– állítja a 24.hu informátora, aki magát „névtelen iparági forrásként” azonosítja.
Azt mondja, a légiirányítók átlagosan 30, de akár 40 százalékot is elérő jövedelemcsökkenést szenvedtek el január óta, ezt a három évre szóló tizenöt százalékos béremelés messze nem kompenzálná. Egy kezdő légiirányító esetében a 40 százalék mínusz úgy néz ki, hogy az alapbér bruttó 830 ezer forint körül van, erre jön 20 százalék műszakpótlék általány, de január óta nem kap (senki) jelenléti bónuszt, ami 395 ezer forint. A durva jövedelemcsökkenés végeredményben az elhúzódó bértárgyalások következménye: a régi megállapodások lejártak és nem léptek helyükbe újak.
A portál munkatársai keresték a munkáltató HungaroControl Zrt.-t is, de a cikk megjelenéséig nem érkezett válasz. A névtelen forrás arról is beszélt, hogy a szakszervezet maximális követelése a 2019-es fizetésük reálértékének szinten tartása volt, de valójában végig a reálérték-csökkenés mértékéről egyezkedtek. A három éve húzódó bértárgyalás és a kollektív munkaügyi vita lezárása érdekében a szakszervezet utolsó javaslata a 2019-es jövedelem 5 százalékos csökkentése volt reálértéken. Ehhez képest a Magyar Nemzet korábban azt írta, hogy a légiirányítók teendője kevesebb lett a járvány miatt, ráadásul a havi 1.5-3 milliós fizetések sem ritkák. Valójában a munkáltató évi öt százalékos emelést ígért a 2021 és 2023 közötti időszakra, ami összesen 15 százalékot jelent és ezt kevesellte a szakszervezet.
A bérvita miatt a légiirányítók sztrájkot is kezdeményeztek, amit aztán egy kormányrendelettel betiltottak. Mint lapunk is megírta, ezt követően a dolgozók a maguk módján vettek elégtételt: jócskán megnyúltak egyes Budapestre érkező és innen induló járatok le- és felszállási útvonalai július végétől, mivel több kanyart is beiktatott számukra az irányítás - így tiltakozva helyzetük ellen.