India;repülőgép-hordozó;

Kifutott a tengerre India repülőgép-anyahajója

Az anyahajót már jövőre a flottához rendelik.

Az első Indiában épített repülőgéphordozó anyahajó, az INS Vikrant augusztus elején kifutott a tengerre, hogy megkezdje kísérleti útját. Ezt Twitter oldalán jelentette be az indiai katonai hatóság. Ez jelenleg a legnagyobb és a legmodernebb hadihajó, amelyet Indiában építettek.

„A büszkeség napja és történelmi nap ez India számára: az újjászületett Vikrant ma indult első tengeri próbáira, 50 évvel azután, hogy jeles elődje kulcsszerepet játszott a Pakisztánnal vívott 1971-es háborúban” – állt az indiai védelmi minisztérium múlt heti közleményében.

Az anyahajót már jövőre a flottához rendelik. Fedélzetén 26 vadászgép és 10 helikopter kap helyet. Orosz MiG-29K vadászgépeken kívül 4 olasz tűzérségi rendszer, izraeli Barak-1 és Barak-8 légvédelmi rakétarendszerek tartoznak a fegyverzetéhez.

A 40 000 tonna vízkiszorítású, 262 méter hosszú, 62 méter széles, 30 csomó sebességet elérő, több mint másfélezer személyzettel rendelkező anyahajó 8 ezer tengeri mérföld hatókörű. 76 százalékban a hazai ipar terméke, több mint 550 indiai cég a beszállító.

India több mint egy évtizede látott hozzá a Vikrant építéséhez a Cochini hajógyárban. Nevében hordozza az egykori első indiai anyahajóét, a Vikrantét, amely korábban az angol Herkulesként volt ismert és 1961-től 1997-ig állt szolgálatban.

Az építés India érdeme, a tervezése azonban már nem. Abban ugyanis orosz és más európai konstruktőrök és mérnökök is részt vettek. A tervezés legnagyobb hányadát az olasz Fincantieri olasz hajóépítő cég végezte el, a technikai munkában a Nevsky PKB holding vállalt jelentős szerepet. Gázturbináit a General Electric szállította. Akad olyan orosz honlap, amelynek információi szerint az indiai Cochin hajógyárban az olasz Fincantieri is besegített az építésben.

Az anyahajó építését sok minden hátráltatta. Évek maradtak terméketlenül például a nem várt újabb költségek miatt. A hajótestet különböző okok miatt háromszor is kivitték a száraz építési dokkból a tengerre. Kétszer azért, hogy felszenteljék.

Állítólag a koronavírus is hátráltatta a tengeri teszteket, mivel a személyzet tagjai és a szakemberek közül is többen karanténba kerültek. Pedig a hajtóművek, a gázturbinák, a dízel-generátorok tesztelése már hónapokkal korábban sikerrel befejeződött. Árát nagymértékben drágítja a fegyverzete, 5 milliárd dollár a várható érték.

A Vikrant több tekintetben hasonlít az Admiral Gorskov orosz repülőgépeket szállító cirkálóhoz. India még 2004-ben írt alá szerződést a megvételéről. A megállapodás értelmében az oroszok vállalták a cirkáló modernizációjának elvégzését, új fegyverzetének biztosítását MiG-29K vadászgépekkel és Ka-27 és Ka-31 helikopterekkel. A munkát elvégezték, India azonban nem fizetett. Az átadás hosszú évekig váratott magára. A Vikrant, természetesen, felülmúlja mindenben a hányatott sorsú cirkálót.

India hosszú évek óta hatalmas erőfeszítéseket tesz hadseregének fejlesztése érdekében. Ennek szemléletes eredménye lemérhető a Global Firepower 2021-re vonatkozó felméréséből. A Firepower 15 éve követi nyomon a világ 138 országának hadseregét. 50 kritérium alapján döntenek a ráfordított összegtől kezdve a logisztikai és földrajzi sajátosságokig. Az idei első tíz: Egyesült Államok, Oroszország, Kína, India, Japán, Dél-Korea, Franciaország, Nagy-Britannia, Brazília és Pakisztán. India előkelő helyét 1,3 milliárdos lakossága alapozza meg, amely a katonai szolgálatot teljesítők nagy számával jár együtt.

India a repülőgépek és a tankok számát tekintve is a negyedik. 542 harci repülőgépe, 37 támadó helikoptere és 4730 harckocsija van. 17 tengeralattjáró áll szolgálatban. Globális tűzereje számottevő. Hadiflottáját a felmérés nem tartja olyan jelentősnek, mint amit az Indiai óceáni érdekeltsége megkövetelne. Hadihajók tekintetében elmarad Thaiföldtől és Egyiptomtól. Ez is magyarázat arra, miért helyez olyan súlyt most repülőgép-anyahajójának hadrendbe állítására.