Szokatlan felhívás jelent meg hétfő reggel az Európai Unió közbeszerzési értesítőjében: „a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésének és felújításának, valamint üzemeltetésének és fenntartásának feladatait” törvényes monopólium keretében adnák oda, méghozzá 420 hónapra, azaz 35 évre – írja a 24.hu.
A magyarországi többségében meglevő és egyes létrejövő gyorsforgalmi úthálózati elemek tekintetében (1662 kilométer alaphálózat plusz 381 kilométer kiegészítő hálózat) tervezési, felújítási, építési, ellenőrzési, üzemeltetési, karbantartási és finanszírozási feladatok ellátásáról van szó. A nyertes rendelkezésre állási díjat és szolgáltatási díjat is kapni fog, az üzemeltetésbe adás időpontjától a koncessziós időszak lejártáig, tehát 35 évig.
A Kormányzati Tájékoztatási Központ hétfő déli közleménye azt magyarázza:
A közlemény arra nem tér ki, hogy eredetileg miért a helyreállítási (RRF) vagy a környezetvédelmi alapból (MMF) akartak volna autópályákat építeni, de arra igen, hogy „a koncessziós modell finanszírozása az államadósság-kezelés konzervatív kormányzati kereteiben valósul meg, az államadósság érdemi növelése nélkül”. A gyorsforgalmi utak használatával összefüggő jövőbeli állami útdíj bevétel fedezi az új koncessziós modell keretében felmerülő fejlesztési, fenntartási, üzemeltetési díjakat, tették hozzá.