elektromos buszok;

Fennakadások az e-busz-teszten

Vasárnap és hétfőn kisebb hibák jelentkeztek a kínai BYD nevű elektromos tömegközlekedési eszköz budapesti tesztje során.

A fővárosi 105-ös vonalán tesztelt, BYD típusú, e105 elnevezésű elektromos autóbusz június 6-án, vasárnap a szolgáltatónál jelentkező műszaki ok miatt nem közlekedett – tájékoztatta lapunkat a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). Június 7-én, hétfőn pedig járműhiba miatt elmaradt a 10:12-re tervezett Apor Vilmos téri indulás. A busz 12:12-kor állt vissza a forgalomba és ezt követően menetrend szerint közlekedett. A jármű tesztje jelenleg is zajlik. (Az e-buszt a közlekedők ingyen vehetik igénybe.) A műszaki tapasztalatokat a szolgáltató, vagyis az ArrivaBus a tesztidőszak végén összesíti – szögezték le.

Tegnap a klímaberendezés gyorsan elhárított hibája miatt egyetlen járat maradt ki – közölte megkeresésünkre Krsják Attila Noé, az elektromos buszt üzemeltető, székesfehérvári ArrivaBus Kft. kommunikációs munkatársa. A kínai gyártású BYD tesztidőszaka összesen tíz napig tart, ami június 15-én, jövő hét kedden ér véget – tette hozzá.

A Fővárosi Közgyűlés által 2019-ben elfogadott Budapesti Mobilitási Terv jegyében a BKK több alkalommal tesztelt teljesen elektromos hajtású buszokat az ArrivaBus-szal és a BKV Zrt.-vel közösen – fogalmazott a korábbi, beharangozó közlemény. A Deutsche Bahn csoporthoz tartozó, a budapesti közösségi közlekedésben 20 éve jelen lévő ArrivaBus tavaly ősszel egy MAN, idén májusban pedig egy Mercedes-Benz típusú elektromos buszt tesztelt, egy-egy hétig, ugyane vonalon. Krsják Attila Noé szavai szerint e korábbi tesztek során kisebb hibákat sem tapasztaltak.

A korábbi közlemény szerint a BYD K9 UB 12m most üzembe állított, 12 méteres szóló autóbusza 348 kilowattórás akkumulátora egy töltéssel legfeljebb 300 kilométert képes megtenni. A jármű teljes hosszában alacsonypadlós, az utasok igényeit pedig dupla klíma szolgálja.

Bár az ArrivaBus elektromosbusz-tesztprogramjának jövője egyelőre nem nyilvános, elkötelezettek amellett, hogy a hazai közösségi közlekedésben minél több zöld elektromos busz álljon üzembe – szögezte le Krsják Attila Noé.

Külföldre is került hazai napelemáramAz áprilisi hazai nettó villamosenergia-fogyasztás 14,5 százalékkal haladta meg a tavalyi - vírusválság miatt rendkívül alacsony - értéket - közölte tegnap a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal. A gáztüzelésű erőművek 45, a lignitalapúak - vagyis a Mátrai Erőmű - pedig 22 százalékkal több áramot állítottak elő. Bár a napelemek az össztermelésnek egyelőre csak 8 százalékát adták, áramukból április 5-én külföldre is került. A most megawattóránként 60 euró körüli piaci villamosenergia-árak a tavalyi, szintén kirívóan alacsony szint kétszeresére rúgnak.