- mondta el a Telexnek adott interjújában Jakab András alkotmányjogász.
A Salzburgi Egyetemen oktató szakembert azon ellenzéki elképzelések kapcsán kereste meg a portál, melyek szerint akár feles többséggel is megváltoztatható lenne az Alaptörvény. Mint mondta, akkor beszélünk alkotmányellenességről, ha például egy törvény valamelyik rendelkezése – amely a normák hierarchiájában az alkotmány alatt helyezkedik el – ellentétes az alkotmánnyal. Hangsúlyozta, megvolt a szükséges kétharmados többség az új alkotmányhoz. Mellesleg ha eljárási jogszerűtlenség lett volna, akkor az egész Alaptörvény lenne érvénytelen, és nem lehetne mazsolázni a rendelkezések között aszerint, hogy melyik rendelkezést tartjuk demokratikusnak és melyiket nem - tette hozzá. Jelezte, nem kell minden kétharmadossági kérdéshez fejszével közelíteni, a jogértelmezés is segíthet.
Magyarországon most hibrid rezsim van: ez nem egy jól működő jogállam, nem jól működő demokrácia, de nem is totalitárius diktatúra. Valami a kettő között, egyfajta szürke zóna. A természetjogi érvelést márpedig csak extrém, legvégső esetben szabad bevetni. A hibrid rezsimek mindig ügyelnek rá, hogy a látszat nagyjából megmaradjon. Nem írnak bele ilyet, csak a pályát teszik lejtőssé sok trükkös disznósággal - jelentette ki. Jakab András megjegyezte,
Kitért arra is, hogy ha az ellenzék feles többséggel alkotmányozva az Alkotmánybíróságot feloszlatja és a legfőbb ügyészt eltávolítja, akkor pont ezt lehetne kizárólagos hatalomra való törekvésnek értékelni. "Egyébként meg ha az Alkotmánybíróság ezt majd nem fogadja el, és ha majd továbbra is határozatokat hoz, mondjuk egy magánlakásban ülésezve, ha már nem engedik be őket a bírósági épületbe, és ha ezeket a határozatokat az interneten publikálja, akkor mi lesz a következő lépés? Letartóztatják az alkotmánybírákat? Én tényleg, őszintén nem értem, hogy mi lenne a terv. Azok a közszereplők, akik ezt a radikális javaslatot támogatják, vagy nem játszották végig a fejükben ezt a sakkjátszmát, vagy nem fedik fel őszintén a közvéleménynek, hogy az erőszak reális esély ebben a forgatókönyvben. Ezekkel kapcsolatban én az utóbbi időszakban csak ködösítő fordulatokat, és nem érdemi válaszokat olvastam" - fogalmazott az alkotmányjogász.
Hozzátette, ha az ellenzék feles többséggel kezdene el alkotmányozni, az az alkotmányosság gondolatának a tagadása. "Vajon ha négy év múlva a következő kormány, akár Orbán Viktor azt mondja, hogy sima többséggel visszacsinálok mindent? A NER-nek kétharmaddal se, az ellenzéknek sima többséggel is szabad? Ez abszurdum!"
Jakab András szerint a NER egésze ugyanis elsődlegesen nem jogi szerkezet, nem formális, jogi normák tartják össze, hanem a tényleges, informális gyakorlatok adják a jellegét. Itt van az önkényes jogalkalmazás: a rendőrség például razziázik a norvég pénzek miatt egy alapítványnál, de a CÖF-nél sosem lesz razzia. Azt látjuk, hogy egyes büntetőjogi szabályokat jelenleg a bűnüldöző szervek nem alkalmaznak a hatalmi centrumhoz közel állókra. De éppígy példaként hozható a házelnök kirívóan önkényes bírságolási gyakorlata is, vagy politikai és gazdasági ellenfeleknél végzett bizonyos adóhatósági ellenőrzések is. A CEU elüldözése is túlnyomó részt ilyen eszközökkel folyt. A politikailag elfogult jogalkalmazás a mostani rezsim szíve, és ezen gyorsan tudna változtatni egy új parlamenti többség alkotmányozás nélkül is - vélekedett. Szerinte most nem viselkedhet úgy az ellenzék, mint a viccben a nyuszika a fűnyíróval – hogy hergeli magát, hogy úgysem adja kölcsön a medve. Nem lehet megspórolni ezt az esetleg kacskaringós utat. Ha rögtön az ellenzék rúgja fel az asztalt, és feles többséggel törli el az alkotmányt, jó eséllyel az ország egyik része, a bírók egyik része, a rendőrség egyik része, a katonaság egyik része majd érvénytelennek tekinti azt - jelentette ki.
Az alkotmányjogász szerint egyszerű többséggel rengeteg dolgot lehet elfogadni, de lesz befolyása a rendőrségre, a közoktatásra, az adóigazgatásra például. Lehet, hogy a 100 pontjából csak 70-et tud megvalósítani, de annyit meg tud feles többséggel is. "Ha kétharmaddal egy évtizedig tartott a NER kiépítése, akkor feles többséggel nem lehet 2 hónap alatt lebontani. Sajnos nincs gordiuszi csomó, amit látványosan átvágva hirtelen megoldódnának a jogi problémák. Lassú és fárasztó aprómunka, rengeteg technikai részlettel lehetséges és szükséges. Elismerem, ez nem túl lelkesítő kampányszlogenként."