repülőgép;árverés;Nicolae Ceausescu;limuzin;

- Elárverezték Ceausescu limuzinját

Az autóra különösen Iránból volt nagy az érdeklődés, az aukciósház tízezer eurót remélt érte, 95 ütötték le.

Elárverezték Romániában Nicolae Ceausescu volt kommunista diktátor által használt egykori elnöki repülőgépet, valamint azt az 1974-es Paykan Hillman-Hunter limuzint, amelyet Ceausescu Iránból kapott ajándékba.

Az 1989-ben rögtönítélő bíróság által feleségével együtt kivégzett egykori kommunista diktátor használati tárgyai közül a bukaresti Artmark aukciósház eladásra kínálta a ROMBAC 1-11 típusú elnöki gépet, amelyet angol licenc alapján gyártották Romániában.

Ez volt az egykori keleti tömb első és egyetlen olyan lökhajtásos utasszállító repülőgéptípusa, amely nem a Szovjetunióban készült. A 119 férőhelyes, óránként 870 kilométeres végsebességű modellből mindössze kilenc készült 1982 és 1989 között a bukaresti repülőgépgyárban.

Az aukciósház oldalán elérhető adatok szerint a kikiáltási ára 25 ezer euró volt, és végül 120 ezer euróért kelt el.

Ugyancsak elárverezték a Ceausescu által a Mohammad Reza Pahlavi iráni sahtól ajándékba kapott 1974-es Paykan Hillman-Hunter limuzint, amelyet az 1980-ban elhunyt iráni vezető Ceausescu újraválasztása alkalmából adott ajándékba a román diktátornak.

Románia és Irán diplomáciai kapcsolatai közvetlenül Ceausescu 1965-ben történt megválasztása után lendültek fel, a román vezető egészen haláláig szoros kapcsolatokat ápolt a perzsa állammal. A limuzin kikiáltási ára 4 ezer euró volt, végül 95 ezer euróért lelt gazdára.

Alina Panico az aukciósház illetékese közölte, hogy hatalmas volt az érdeklődés, különösen Iránból, ahol a gépkocsit nemzeti ikonnak, az iráni ipar büszkeségének tartják. Az 1500 köbcentis, négyhengeres, 54 lóerős limuzin teljesen üzemképes, csúcssebessége óránként 145 kilométer. Az aukciósház tízezer eurót remélt érte.

Az árverésen nemcsak a Ceausescu által használt ROMBAC 1-11 típusú elnöki gépet, hanem egy másik azonos modellt is elárvereztek, amelyet Ion Iliescu volt román elnök használt 1990 és 1996 között. A Ceausescu által 1986 és 1989 között hivatalos utakra használt ROMBAC 1-11 utasszállító 1986-ban készült ötödikként a sorban, az Iliescué pedig a kilencedik, és egyben az utolsó. Ez utóbbinak szintén 25 ezer euró volt a kikiáltási ára és 165 ezer euróért adták el.

Már kapható a friss hazai spárga – közölte a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara.