Dénes
Publikálás dátuma
2021.05.12. 11:00

Fotó: Huszár Dávid / Népszava
Hat hónap után újra kinyit az absztrakt festészet egyik legfontosabb alakja, Sean Scully életmű-kiállítása a Magyar Nemzeti Galériában. Két hetünk maradt megnézni.
Fél évet kellett várni rá, de holnaptól újra látogatható Sean Scully ír festőművész tárlata a Magyar Nemzeti Galériában, amely a kortárs absztrakció egyik legjelentősebb alkotójának mintegy száztíz művét sorakoztatja fel az összes meghatározó korszakából. A kiállítás nemcsak honi viszonylatban különleges, de a kelet-közép-európai régióban is, mivel először mutatja be teljeskörűen Scully életművét.  – A kiállítás tervezésekor arra törekedtünk, hogy Scully összes meghatározó műcsoportjából legalább egy reprezentatív főművet bemutassunk – mondja Fehér Dávid, a tárlat kurátora. A művészettörténész szerint noha Scully művei absztraktok, gyakran figurális asszociációkat is keltenek, a vászonra és alumíniumra felvitt festékrétegek testszerűek, az egyes képelemek közti kapcsolatok pedig az emberek közti kommunikációra és viszonyokra is utalhatnak. Nem hiába írja Scully híres nyilatkozatában, hogy művészetét „Mondrian, Matisse és Rothko” összerakásával kaphatjuk meg, a képei kapcsán pedig a testek közti kapcsolatról, érintkezésről és elválásról beszél. A geometrikus formák ráadásul nem matematikai rendszer szerint kapcsolódnak egymáshoz, Scully 1981-es fordulatát követően azok élei „felpuhulnak”, az egyes mezők, rétegek pedig összeolvadnak egymással, míg a képtáblák, és a rajtuk ábrázolt elemek szintén „hibásan” illeszkednek, mondhatni elcsúsznak egymás mellett. A művész mindezzel az emberi kapcsolatok változékony voltát, a vonzódást és távolodást fejezi ki, miközben utal arra is, hogy az egyes elemek közti kapcsolódás sosem lehet tökéletes. Expresszíven geometrikus képei közül az egyik legszemélyesebb a fekete-fehér képmezőkből álló 1987-es Üres szív, mellyel Paulnak, a tizenkilenc évesen autóbalesetben elhunyt fiának állított emléket. Festményei az emberi kapcsolatok mellett a klasszikus művészetet és kultúrtörténetet is megidézik. Az 1982-es Adoráció címe a biblikus festészetből ismert pásztorok vagy királyok imádására utal, a nagyméretű táblakép barna, fekete, sárga és piros sávjai azonban inkább a geometriától visszahódított érzéki festészet imádásaként értelmezhetők. Az 1983-as Fürdőző szintén klasszikust idéz, Henri Matisse Fürdőzők a folyónál című festményét, elsősorban annak függőleges tagolását. A kék és zöld sávok a növényzet és a vízpart képét idézhetik meg, a kép síkjából kiemelkedő narancssárga sáv pedig egy emberalakot. A művek visszatérő motívuma az ablak, amelynek alapja az úgynevezett „inset”, vagyis a képbe ágyazott kép. Az 1980-as évektől megjelenő elem kétféleképpen is értelmezhető: funkcionálhat ablakként, mely a képsík teréből kilátást engedne egy másik világba, vagy akár egy figura is lehet, mely elveszetten áll vagy „lebeg” az őt körülölelő térben. Ahogy a kiállítás címe is jelzi, egyes képeken az insetek mozgó és elidőző testekként, „Átutazó” alakokként is értelmezhetők. Mindez Fehér Dávid szerint összefüggésbe hozható Scully életútjával, aki gyerekkorában szüleivel Dublinból Londonba emigrált, később pedig New Yorkba költözött. A tárlat legizgalmasabb műve is egy ablakkép: a Fekete négyzet című festmény Kazimir Malevics orosz festő azonos című 1915-ös művét idézi meg. Scully esetében az ikonikus motívum azonban nem egy fehér térben helyezkedik el, hanem egy erős színekben gazdag tájban képez ablakot a semmire. A fekete négyzet Scullynál az ember egzisztenciális szorongására utal, szűkebb értelemben pedig a 2020-as év pandémia okozta bizonytalanságra. A kiállítás utolsó terme meglepetést tartogat, a Madonna-sorozat alumíniumlemezein ugyanis absztrakt színmezők helyett emberalakok jelennek meg: Scully második fia, a 2009-ben született Oisín, aki édesanyjával, a művész feleségével, Liliane Tomaskóval együtt játszik a tengerparti homokban. Infó: Magyar Nemzeti Galéria Sean Scully: Átutazó – Retrospektív kiállítás május 30-ig hétfő-kedd: zárva szerda-vasárnap: 10.00-18-00  

Meghalt Norman Lloyd színész

MTI
Publikálás dátuma
2021.05.12. 10:21

Fotó: UNIVERSAL INTERNATIONAL PICTURES / AFP
Pályafutása kezdetén még együtt dolgozott Orson Wellesszel, Alfred Hitchcockkal és Charlie Chaplinnel is.
Elhunyt 106 évesen Norman Lloyd amerikai színész-rendező. Az Emmy-jelölt színész, producer és rendező Los Angeles-i otthonában halt meg - írta a Variety.com, felidézve, hogy Lloyd játszott Orson Welles repertoárszínházában, a Mercury Theatre-ben, Hitchcockkal forgatta a Szabotőr és Chaplinnel a Rivaldafény című filmet.
"Norman Lloyd maga a filmtörténet"

- mondta róla egyik születésnapján az Oscar-díjas Karl Malden. Norman Lloyd 1937-től Orson Welles Mercury Theatre társulatának tagja volt, szerepelt a színház első előadásában, Shakespeare Julius Caesar című darabjának modern adaptációjában. Később 12 Broadway-előadásban játszott és kettőt rendezett is. Első filmszerepe Welles Aranypolgárában lett volna, el is utazott a rendezővel Hollywoodba, de mikor a film költségvetését megvágták, Lloyd kiszállt a produkcióból és hazatért New Yorkba. A filmvásznon végül 1942-ben Hitchcock Szabotőr című filmjében debütált. Később ő rendezte az Alfred Hitchcock bemutatja című sorozatot a televízióban, amiért 1985-ben elismerésben részesült a velencei filmfesztiválon. Már a hatvanas éveiben járt, mikor beválogatták az Egy kórház magánélete című kórházas tévésorozatba, és 1982-1988-ig a nagy sikerű széria mind a hat évadában eljátszotta a veterán, bölcs orvos szerepét. Eredetileg csak egy évadra hívták, az általa játszott orvos rákban elhunyt volna, de a történetben olyan fontos szereplő lett, és a közönség annyira megszerette, hogy a producerek végül nem engedték el. A műsor számos Emmy-díjat kapott. Lloydot 1970-ben a The Name of the Game, és 1974-ben a Steambath című produkcióban nyújtott alakításáért jelölték Emmy-díjra. Mozgalmas társasági életet élt Hollywoodban, barátai között volt Jean Renoir, Buster Keaton és Judd Apatow is. Apatow Kész katasztrófa című filmjében szerepelt utoljára a filmvásznon 2015-ben. Közeli barátja, Dean Hargrove legendás tévéproducer felidézte, hogy a színész élete végéig aktív maradt, születésnapjai eseményszámba mentek.

Egyre nagyobb az ellenállás a hollywoodi újságírószervezet ellen

Népszava
Publikálás dátuma
2021.05.11. 20:19

Fotó: Facebook
Komoly tiltakozást váltott ki, hogy a szervezetben egyetlen fekete bőrszínű tag sem kapott helyet, és hogy többen is ajándékokat fogadtak el a filmes szakma tagjaitól.
Tom Cruise is csatlakozott a Golden Globe-díjakról döntő szervezet, a Hollywoodban akkreditált külföldi újságírók szövetségének (HFPA) tevékenysége ellen tiltakozók táborához, bejelentette, hogy visszaadja három Golden Globe-díját – adta hírül a Guardian. Az elmúlt hónapokban több filmipari szereplő is ellenállását fejezte ki a szervezettel szemben, miután a Los Angeles Times vizsgálódásának köszönhetően diszkriminatív és etikai problémák merültek fel: kiderült, hogy a szervezetben egyetlen fekete bőrszínű tag sem kapott helyet, és hogy többen is ajándékokat fogadtak el a szakma tagjaitól. Nyilvánosságra jutott az is, hogy a HFPA egykori elnöke, Phillip Berk a szervezet több tagjával megosztott egy cikket, amelyben az afroamerikaik jogaiért küzdő Black Lives Matter mozgalomra rasszista gyűlöletcsoportként hivatkoznak. Noha a HFPA igazgatótanácsa nemrég bejelentette, a következő 18 hónapban vesznek fel fekete tagokat, növelik a tagok létszámát, nyilvánosságra hozzák az adataikat, és nem fogadhatnak el promóciós ajándékokat, az ellenállási hullám nem áll meg. A napokban Scarlett Johansson is tiltakozásának adott hangot, és a HFPA bojkottjára biztatta kollégáit, közleményében arról írt, szeretné, ha minél többen megszakítanák a kapcsolatot a szervezettel és a díjátadóval. Mint közölte, a filmek sajtótájékoztatóin és a díjátadókon gyakran szexista kérdésekkel és megjegyzésekkel kellett szembesülnie a szervezet egyes tagjaitól, amelyek a szexuális zaklatás határát súrolták. Mark Ruffalo szintén kiállásra szólította fel az ágazatot, amíg nem valósulnak meg reformok a szervezetben. A napokban jelezte a Golden Globe-gálát 1996 óta közvetítő NBC tévécsatorna is, hogy 2022-ben nem sugározza a műsort, s szintén bejelentette bojkottját a Netflix, az Amazon, a WarnerMedia, valamint közel száz filmipari PR-cég.