Felnőttkorba lépve az ember számos feladattal szembesül: dolgozni kell, számlákat fizetni, életre szóló párt választani (jobb esetben), és persze felelősséget vállalni a döntéseinkért. De mi van, ha mindez csak konvenció? Amolyan szabálykészlet, amit az emberek maguknak találtak ki? Többek között erre is rákérdez a Knoll Galéria Posztfelnőtt című kiállítása.
A tárlat kulcsműve Paul Horn Buggy nevű munkája, mely konkrétan egy két méter magas babakocsi, amelybe a látogatók nemcsak beülhetnek, de egy távirányító segítségével vezethetik is azt. – A műben elhelyezkedve az ember egyszerre élheti át a gyermeklét önfeledtségét, miközben irányítása alatt tudhatja a gépet – mondta Pilinger Erzsébet, a Knoll Galéria vezetője. A Buggy tehát a posztfelnőttlét metaforájaként is felfogható, akárcsak Götz Bury Kerékpár (Fahrrad) című műve: ez egy átlagos szobabicikli, melynek végére a művész három kisebb kereket applikált, így az lényegesen átalakult. Hiszen míg eredeti funkciójában a felnőttléthez és a megfelelési vágyhoz kapcsolódik – segíti a használóját a jobb, vonzóbb külső elérésében –, addig a három kerékkel ismét a gyermeklétbe vezet, a gondtalan játék, a biztonság és a nyitottság világába.
– A tárlat Posztfelnőtt címe alatt a kurátor, Robert Pfaller, arra utal, hogy a közbeszédből miként tűnt el a felnőttnyelv és a felnőttektől megszokott felelősségteljes fellépés – mondta Pilinger Erzsébet. A művészettörténész szerint napjainkban a felnőttek és a fiatalok között olykor még „szerepcserék” is előfordulnak, mint 2019 őszén, amikor az ENSZ klímacsúcsán Greta Thunberg, az akkor tizenhat éves aktivista számon kérte a világ vezetőit az ökoszisztéma veszélyeztetése kapcsán.
A tárlat arra is reflektál, miként kerülünk bele szimbolikus módon a felnőttkorba, vagyis hogyan leszünk felnőttek. Brian Calvin Cigiszünet (Smoke break) című műve például két felnagyított női arcot ábrázol, melyeken hangsúlyosan jelennek meg a nővé válás „rituáléjának” nyomai, mint az erős rúzs, a hangsúlyos szemfesték vagy a lakkozott köröm. A női szerephez kapcsolódó elvárásokra reagál Barbara Ungepflegt két fotója is, melyeken a performanszművész széttárt lábbal utazik a bécsi metrón, ölében egy lila karfiollal. (Az osztrák Barbara Kremser Barbara Ungepflegt beszélő művésznéven alkot, a jelentése: Ápolatlan Barbara – a szerk.) – Barbara a képeken nem akar megfelelni a nők felé irányuló elvárásoknak, helyette szabaddá teszi a testét, a női szerepet dekonstruálja – mondta Pilinger Erzsébet.
A tárlat a felelősség témáján keresztül még a pandémiára is reflektál. Egy videóban egy síelésre induló csapatot látunk Bécs utcáin – szintén Barbara Ungepflegt vezetésével –, akik a felelősséget félredobva azt kérdezgetik a járókelőktől, merre található a Kitzloch nevű síbár – utóbbi helyszín 2020 tavaszán Ausztriában a vírus egyik gócpontjává alakult. A videóban a csapat nem jár sikerrel, a tagok mégsem búslakodnak, helyette a bécsi Knoll Galéria elé sétálnak, ahol átadva magukat a szórakozásnak, pezsgőt bontanak és műhóval ünnepelnek.
Infó:
Posztfelnőtt
Knoll Galéria Budapest
6. kerület, Liszt Ferenc tér 10.
Megtekinthető november 11-ig