Vajdasági Tanyaszínház;

- "Itt még szabadon megnyomoríthatóak a nálunk gyöngébbek jogai"

Cinikusok akár tökéletes marketingnek is tarthatnák a Tanyaszínház előadása elleni politikai cirkuszt, de nem csak azért nem lenne igazuk, mert tiltani nem lehet és nem érdemes.

Nem az elmúlt hetekben sokat emlegetett betiltás nehezítette, hogy szimplán az előadást értékelje a néző a vajdasági Tanyaszínház produkcióját látva, hanem az az elképesztő hangulat, ami a Lajkó Félixet is megihlető faluban, Kavillón fogadta a meglehetősen nagy számú közönséget.

Cinikusok akár tökéletes marketingnek is tarthatnák a Tanyaszínház előadása elleni politikai cirkuszt, de nem csak azért nem lenne igazuk, mert tiltani nem lehet és nem érdemes. A csaknem fél évszázados teátrum ugyan ezzel az előadással nem járja vándorszínházként azokat a településeket, amelyek lakói nélkülük nemigen élnék át a színház élményét, hétfőn este mégsem elsősorban Budapestről zarándokló sznobok, inkább helyiek - kisgyerekes családok, baráti társaságok, falu népe, apraja-nagyja - ült-állt Ödön von Horváth Kasimir és Karoline című darabjára kíváncsian.

"A hanyatló nyugaton a politikai korrektség jegyében betiltották az ilyesféle látványosságot, ott a szörnyeknek is jogaik vannak. Nálunk nem, nálunk itt a Balkánon mindent szabad. Itt még szabadon megnyomoríthatóak a nálunk gyöngébbek jogai” - kiáltja az előadás kezdetén a vurtsli konferansziéja, majd bemutatja a "szörnyeket", akiket életük, döntéseik és körülményeik roncsoltak.

Lénárd Róbert, néha a Kabarét fel-felidéző rendezése valóban aktualizálja a harmincas évek elején íródott szerelmi történetet, de nem erőltetetten. A népszínmű akkor is, most is a hatalomról, esendőségről, és a bizonytalan világban való bolyongásról szól. Nem kell aktualizálni a munkanélkülivé vált fiú kétségbeesését, a lelki támaszt nyújtani akaró, de közben önfeledt boldogságra vágyó lány elbizonytalanodását, a harmadik gyávaságát, a pénze miatt magát hatalomnak tartó férfi cinizmusát, a családon belüli erőszakot elszenvedő lány függőségét, vagy az igazságkeresését erőszakban kiélő fiú viselkedését.

És miközben elvarázsolva nézzük a showt, halljuk Offenbach: Hoffman meséinek csodálatos Barcalora-ját a káprázatos augusztusi csillagos éjszakán, rádöbbenünk: Ödön von Horváthtól a határon túl is széthúzó magyarokig, gyereksírástól telefoncsörgésig, tiltástól nácizásig, ez is a mi széthullott, de darabjaiból nap mint nap összerakott életünk. 

Infó

Ödön von Horváth: Kasimir és Karoline 

Vajdasági Tanyaszínház  

Kavilló 

Rendező: Lénárd Róbert 

A produkció főhőse önmagát sem kímélte a Benczúr Ház kertjében.